Monday, Jan 29, 2018

صفحه نخست » بازدید از اوین، شاید امروز

Evin.jpgاعتماد ـ ماه گذشته کشور شاهد اتفاقاتی بود که در آن تعدادی از مردم در اعتراض به وضعیت اقتصادی و معیشتی خود دست به تجمع زدند. این تجمعات هرچند در ظاهر در روزهای نخست خود مردمی بود اما با گذشت زمان، افراد سودجو با تحریک احساسات مردم دست به اقدامات خلاف قانون، تخریب اموال عمومی و سردادن شعار‌های هنجارشکن زدند. همین اتفاق سبب برخورد نیروهای امنیتی و انتظامی با مسببان این موضوع و بازداشت این افراد شد.
پس از نزدیک به ۱۰ روز که آرامش به فضای کشور بازگشت، خبر کشته شدن چند فرد از بازداشتی‌های اعتراضات اخیر مخابره شد. هرچند مسوولان مربوطه این خبر را تکذیب و اعلام کردند، این افراد در زندان خودکشی کرده و همچنین در اعتراضات نیز بازداشت نشده‌اند. افکار عمومی خواهان روشن شدن ابعاد مختلف این جریان بود. به ویژه پس از آنکه محمود صادقی در توییتر خود نوشت: ‏طبق اعلام بستگان یکی از بازداشت‌شدگان که در زندان فوت کرد، او طی چند تماس با خانواده‌اش اظهار داشته مسوولان او و دیگر بازداشتی‌ها را مجبور به خوردن قرص‌هایی می‌کردند که حال‌شان را بد می‌کرده. این اظهارنظر آن هم از زبان یک مقام مسوول در کشور باعث شد این موضوع ابعاد پیچیده‌تری به خود بگیرد. بر این اساس تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستار بازدید از زندان اوین شدند. این هیات ۱۰ نفره‌ از نمایندگانی از کمیسیون‌های حقوقی، آموزش و امنیت ملی و همچنین سه فراکسیون ولایی، امید و مستقلین و هیات رییسه تشکیل شده که شامل عبدالکریم حسین زاده، محمد کاظمی، حسن نوروزی، محمدجواد فتحی، محمد دهقان، محمدعلی وکیلی، ‌الله‌یار ملکشاهی، فاطمه سعیدی، ولی‌الله نانواکناری و محمد برومندی هستند.

در این میان حضور یک نماینده در هیات بازدید‌کننده سر و صدای زیادی به پا کرد تا جایی که در مرحله اولیه با حضور فاطمه سعیدی نماینده مردم تهران مخالفت شد اما در نهایت قوه قضاییه با حضور این نماینده در هیات بازدید‌کننده از زندان اوین موافقت کرد.
این بازدید قرار بود روز یکشنبه انجام شود اما نماینده‌ها اعلام کردند به دلیل بارش برف و شرایط نامساعد جوی اعلام کردند این بازدید انجام نخواهد شد. دراین رابطه علاءالدین بروجردی که تازه از سفر بروکسل برگشته و در جریان جزییات نبود، اعلام کرد این بازدید ممکن است در روز دوشنبه انجام شود. درحالی که بروجردی صراحتا از کلمه «ممکن است» استفاده کرده بود، برخی رسانه‌ها متصور شدند این بازدید روز گذشته انجام می‌شود و این بازدید باز هم به تعویق افتاد. در این راستا ولی‌الله نانواکناری روز دوشنبه در گفت‌وگو با ایلنا درباره چرایی تعویق مجدد در بازدید از اوین گفت: قرار بود هماهنگی‌های لازم برای این بازدید انجام شود که همچنان منتظر اعلام نتیجه هستیم اما به احتمال زیاد این بازدید امروز (دوشنبه) انجام نخواهد شد. وی افزود: باتوجه به آنکه بازدید از زندان اوین انجام نشد، احتمالا این بازدید فردا (سه‌شنبه ۱۰ بهمن) انجام خواهد شد. ابتدا قرار بود روز یکشنبه این بازدید انجام شود که به‌دلیل بارش برف شدید و انسداد راه‌های منتهی به زندان اوین، قرار شد که هماهنگی‌های لازم برای انجام این بازدید برای دوشنبه انجام شود که تاکنون خبری نشده و احتمالا سه‌شنبه از زندان اوین بازدید خواهیم کرد.
«الله یار ملکشاهی»، رییس کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی نیز درباره زمان بازدید نمایندگان مجلس از اوین اعلام کرد: در صورت موافقت نمایندگان مجلس این بازدید امروز (سه شنبه ۱۰ بهمن) انجام خواهد شد.
نکته‌ای که باید به آن توجه کرد آن است که شائبه‌هایی پیرامون وضعیت نگهداری بازداشتی‌های اعتراضات اخیر منجر به تصمیم نمایندگان برای بازدید از اوین شد. حال سوال اینجا است، در حالی که بازداشتی‌های اعتراضات اخیر آزاد شده و آرامش به کشور بازگشته است، دیگر بازدید نمایندگان مجلس از زندان چه ثمره‌ای خواهد داشت؟ ولی‌الله نانواکناری در این رابطه به ایلنا گفته است که همچنان تعدادی از معترضین در بازداشت هستند به همین دلیل نمایندگان تصمیم دارند با این افراد صحبت کرده تا ابعاد مختلف موضوع روشن شود. نانوا کناری همچنین اضافه کرده است که نمایندگان خانه ملت در این بازدید قصد دارند تا سوالاتی را از مسوولان زندان بپرسند.
در همین رابطه محمدجواد فتحی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به «اعتماد» گفت: روز یکشنبه که به‌خاطر وضعیت نامساعد جوی و بارش برف شدید منتفی شد و اصلا قرار نبود روز دوشنبه این بازدید انجام شود. در واقع وقتی بازدید روز یکشنبه منتفی شد، گفتند احتمالا روز سه‌شنبه از اوین بازدید می‌کنیم. از طرفی باتوجه به همین وضعیت نامساعد جوی، بسیاری از نمایندگان موفق به حضور در جلسه علنی روز یکشنبه نشدند و دقایقی مجلس به حدنصاب نرسید و درنهایت جلسه علنی با تاخیر رسمیت پیدا کرد. درنتیجه خروج همین تعداد از نمایندگان از صحن علنی، آن هم در روزی که قرار بود لایحه بودجه مورد بررسی قرار گیرد، به صلاح نبود. تا به این لحظه اطلاعی در مورد روز و ساعت انجام این بازدید به بنده نداده‌اند.
فتحی درباره آزادی بازداشت‌شدگان و اینکه این بازدید چه تاثیری در این شرایط خواهد داشت، گفت: اگر بازداشت‌شدگان، آزاد شده باشند که نعم‌المطلوب است و ما هم به مطلوب‌مان می‌رسیم اما در هر حال هنوز عده‌ای از بازداشت‌شدگان اعتراض‌های اخیر در زندان هستند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy