Monday, Jan 29, 2018

صفحه نخست » اعتراض به حجاب اجباری: دومین و سومین دختر خیابان انقلاب بر سکو ایستادند

یورونیوز، دومین دختر خیابان انقلاب در اعتراض به حجاب اجباری بر بالای سکویی در خیابان انقلاب تهران ایستاد که ویدا موحد برای نخستین بار نام «دختر خیابان انقلاب» را بر آن حک کرد.

روز دوشنبه عکس‌هایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد دختر دیگری بدون حجابی بر موهایش بر همان سکویی ایستاده است که ویدا موحد، معروف به دختر خیابان انقلاب برای نخستین بار و بطور نمادین روسریش را بر سر چوبی گره زد.

برخی از گزارش‌ها و عکس‌های منتشر شده از سومین دختر خیابان انقلاب نیز خبر می دهد که در نزدیکی میدان فردوسی بر سکویی مشابهی بالا رفته و روسری سفید رنگش را بر سر چوبی گره زده است.

d49509dfb94_249280.jpg

بعد از حرکت اعتراضی ویدا موحد ۳۱ ساله که مادر یک کودک ۱۹ ماهه نیز هست، دختران دیگری در شهرهای مختلف و نقاط مختلف تهران با اقدامی مشابه کار او را تکرار کرده بودند با این حال این دومین بار است که دختری بر همان سکویی بالا می رود که ویدا موحد اعتراضش را آغاز کرد.

کاربران شبکه‌های اجتماعی در مواجهه با اقدام دومین دختر خیابان انقلاب همانند همه سوژه های اجتماعی-سیاسی دو دسته شده اند. در توئیتر بیشتر کاربران از اقدام این دختر حمایت کرده اند و تعدادی نیز که بیشتر مشخصاتی نزدیک به جریان های اصولگرا دارند به تمسخر او پرداخته اند.

با این حال در پی دستگیری ویدا موحد و سپس آزادی او که نسرین ستوده وکیل دادگستری خبر آن را منتشر کرد، اقدام این دختر را باید اقدامی توصیف کرد که با آگاهی از احتمال دستگیر شدن و مجازاتی که قانون مجازات اسلامی برای این اقدام در نظر گرفته، انجام شده است.

در تبصره ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی آمده است: «زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی ظاهر شوند به حبس از ده روز تا دو ماه یا از ۵۰ هزار تا ۵۰۰ هزار ریال جزای نقدی محکوم خواهند شد.»

روسری سفید بکار رفته توسط این دختران معترض با کمپین اعتراضی «چهارشنبه های سفید» پیشنهاد شده از سوی مسیح علینژاد خبرنگار مقیم آمریکا، مرتبط است که از زنان خواسته بود برای اعتراض به حجاب اجباری روزهای چهارشنبه روسری سفید بر سر کنند اما این دختران روسری سفید را نه بر سر بلکه بر سر چوب آویزان کردند.

اقدام آنها را می توان هم اعتراض به حجاب اجباری به شیوه ای رادیکال و همزمان اعتراضی صلح آمیز ارزیابی کرد. با این حال مشخص نیست در صورت گسترش این شیوه از اعتراض، مقامات حکومتی چه واکنشی به آن نشان دهند.

taksirDAIran.jpg

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy