Friday, Jan 26, 2018

صفحه نخست » استقبال پنتاگون از توقف رویارویی قایق‌های سپاه با آمریکا در خلیج فارس

IRGC-boats-uS-persian-gulf.jpgرادیو فردا: مقام های نظامی آمریکا روز پنجشنبه پنجم بهمن، گفته اند، طی پنج ماه گذشته رویارویی قایق های تندرو ایران با نیروهای آمریکا در خلیج فارس متوقف شده است.

به گزارش وال استریت جورنال، این مقام های نظامی تاکید کرده اند: قایق های تندرو طی دو سال گذشته با کشتی های آمریکایی که در حال عبور از خلیج فارس بودند رویارویی های داشتند، که می توانست خطر اشتباه محاسباتی را افزایش دهد، اما طی پنج ماه گذشته چنین اتفاقی نیفتاده است.

این مقام های نظامی آمریکا ضمن استقبال از این موضوع، ابراز امیدواری کرده اند که این رویکرد ایران ادامه داشته باشد.

بیل اوربان، یک سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکایی نیز در این باره گفته است: ما نمی خواهیم در خصوص دلایل این روند مثبت اخیر گمانه زنی کنیم، با این حال امیدواریم (این روند) در آینده نیز ادامه داشته باشد.

در همین زمینه، ژنرال ژوزف ووتل، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا هفته جاری در جریان سفر به خاورمیانه به خبرنگاران گفته است، من امیدوارم (این توقف رویارویی‌ها) به این دلیل بوده باشد که نشان داده ایم که آمادگی لازم را داریم .... و این‌که چنین (اقداماتی) قابل تحمل نخواهد بود و ارتش‌های حرفه‌ای دست به چنین اقداماتی نمی زنند.

پیش از این گزارش‌های متعددی از رویارویی شناورهای سپاه پاسداران با کشتی‌های جنگی آمریکایی در منطقه خلیج فارس منتشر شده و مقام‌های آمریکایی نیز بارها اقدامات شناورهای سپاه در نزدیک‌شدن به ناوهای این کشور را «غیرحرفه‌ای» و «ناایمن» توصیف کرده، و در مورد «خطر اشتباه محاسباتی» ناشی از این رویارویی‌ها هشدار داده‌‌ بودند.

این در حالی بود که مقام‌های جمهوری اسلامی می گفتند، مأموریت این شناورها در مرزهای آبی ایران انجام می‌شود، و وزارت دفاع ایران نیز تاکید می کرد که نظارت یکان‌های دریایی ایران بر رفت‌و‌آمد شناور‌های خارجی در خلیج فارس «به طور طبیعی در آب‌های سرزمینی ایران صورت می‌گیرد».

در یکی از آخرین موارد پیش آمده، یک پهپاد سپاه پاسداران در مردادماه سال جاری به یک ناوهواپیما بر آمریکایی نزدیک شد.

یک سخنگوی مرکز فرماندهی نیروی دریایی آمریکا، عبور بدون چراغ ناوبری یک پهپاد ایران در شب از نزدیکی ناو هواپیمابر نیمیتز را اقدامی «غیرحرفه‌ای و خطرناک» خوانده بود.

در اردیبهشت‌ماه نیز، نیروی دریایی ایالات متحده از رویارویی «تنش‌آمیز» یک ناوشکن خود با یکی از شناورهای سپاه پاسداران در خلیج فارس خبر داد و اعلام کرد که ناوشکن آمریکایی در این رویارویی به سوی قایق سپاه گلوله منوّر شلیک کرده است.

با این حال، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در زمان رقابت‌های انتخاباتی گفته بود در صورت پیروزی، اگر شناورهای تندروی ایرانی برای ناوهای آمریکایی «مزاحمتی ایجاد کنند» او دستور خواهد داد تا شناورها هدف قرار گیرند.

وی با بیان اینکه «سیاست او در قبال مزاحمت‌های قایق‌های سپاه در خلیج فارس متفاوت خواهد بود»، افزوده بود: «درباره ایران، زمانی که آنها بخواهند با قایق‌های کوچک خود دور ناوشکن‌های زیبای ما بچرخند و حرکاتی نسبت به مردم ما انجام دهند که نبایست به آنها چنین اجازه‌ای داده می‌شد، به آنها شلیک کرده و از (این) آب‌ها بیرون انداخته خواهند شد».

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy