Thursday, Jan 25, 2018

صفحه نخست » ترامپ به فلسطینی‌ها: قطع مذاکرات صلح؛ قطع پول

570D7DE1-F1AD-4840-9E7C-9E291CA5C190.jpegمعلوم نیست رئیس جمهور آمریکا چه طرحی برای صلح خاورمیانه دارد. تنها روشن است که او میلیون‌ها دلار کمک به فلسطینی‌ها را تا زمان بازگشت آنها به میز مذاکره با اسرائیل نخواهد پرداخت.
دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در نظر دارد کمک‌های مالی به فلسطینی‌ها را تا زمان اعلام آمادگی آنها برای از سرگیری مذاکرات صلح با تل آویو معلق کند.
ترامپ در ملاقات با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در داووس گفت، این پول روی میز است اما وقتی به فلسطینی‌ها تحویل داده می‌شود که مذاکرات صلح را از سر بگیرند.
ترامپ با ابراز خشم از این که محمود عباس با معاون‌ رئیس‌جمهور آمریکا در سفر هفته گذشته او به خاورمیانه ملاقات نکرده گفت: «آنها هفته گذشته نخواستند مایک پنس را ببینند و احترام ما را نگاه نداشتند.»
دیدار برنامه ریزی شده پنس و محمود عباس به خاطر کشمکش ناشی از تصمیم ترامپ در مورد پایتخت اسرائیل لغو شد. رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در واکنش به تعیین اورشلیم (بیت‌المقدس) به عنوان پایتخت اسرائیل، حاضر نشد معاون ترامپ را در سفر خاورمیانه‌ای او ملاقات کند. مایک پنس در این سفر، با پادشاه اردن، رئیس جمهوری مصر و بنیامین نتانیاهو دیدار داشت.

فلسطینی‌ها خواستار معرفی اورشلیم شرقی به عنوان پایتخت و تشکیل دو کشور مستقل اسرائیل و فلسطین در جوار یکدیگرند. آنها ترامپ را متهم می‌کنند به این که از نقش یک میانجی صادق در مناقشه خاورمیانه عدول کرده است.
ترامپ در اجلاس داووس اما تاکید کرد که آمریکا هم‌چنان خواهان وساطت برای صلح خاورمیانه است. او مدعی شد که با شناسایی اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل، موانع تاکنونی بر سر مذاکرات را از پیش روی برداشته است. او توضیح داد که اسرائیل نیز باید امتیازاتی به دست آورد.
بنیامین نتانیاهو نیز در داووس با تقدیر از حمایت ترامپ عنوان کرد که مناسبات تل آویو و واشنگتن هیچ گاه به اندازه امروزی، محکم نبوده است: «تصمیم ترامپ در مورد اورشلیم، به روند صلح کمک می‌کند و نافی آن نیست.»
دولت آمریکا باید ۶۵میلیون دلار به صندوق کمک به فلسطین در سازمان ملل بپردازد اما واریز این پول را معلق کرده است. ۲۱ نهاد امدادرسانی بین‌المللی از واشنگتن خواسته‌اند که کمک‌های خودش را طبق برنامه‌های از پیش اعلام شده بپردازد. آنها در بیانیه‌ای هشدار داده‌اند که تعلیق این کمک‌ها می‌تواند پیامدهای ناگواری داشته باشد.
این نهادها نامه‌های ‌جداگانه‌ای نیز به نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل نوشته‌ و این اقدام را به معنای خروج خطرناک و عجیب واشنگتن از کمک‌های انساندوستانه خوانده‌اند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy