Thursday, Jan 25, 2018

صفحه نخست » انتخابات ریاست جمهوری چِک: تمایل به روسیه یا اروپا؟

cezcElections_012618.jpgرادیو فرانسه، در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری چک دو نامزد، با دو نگرش و مشی سیاسی بسیار متفاوت و حتی متضاد در مقابل یکدیگر قرار گرفته‌اند. قرار است که نتیجۀ رای‌گیری شنبه شب، ٢٧ ژانویه اعلام شود. این انتخابات دو قطبی شدن صحنۀ سیاسی چک را به خوبی نشان می‌دهد: یک سو نامزد ناسیونالیست و محافظه‌کار که علاقۀ خود را به نظام سوسیالیستی پیشین پنهان نمی‌کند و در سوی دیگر نامزد لیبرال ترقی‌خواه که به اتحادیۀ اروپا گرایش دارد.

روز جمعه ٢۶ ژانویه/۶ بهمن، دور دوم انتخابات ریاست جمهوری چک برگزار شد. در این مرحله، رئیس جمهوری کنونی، میلوش زِمان که نزدیک به روسیه توصیف می‌شود، رو در روی جیری دراهوس قرار گرفت که بیشتر به اروپای غربی نزدیک است. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که میزان آرای دو طرف بسیار به هم نزدیک خواهد بود.

میلوش زِمان ٧٣ ساله که از فعالان و رهبران تاریخی چپ چِک محسوب می‌شود، به خاطر طرفداری‌هایش از نظام سیاسی چین و همچنین جبهه‌گیری‌هایش علیه مسلمانان شناخته شده است. گفته می‌شود که او در جامعۀ روستایی و در شهرهای کوچک هواداران زیادی دارد. آقای زمان در دور اول نزدیک به ٣٩درصد آراء را به خود اختصاص داد در حالی که رقیبش، آقای دراهوس ۶٨ ساله فقط ٢٧درصد آرا را جمع کرد. به نظر می‌رسد که ساکنان شهرهای بزرگ و به ویژه پراگ، پایتخت جمهوری چک، از این کاندیدا بیشتر حمایت کنند.

در آخرین مناظره تلویزیونی، جیری دراهوس رقیبش را متهم کرد که "نماد تفرقه و نفاق" است. او گفت که رئیس جمهوری کنونی نمایندۀ دوران سپری‌شده است و هیچ برنامۀ جدیدی برای کشور ندارد. در مقابل، میلوش زمان که به تجربۀ سیاسی طولانی خود می‌بالد، پاسخ داد که رقیبش فاقد درک و واقع‌بینی سیاسی است.

در حالی که اکثر مردم چک از مسئلۀ مهاجرت و ورود خارجی‌ها سخت ناراحت و نگرانند، میلوش زمان که گاه "پوپولیست" توصیف می‌شود، مدام بر این موضوع تأکید می‌کند و می‌گوید که جلو ورود مهاجران را خواهد گرفت. او دراهوس را متهم می‌کند که طرفدار پذیرش مهاجران است.

به گفتۀ اکثر ناظران چک، دور دوم انتخابات عملاً نوعی همه‌پرسی است که طی آن مردم به نفع یا علیه میلوش زمان رای می‌دهند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy