Friday, Jan 19, 2018

صفحه نخست » دلیل حضور ایران در سوریه و حمایت از فلسطینی‌ها به روایت قاسم سلیمانی

soleimani_011918.jpgدویچه وله - قاسم سلیمانی دلیل کمک ایران به گروه‌های فلسطینی را نه حمایت از یک جریان، بلکه از جمله "مقابله" با اسرائیل عنوان کرده است. اسماعیل هنیه نیز در نامه‌ای به علی خامنه‌ای از حمایت‌های ایران و "هدایت‌های" او قدردانی کرده است.

قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس (بازوی برون‌مرزی سپاه پاسداران) روز پنجشنبه(۲۸ دی/ ۱۸ ژانویه) در یک سخنرانی طولانی از جمله به حمایت ایران از گروه‌های فلسطینی اشاره کرد و گفت: «ما به‌خاطر یک جریان به فلسطین کمک نمی‌کنیم، بلکه حمایت ما از مردم فلسطین به سبب انجام وظیفه دینی و انقلابی و مقابله با رژیم صهیونیستی است».

جمهوری اسلامی در ادبیات خود از اسرائیل به عنوان "رژیم صهیونیستی" نام می‌برد.

قاسم سلیمانی در بخش دیگری از سخنان‌اش اشاره‌ای هم به دلایل حضور ایران در سوریه، کشور همسایه اسرائیل، کرد و افزود: «می‌گویند ما چرا در سوریه نبرد کردیم؟ خب، به این سبب که یک رژیم گمراه و گستاخی همچون رژیم صهیونیستی با دارا بودن بیش از ۳۰۰ کلاهک هسته‌ای و با اتخاذ استراتژی جنگ پیش‌دستانه، هر توانایی را قبل از فعلیت یافتن نابود و بمباران می‌کند؛ اما امروز جمهوری اسلامی با عزت و اقتدار در برابر چنین رژیمی ایستاده است و دلیل آن علاوه بر سربازان نژادی خود در درون کشور، سربازان دیگری هستند که در نقاط دیگر، این دشمن را متوقف کرده‌اند».

منظور فرمانده نیروی قدس به "سربازان دیگر"، می‌تواند اشاره‌ای باشد از جمله به حزب‌الله لبنان که در کنار جمهوری اسلامی و با حمایت آن، در سوریه حضور دارد. ایران همچنین از شیعیان افغانستان و پاکستان نیز با عناوین "فاطمیون" و "زینبیون" برای حمایت از حکومت بشار اسد در سوریه استفاده می‌کند.

البته قاسم سلیمانی در سخنان خود روشن نکرده است که جمهوری اسلامی دقیقا به دنبال چه "توانایی" ویژه‌ای است که چنانچه در سوریه حضور نداشته باشد، اسرائیل می‌تواند آن توانایی را "قبل از فعلیت یافتن" و با استفاده از "استراتژی جنگ پیش‌دستانه" نابود کند؟

قاسم سلیمانی این سخنان را در حالی گفته است که دونالد ترامپ ظن تلاش ایران برای دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای را پس از پایان یافتن مهلت توافق با ایران بر سر غنی‌سازی اورانیوم را مطرح می‌کند. رئیس جمهوری آمریکا خواستار دائمی شدن توقف غنی‌سازی اورانیوم در ایران است، زیرا به گفته او، در غیر این صورت خطر دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح‌های اتمی منتفی نخواهد بود. ترامپ همچنین به برنامه‌های موشکی ایران با سوءظن می‌نگرد و خواستار مذاکره با ایران بر سر موشک‌های دوربرد این کشور است.

قدردانی حماس از "هدایت‌های" خامنه‌ای

هم‌زمان با سخنان قاسم سلیمانی و اشاره او به دلایل حمایت ایران از گروه‌های فلسطینی، رئیس دفتر سیاسی سازمان حماس نیز روز پنجشنبه در نامه‌ای به علی خامنه‌ای از "حمایت‌های ملت ایران و هدایت‌های" او قدردانی کرد و گفت که ایران به دلیل "هدایت‌های بزرگوارانه" رهبر جمهوری اسلامی «برتری بزرگی در تقویت مجاهدین و ریشه‌دار کردن گزینه مقاومت و مبازره در فلسطین داشته و خواهد داشت».

اسماعیل هنیه در این نامه که روز پنجشنبه (۲۸ دی/ ۱۸ ژانویه) در پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار رهبر جمهوری اسلامی منتشر شد، از جمله نوشته است: «ما با شروع انتفاضه خروشان مردمی در داخل کرانه باختری و قدس، به اذن خداوند توطئه طاغوتِ عصر (ترامپ) و حاکمان نفاق در پایتخت‌های دور و نزدیک را در پایان دادن به مسئله فلسطین، خنثی خواهیم کرد».

هنیه در بخشی از نامه خود از "ابعاد توطئه بزرگ استکبار علیه قدس و ملت فلسطین با هدف سرنگون‌کردن غزه به‌عنوان قلعه مقاومت» سخن گفته و در ادامه یکی دیگر از اهداف "استکبار" را "پایان دادن به مبارزه علیه رژیم اشغالگر و عادی‌سازی روابط حکام وابسته منطقه"‌با اسرائیل عنوان کرده است.

جمهوری اسلامی از سوی آمریکا و بسیاری از مؤتلفان آن متهم به نقشی مخرب و بی‌ثبات‌کننده در منطقه خاورمیانه است. ایران خود بر حمایت همه‌جانبه از سازمان‌های تندروی فلسطینی مانند حماس و جهاد اسلامی و حزب‌الله لبنان، که از سوی آمریکا و برخی کشورهای دیگر "گروه‌های تروریستی" نامیده می‌شوند، تأکید می‌کند.

رهبر جمهوری اسلامی و نمایندگان او در نهادهای نظامی و حکومتی ایران نیز بارها بر این حمایت تأکید کرده‌اند. سپاه پاسداران ایران اوایل مرداد ماه سال جاری (۱۳۹۶) در یکی از بیانیه‌های خود بر نوشته بود که «اراده همه مجاهدان طریق‌القدس را می‌ستاید و در حمایت از آنان ذره‌ای دریغ نخواهد کرد».

کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران نیز اواخر آذرماه سال جاری با اشاره به "توصیه هوشمندانه" رهبر، خواستار "تسلیح فلسطینیان" شده بود. صدیقی این خواست را پس از تصمیم رئیس جمهوری آمریکا در به رسمیت شناختن اورشلیم (بیت‌المقدس) به عنوان پایتخت اسرائیل مطرح کرده بود.

علی خامنه‌ای که بارها بر حمایت ایران از گروه‌های تندروی فلسطینی تأکید کرده، آذرماه سال ۹۳ از حمایت همه‌جانبه از سازمان‌های فلسطینی در غزه فراتر رفته و گفته بود: «کرانه باختری باید مسلح و آماده دفاع شود و این کار قطعا انجام خواهد شد». علی‌اکبر ولایتی، مشاور عالی خامنه‌ای در امور بین‌الملل نیز هم‌زمان ابراز امیدواری کرده بود که کرانه باختری رود اردن هم مانند باریکه غزه مسلح شود.

همچنین علی سعیدی، نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران، اواخر آذرماه امسال برای نخستین بار از وجود موشک‌های فجرـ۵ در باریکه غزه پرده برداشته و گفته بود که اگر این موشک‌ها در غزه نبودند، «این باریکه امروز وضع دیگری داشت و دشمنان مقاومت آن را نابود می‌کردند».

سازمان تندروی حماس آبان‌ماه سال ۹۱ اعلام کرده بود که در حمله موشکی به اسرائیل از موشک‌های فجرـ۵ استفاده کرده است. حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان نیز همان‌زمان از اصابت موشک فجرـ۵ به تل‌آویو خبر داده و آن را "تحولی بزرگ" در مناقشه فلسطینیان و اسرائیل خوانده بود. با وجود این، علاءالدین بروجردی، رئیس وقت کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، ۲۷ آبان‌ماه تحویل این موشک‌ها به حماس را تکذیب کرده بود.

حمایتی "با انواع کمک‌ها"

رئیس دفتر سیاسی حماس در بخش دیگری از نامه خود همچنین "مواضع ثابت و ارزشمند جمهوری اسلامی" و حمایت آن از "مقاومت مردمی فلسطین با انواع کمک‌ها" را ستوده است. هنیه به "دسیسه‌های بزرگ و خطرناکی" هم اشاره کرده و یکی از نمونه‌های آن را به رسمیت شناختن اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل از سوی آمریکا دانسته است.

دونالد ترامپ روز ۶ دسامبر (۱۵ آذر) فرمان اجرای مصوبه‌ای از کنگره این کشور را صادر کرد که بر مبنای آن بایستی سفارت آمریکا از تل‌آویو به این شهر منتقل شود؛ اقدامی که به معنای به رسمیت شناختن اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی رهبر جمهوری اسلامی، اسماعیل هنیه این اقدام آمریکا را "گامی در جهت برداشتن موانع از راهِ حکام منطقه برای هم‌پیمانی عربی ـ اسرائیلی و خلع سلاح مقاومت" دانسته و خطاب به خامنه‌ای افزوده است: «بنده به نقش بزرگ حضرتعالی در هدایت جمهوری اسلامی و فرماندهان مؤمن آن برای رویارویی با پروژه تمام‌کردن مسئله فلسطین و همچنین به بیاناتتان برای خیزش امت و پرهیز از پرتگاهی که حاکمان نفاق و توطئه به آن‌سو سوق می‌دهند، ایمان عمیق دارم».

رئیس دفتر سیاسی حماس بار دیگر بر "انتفاضه" در کرانه باختری و اورشلیم به عنوان "راه خنثی‌کردن توطئه جاری" تأکید کرده و افزوده است که «ما هرگز اجازه نخواهیم داد این توطئه تحقق یاد».

اسلام‌گرایان حماس پیش‌تر نیز رئیس جمهوری آمریکا را به خاطر تصمیم‌اش درباره اورشلیم تهدید به خیزش جدید فلسطینیان کرده بودند. در جریان خیزش موسوم به انتفاضه دوم که در سال ۲۰۰۰ میلادی آغاز شد و نزدیک به پنج سال به درازا کشید، حدود ۳ هزار فلسطینی و هزار اسرائیلی جان خود را از دست دادند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy