Sunday, Jan 21, 2018

صفحه نخست » تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران و اهداف آن

DW_EU_US_012018.jpgدویچه وله، هفته‌نامه اشپیگل به نقل از محافل دیپلماتیک در بروکسل فاش کرد که اتحادیه اروپا در پی تدارک تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی ایران است. پیامی هم به تهران و هم به واشنگتن.

در آخرین شماره هفته‌نامه اشپیگل که روز شنبه (۲۰ ژانویه/ ۳۰ دی) منتشر شده است به نقل از محافل دیپلماتیک در بروکسل فاش شد که آلمان، فرانسه و بریتانیا در پی وضع تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی ایران هستند.

اتحادیه اروپا می‌خواهد با این تحریم‌ها با سیاست‌های بی‌ثبات‌سازی منطقه توسط جمهوری اسلامی مقابله کند. به گزارش اشپیگل ایران از شورشیان حوثی در جنگ یمن و همچنین شبه‌نظامیان حزب‌الله در لبنان حمایت می‌کند، در جنگ سوریه با ارسال کمک‌های نظامی از بشار اسد جانبداری می‌کند و با هواپیماهای غیر نظامی نیرو به سوریه اعزام می‌کند.

اشپیگل می‌افزاید، آلمان تلاش می‌کند با ترغیب شرکای اروپایی به اعمال تحریم‌های جدید از یک سو برنامه موشکی ایران را هدف گیرند و نشان دهند در قبال سیاست‌های ایران بی‌تفاوت نیستند و از سوی دیگر به دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا بگویند که انتقاد‌های او را نسبت به برجام جدی می‌گیرند.

هدف اصلی اتحادیه اروپا اما حفظ برجام است که در سال ۲۰۱۵ از سوی گروه ۵+۱ و ایران به امضا رسید. ترامپ این توافقنامه را "بدترین توافقنامه تاریخ آمریکا" می‌داند و به خروج از برجام تهدید کرده است.

رئیس جمهور آمریکا به شرکای اروپایی تا اواسط ماه مه ۲۰۱۸ فرصت داده است تا "نواقص وحشتناک" این توافق‌نامه را رفع کنند.

روسیه: با خروج آمریکا از برجام، این توافق دیگر دوام نخواهد داشت

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، روز جمعه ۲۹ دی تأکید کرد که اگر آمریکا از برجام خارج شود، توافق هسته‌ای ایران دوامی نخواهد داشت.

سرگئی لاوروف که در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک و جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، اظهار داشت: «در صورتی که یکی از طرف‌های این توافق به صورت یک‌جانبه از آن خارج شود، دیگر قابل اجرا نخواهد بود».

دونالد ترامپ هفته پیش هشدار داده بود که اگر اتحادیه اروپا و کنگره آمریکا «معایب فاجعه‌بار» توافق اتمی ایران را اصلاح نکند، واشنگتن از آن خارج خواهد شد. او تأکید کرده بود این آخرین باری است که در چارچوب بازه ۱۲۰ تعیین شده، تعلیق بخشی از تحریم‌های ایران را تحریم می‌کند.

اکنون وزیر خارجه روسیه می‌گوید که طبق شنیده‌هایش آمریکا به دنبال آن است که دولت‌های اروپایی را برای اتخاذ موضعی شبیه واشنگتن متقاعد کند.

جمهوریخواهان کنگره آمریکا طرح جدیدی را برای ایجاد تغییرات در برجام بررسی می‌کنند

صدای آمریکا - جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان آمریکا در واکنش به تهدید پرزیدنت ترامپ مبنی بر خروج از توافق اتمی موسوم به برجام، حرکت برای تغییرات مورد نظر او را آغاز کرده‌اند .

سایت خبری واشنگتن فری بیکن از تدوین و پیشنهاد طرحی توسط لیز چینی و پیتر راسکم، دو نماینده جمهوریخواه مجلس نمایندگان با هدف برقراری منعی دائمی در مورد ساخت و توسعه موشک‌های بالیستیک و ملزم ساختن جمهوری اسلامی ایران به صدور مجوز برای بازرسی‌های سرزده از هر محل و تاسیسات مورد ظن در ارتباط با برنامه اتمی تهران خبر داده است.

این طرح خواستار منع دائمی برای جلوگیری از نزدیک شدن جمهوری اسلامی ایران به مسیر دستیابی به تسلیحات اتمی است و مقرر می‌دارد تا در صورت مشاهده چنین حرکتی توسط تهران، بلافاصله تحریم‌ها علیه برنامه اتمی ایران بازیابی شده و به اجرا گذاشته شود .

لایحه همچنین خواستار وضع و اجرای تحریم‌های تنبیهی علیه نقض حقوق بشر و حمایت تهران از تروریسم است.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده، که از ابتدا مخالف توافق اتمی سال ۲۰۱۵ جامعه جهانی با ایران بوده است، روز جمعه ۱۲ ژانویه برای «بار آخر» تعلیق تحریم‌های هسته‌ای علیه تهران در چارچوب آن توافق را تمدید کرد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy