Friday, Jan 19, 2018

صفحه نخست » استراتژی دفاعی جدید آمریکا

JamesMattis_011918.jpgآمریکا بر تقویت توان دفاعی مقابل چین و روسیه تمرکز می‌کند

بی بی سی - جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا، اعلام کرده است که در استراتژی دفاعی جدید آمریکا، این کشور به جای مبارزه با تروریسم بر تقویت توان نظامی خود متمرکز می‌شود تا در رقابت تسلیحاتی با قدرت‌هایی مثل چین و روسیه پیش بیفتد.

آقای ماتیس گفت آمریکا در حال از دست دادن برتری نظامی خود در حوزه‌های مختلف است و باید بودجه نظامی خود را بالا ببرد تا بتواند برای جنگ آماده شود.

او همچنین به ایران و کره شمالی به عنوان کشورهایی اشاره کرده که از نظر آمریکا ثبات منطقه‌ای و جهانی را بر هم می‌زنند.

آقای ماتیس با گفتن این که نیروهای آمریکا باید آماده جنگ باشند، خواهان بودجه نظامی بیشتری شد.

در سند جدید وزارت دفاع آمریکا، چین به عنوان تهدیدی بزرگ برای منافع این کشور قلمداد شده است.

ژنرال ماتیس، چین را به استفاده از آنچه اقتصاد غارتگرانه خواند متهم کرد و گفت این کشور با چنین روشی همسایگانش را مورد ارعاب قرار می‌دهد.

وزیر دفاع آمریکا همچنین گفت روسیه به مرزهای سایر کشورها تجاوز کرده است.

آقای ماتیس در هشداری به روسیه گفت: "اگر ما را به چالش بکشید، طولانی‌ترین و بدترین روزتان خواهد بود."

وزارت دفاع آمریکا خلاصه‌ای از بخش‌های غیرمحرمانه استراتژی جدید را منتشر کرده‌ است. این اولین بار از سال ۲۰۱۴ به بعد است که چنین سندی منتشر می‌شود.

دکترین جدید یا احیای وعده اوباما

امیر پیام - بی‌بی‌سی

سخنان امروز ژنرال متیس اگرچه برای نخستین‌بار از چشم‌انداز دولت دونالد ترامپ در سیاست خارجی و استراتژی دفاعی او خبر می‌دهد اما در حقیقت تکرار دکترینی است که باراک اوباما آن را بارها رسما اعلام کرده بود اما بهار عربی و ظهور داعش عملی کردن آن را با تاخیر و اختلال روبرو کرد.

باراک اوباما، رئیس‌جمهور قبلی آمریکا، در نوامبر سال ۲۰۱۱ هنگامی که برای سخنرانی به پارلمان استرالیا رفته بود با تاکید بر تعمیق همکاری‌های استراتژیک میان واشنگتن و سیدنی گفت: "سیاست خارجی ما از این پس به جای جنگ علیه تروریسم بر چالش‌های امنیتی و اقتصادی در منطقه آسیا-اقیانوسیه متمرکز خواهد شد."

آقای اوباما این سخنان را تنها یک روز پس از آن ایراد کرد که به دستور او ۲۵۰۰ نیروی نظامی جدید آمریکایی به پایگاهی در شمال استرالیا اعزام شدند تا استحکامات دفاعی آمریکا در بخش آسیایی اقیانوس آرام قوی‌تر شود. اقدامی که همان موقع هم ناظران آن را پیامی جدی برای چین ارزیابی کردند.

این دکترین جدید را باراک اوباما از زمان ورود به کاخ‌سفید مد نظر داشت و هیلاری کلینتون، وزیر خارجه وقت هم بارها از آن یاد کرده بود؛ مانند یادداشت خانم کلینتون در نشریه فارن پالیسی در اکتبر سال ۲۰۱۱ که این چنین آغاز می‌‎شد: "آینده سیاست جهانی در آسیا شکل می‌گیرد نه در افغانستان و عراق."

از طرف دیگر در همان ایام، آمریکا با گسترش و پیشرفت روش‌های استخراج گاز و نفت از انقلابی در منابع انرژی فسیلی خود خبر داد و پیش‌بینی می‌شد که با بی‌نیازی کامل این کشور به نفت خاورمیانه و اعلام خروج تدریجی نیروهای این کشور از عراق و افغانستان کم‌کم باید شاهد سبک‌تر شدن حضور نظامی ارتش ایالات متحده در این منطقه و اعزام ناوگان‌های بیشتری به اقیانوس آرام بود.

پیش‌بینی که با قیام‌های پرشتاب در کشورهای مسلمان و سرنگونی دیکتاتورهایی چون بن علی، مبارک و قذافی، به یک باره معادلات نظم جهانی را تحت تاثیر قرار داد و با آغاز جنگ در سوریه و قدرت گرفتن داعش در عراق، آمریکا را ناچار به تمرکزی دوباره بر "جنگ علیه تروریسم" کرد.

حالا پس از 'شکست فیزیکی داعش' ژنرال متیس یک بار دیگر با اشاره به چین و تهدید خواندن این کشور از تغییر تمرکز سیاست دفاعی ارتش آمریکا خبر داده است. با این تفاوت که در ۱۰ سال گذشته، هم نظم جهانی دچار تغییرات ساختاری متاثر از رکود جهانی اقتصاد شده و هم با سرکارآمدن دونالد ترامپ و نگاه درون مرزی و ملی گرایانه او، جایگاه و قدرت رهبری آمریکا به عنوان برترین قدرت نظامی جهان با تلاطم بسیار روبرو شده است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy