Wednesday, Jan 24, 2018

صفحه نخست » انتشار ویدیوی تعقیب و گریز خودروی بیژن قیصر که در نهایت به کشته شدن او منجر شد

gheysar_012518.jpgبی بی سی - پلیس در ایالت ویرجینیای آمریکا ویدیوی تعقیب و گریز خودروی یک ایرانی-‌آمریکایی به نام بیژن قیصر را منتشر کرده که در نهایت به کشته شدن او منجر شد.

ویدیو نشان می‌دهد که پلیس پارک‌های آمریکا - که یک نهاد فدرال است - عصر دوشنبه ۲۷ نوامبر ۲۰۱۷ (حدود دو ماه پیش) دو بار خودروی جیپ آقای قیصر، ۲۵ ساله، را در کنار جاده متوقف می‌کند ولی او ناگهان از صحنه می‌گریزد.

دفعه سوم که خودرو در یک ناحیه مسکونی مجبور به توقف می‌شود، مامور پلیس از خودروی خود پیاده می‌شود و در شرایطی که به نظر می‌رسد شیشه در طرف راننده خودروی آقای قیصر پایین نیست و فعل و انفعالی بین او و ماموران رخ نمی‌دهد، به سمت راننده شلیک می‌کند.

همچنین به نظر می‌رسد وقتی خودروی جیپ قدری به جلو حرکت کرد، ماموران پنج گلوله اول را شلیک می‌کنند.

این ویدیو با دوربین نصب شده در خودروی پلیس محلی فرفاکس ویرجینیا ضبط شده که در صحنه حضور داشتند. ویدیو نشان می‌دهد که هر بار خودرو قدری حرکت می‌کند ماموران چند تیر دیگر شلیک می‌کنند. در نهایت جیپ آقای قیصر در حاشیه خیابان به حالت نیمه واژگون متوقف شد.

وکیل خانواده قیصر به روزنامه واشنگتن پست گفته مدارک پزشکی نشان می‌دهد که چهار گلوله به ناحیه سر و یک گلوله به مچ اصابت کرده است.

خانواده قیصر روز چهارشنبه (۲۴ ژانویه) با صدور بیانیه‌ای از تصمیم پلیس فیرفاکس ویرجینیا برای انتشار این ویدیو قدردانی کرد.

در بیانیه آمده است: "این ویدیوی آزاردهنده، قتل بی‌دلیل یک مرد جوان توسط افرادی را نشان می‌دهد که مسئول حفظ ایمنی عمومی هستند."

بیانیه می‌افزاید: "هیچ کس ابدا در معرض آسیب نبود تا این که دو مامور پارک‌های آمریکا چند بار به بیژن قیصر تیراندازی کردند، در حالی که بدون اسلحه در جیپ خود نشسته بود."

پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) تحقیقات این پرونده را برعهده دارد. نام مأمورانی که به بیژن قیصر شلیک کرده‌اند اعلام نشده و در ویدیوی جدید نیز صورت آنها قابل تشخیص نیست. گفته می‌شود که این ماموران هم اکنون با حفظ حقوق و مزایا، از پست خود معلق شده‌اند تا روند تحقیقات تکمیل شود.

پلیس پارک‌های آمریکا پیشتر گفته بود که خودروی جیپ آقای قیصر را به ظن دخالت او در یک واقعه تصادف و فرار از صحنه تعقیب کرده و در نهایت در فورت‌هانت در ناحیه فرفاکس تیراندازی صورت گرفته است.

بنا بر گزارش روزنامه واشنگتن پست، عصر دوشنبه ۲۷ نوامبر به پلیس خبر داده شده بود که خودرویی با مشخصات جیپ آقای قیصر ناگهان وسط جاده ترمز زده و باعث شده که خودروی پشت سر - که یک راننده اوبر بوده - به جیپ وی بکوبد و بعد از آن از صحنه تصادف فرار کرده است. بنا بر این گزارش، پس از آن تماس بود که گشت پلیس پارک‌ها تعقیب جیپ بیژن قیصر را آغاز کرد.

بیژن قیصر، فارغ‌التحصیل دانشگاه "ویرجینیا کامنولث" در شرکت پدرش حسابدار بود. خانواده وی می گوید که او در اثر جراحات وارده دچار ضایعه مغزی غیرقابل بازگشت شد و در بیمارستان درگذشت.

خانواده بیژن قیصر او را "شهروند نسل اولی زاده آمریکا با میراث ایرانی" توصیف کردند که مخالف خشونت بوده و در جریان تعقیب و گریز پلیس سلاحی همراه خود نداشته است.

پرونده تیراندازی به آقای قیصر ابتدا در اختیار پلیس پارک‌های آمریکا بود که مأمورانش در این ماجرا دخیل بودند، اما چند روز بعد "برای حفظ بی‌طرفی" به پلیس فدرال واگذار شد.

چند روز بعد از اعلام خبر درگذشت آقای قیصر روزنامه واشنگتن‌پست در مقاله‌ای از عملکرد پلیس و پنهان‌کاری در پرونده قتل آقای قیصر انتقاد کرد. همچنین وزارت امور خارجه ایران در ماه دسامبر گذشته اعتراض رسمی خود را به کشته شدن بیژن قیصر از طریق دولت سوئیس رسما به آمریکا ابلاغ کرد.

اف‌بی‌آی در هنگام اعلام خبر مرگ بیژن قیصر گفته بود که دخالت این نیرو در تحقیق درباره تیراندازی پلیس پارک‌های آمریکا یک رویه استاندارد برای پلیس فدرال نیست و تأکید کرده بود که به دلیل در جریان بودن تحقیقات از دادن اطلاعات بیشتر معذور است.

پلیس پارک‌های آمریکا یک نهاد فدرال است که مسئولیت تأمین امنیت در پارک‌های ملی در واشنگتن دی‌سی، سان‌فرانسیسکو و شهر نیویورک و برخی مناطق دیگر را بر عهده دارد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy