Saturday, Feb 3, 2018

صفحه نخست » "ممانعت از ساخت مجتمع سیاسی با پول زلزله زده ها توسط زیبا کلام" + واکنش زیبا کلام

Zibaakalaamکرمانشاه- فرماندار سرپل‌ذهاب از ساخت مجتمع سیاسی با پول زلزله زده ها توسط زیبا کلام ممانعت کرد.


به گزارش خبرنگار مهر، پس از اقدام عجیب صادق زیباکلام که با امانت ۴ میلیارد تومانی کمکهای مردمی برای زلزله زدگان کرمانشاه قصد ساخت یک مجتمع سیاسی با عنوان دهکده امید در سرپل ذهاب را داشت، فرماندار شهرستان سرپل ذهاب مانع از برگزاری مراسم کلنگ زنی آن با پولهای مردم شد.

براساس این گزارش، فرماندار شهرستان سرپل ذهاب با ورود به مراسم کلنگ زنی این مجتمع سیاسی که زمین آن از سوی زیباکلام با پول های کمکهای مردمی به زلزله زدگان خریداری شده بود، خطاب به وی گفت: شما فکر می کنید این شهر صاحب ندارد و مدیر ندارد که هرکس هرجا که خواست بدون مجوز و اطلاع اقدام به تاسیس مراکز مختلف کند؟ آن هم با بودجه ای که مربوط به کمک به زلزله زدگان است و منبع مصرف مشخص دارد؟

به گزارش مهر، در عین توهین های صادق زیباکلام به مدیران دولتی و برخی حاضرین، از اقدام غیر قانونی وی تا کنون برای ساخت و ساز با اهداف نا معلوم و خارج از مراحل قانونی ممانعت شده است.''

***

چند روزی است که زیباکلام از طرف خبرگزاری ها ی حکومتی تحت فشار است که چرا پول را خرج مردمی که بشدت نیاز به کمک دارند و مردم به همین نیت به حساب زیباکلام پول واریز کرده‌اند، نمی‌کند و نگه داشته تا با آن دهکده‌ای بسازد که نام امید را برایش انتخاب کرده‌اند آن هم وقتی مردم آنجا نیازمند مایحتاج روزانه هستند.

***

صادق زیباکلام در صفحه اینستاگرام خود از سفرش به سرپل ذهاب خبر داد: «دلم می خواست براتون فیلم برداری می کردم تا می دید به چه جرمی من این همه مورد لعن و نفرین قرارگرفتم.»

020218zibakalam1.jpg

فرماندار سرپل ذهاب خطاب به زیباکلام: اگر توانستی برو مجتمع بساز [اجازه نمی دهیم]، زیبا کلام: من کاری به شماندارم:

. فرماندار #سرپل_ذهاب خطاب به #زیباکلام: اگر توانستی برو مجتمع بساز [اجازه نمی دهیم] زیبا کلام: من کاری به شماندارم! فرماندار سرپل ذهاب: اجازه سیاسی کاری نمی دهیم، اجازه هزینه شدن کمکهای مربوط به زلزله زدگان را برای اهداف دیگر نمی دهیم. به گزارش آبادگران جوان کرمانشاه، #اکبر_سنجابی در گفتگو با "بازی دراز" رسانه محلی شهرستان سرپل ذهاب اظهار داشت: در شهرستان برای ساماندهی و هدایت کمک های مختلف به زلزله زدگان در مسیر درست و برای رفع نیازها، شورای معتمدین متشکل از بزرگان و مسئولین تشکیل شده است و قرار نیست هر کس منابع در اختیارش را صرف اقداماتی با اهداف نا مشخص و بی ربط کند. وی با بیان اینکه مانع از ساخت مجتمع مورد نظر زیباکلام خواهد شد گفت: در شرایطی که مردم سرپل ذهاب هنوز بسیاری از نیازهای ضروری و حیاتی دارند نمی توان اجازه داد کمکهایی که مردم برای حفظ جان زلزله زده ها داده اند را صرف سلایق شخصی و نامعلوم کنند. وی گفت: در شهرستان سرپل ذهاب اقدامات خیرین شناسنامه دار شده و خارج از این چارچوب اجازه فعالیت نخواهیم داد. #زیبا_کلام #صادق_زیباکلام #صادق_زیبا_کلام #دهکده_امید #زلزله_کرمانشاه #زلزله_کرمانشاه

A post shared by صادق زیباکلام (@zibakalamsadegh) on

زیباکلام درباره ساخت دهکده امید به جام جم گفت:

مشکلات مردم زلزله‌زده کرمانشاه با هر موج سرمایی که وارد کشور می‌شود، بیشتر شده و مردم آن مناطق آسیب‌پذیرتر می‌شوند، روزی چادرشان آتش می‌گیرد، روزی دیگر باد چادرهایشان را با خود می‌برد و روزی کودکی از شدت سرما جانش را از دست می‌دهد و شما حدود سه میلیارد کمک‌های جمع‌آوری شده را نگه داشته‌اید که با آن دهکده‌ای پیشرفته بسازید و این موج انتقادات از شما را راه‌انداخته که ظاهرا زیاد هم بی‌راه نیست...

من دو ماه است که دو جین گزارش درباره طرح ساخت «دهکده امید» به رسانه‌ها و فضای مجازی ارائه داده‌ام، طرحی که قرار است با کمک دانشگاه‌های کرمانشاه، کردستان و صنعتی شریف اجرا شود، اما جالب است که حدود یک هفته است موج اعتراض و مخالفت با طرح ساخت دهکده امید در فضای مجازی شکل گرفته است.

تا قبل از این از دهکده امید حمایت می‌شد، چون این دهکده برای توانمندسازی زنان و رفع فقر ساخته خواهد شد. اساس این دهکده بر مبنای توسعه پایدار است. این انتقادات برای من سوال به وجود آورده که چرا اواخر آبان که این طرح را پیشنهاد کردم، کسی اعتراض نکرد. معتقدم چند جریان دست به دست هم داده و این انتقادات را ساماندهی می‌کنند.

شاید به این دلیل است مشکلاتی که مردم مناطق زلزله‌زده با آن روبه‌رو هستند در این مدت بیشتر خودش را نشان داده و حتی سرما و کمبود امکانات باعث مرگ یک کودک شده است و مردم بیشتر متوجه کاستی‌های این مناطق شده‌اند؟

من بعد از زلزله چندین بار به این مناطق رفته‌ام که آخرین بارش ۲۷ و ۲۸ دی بود. این که می‌گویند دولت هیچ‌کاری برای زلزله‌زده‌ها انجام نداده و من الان باید کمک‌های جمع‌آوری شده را هزینه کنم از آن حرف‌ های نادرست است. من از نزدیک آنجا را دیده‌ام، نارسایی‌ها، کمبودها و... هست، اما تصویری که در فضای مجازی شکل گرفته که مردم از سرما تلف می‌شوند و همه بیمار هستند و هیچ کاری برایشان نشده، اشتباه است. جریان دیگری که در فضای مجازی مرا تحت فشار گذاشته‌اند آنهایی هستند که قصد انتقام گرفتن از سلبریتی‌ها را دارند.

اگر قصد بخشی از این انتقادات، انتقام‌گیری از چهره‌های معروف است، چرا برای آقای علی دایی این موج شکل نگرفته است؟

به من بیشتر حمله می‌شود، چون چهره سیاسی هستم‌! دهکده امید آنقدر محاسن دارد که خیلی‌ها موافق ایجاد آن نیستند، زیرا اگر ما (چهره‌های دانشگاهی و بنیاد مسکن) در کارمان موفق شویم این سوال پیش می‌آید که چرا تاکنون از این روستاها ساخته نشده است!‌ اگر در این ۴۰ سال، سالی یکی از این دهکده‌های هدفمند در ایران ساخته می‌شد الان باید ۴۰ دهکده وجود داشت. همه اینها دلایلی است که باعث سنگ‌اندازی در ساخت دهکده امید می‌شود.

یک شبهه دیگر که ایجاد شده درباره سودی است که به سه میلیارد تومان تعلق می‌گیرد، این سود چه می‌شود؟

من بارها اعلام کرده‌ام که چقدر پول جمع‌آوری شده و چقدر هزینه شده است. کل پول در بانک ملی است و ۱۰ درصد سود به آن تعلق می‌گیرد که به پول اصلی اضافه می‌شود. همه هزینه‌ها را نوشته‌ام و سندش موجود است. من با هزینه شخصی به مناطق زلزله‌زده می‌روم و از آن کمک‌ها استفاده نمی‌کنم. حساب‌ها کاملا روشن است.

البته در زلزله بم هم طرح ساخت باغ ایرانی داده شد، اما به مرور این طرح عقیم ماند و به نتیجه نرسید. شاید بخشی از نگرانی‌ها برای این باشد که دهکده امید به سرانجام باغ ایرانی دچار شود.

ایده دهکده امید برای رفع فقرزدایی از من نیست، ایده کسانی است که سال‌هاست روی موضوع فقرزدایی در این منطقه کار می‌کنند. ایده من برای جمع‌آوری کمک خرید کانکس، شیرخشک، پتو و... بود، اما استادان دانشگاه‌های کردستان و کرمانشاه به من ایده دهکده امید را دادند؛ چون معتقدند زلزله اصلی فقر است که این مناطق را به سمت نابودی می‌برد. در یک هفته گذشته که موج انتقاد به من شکل گرفت با استادان این دانشگاه‌ها مشورت کردم تا اجازه بدهند پول را صرف امور روزمره مردم زلزله‌زده بکنم، اما موافقت نکردند.

ساخت دهکده امید کی شروع خواهد شد؟

قرار بود اوایل بهمن شروع کنیم، اما برای نقشه‌هایی که آماده کرده بودیم مشکلاتی به وجود آمد و این کار به تاخیر افتاد. امیدواریم طی یکی دوهفته آینده به کمک بنیاد مسکن ساخت آن در منطقه سراب ذهاب قادری آغاز شود. این روستا در زلزله صددر صد تخریب شده است. انتخاب این روستا به این دلیل است که در یک چهارراه واقع شده و به چند روستا نزدیک است و سرمایه‌گذاری در آنجا هوشمندانه و هدفمند است.

020218zibakalam2.jpgمحمد اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران، در رابطه با خبری مبنی بر جمع‌آوری 3میلیارد تومانی کمک‌های نقدی توسط آقای #زیباکلام و ایجاد «دهکده امید» در منطقه زلزله‌زده کرمانشاه گفت: جمع‌آوری امکانات و نقدینگی توسط هنرمندان، سیاسیون و صاحب‌نظران ورزشی قابل‌ستایش است.

نجار در نشست خبری افزود: البته گاهی سیر کمک‌ها آن‌قدر می‌شد که مسیر نیم‌ساعته امدادرسانی را شاید ساعت‌ها وقت می‌گذاشتیم؛ اما نمی‌توانستیم جلوی این عواطف را بگیریم بااین‌وجود اگر کمک‌هایی شده باید در اختیار دستگاه‌های متولی قرار گیرد کمک‌های نقدی و غیرنقدی امدادی به حساب‌هایی قابل واریز است و یا در رابطه با اسکان موقت به حساب بنیاد مسکن می‌توان کمک‌ها را ارسال کرد.

رئیس سازمان مدیریت بحران تصریح کرد: برخی‌ها حساسیت دارند که این پول‌ها چه شده خب حق هم دارند ما در برنامه کاری‌مان ایجاد #دهکده_امید را نداریم بلکه می‌خواهیم بازسازی کنیم و تمام تلاش دولت این است سرپناه‌ها را سریع‌تر ایجاد کند تا زندگی به روال عادی برگردد.

وی در مورد اینکه بسیاری از پول‌های جمع‌آوری در حساب برخی اشخاص مانده است گفت:‌ هرکسی اگر پولی جمع‌آوری کرده باید در اختیار دستگاه‌های متولی قرار دهد گاهی همین اخبار و جمع‌آوری کمک‌ها ایجاد توقع می‌کند و از شخص نامبرده هم می‌خواهیم که پول را بیاورد و بدهد در این زمینه نیز با دادستان کل کشور مذاکره داشته‌ایم که باید در مسیر اصلی این کمک‌ها قرار گیرد اما تاکنون نشنیده‌ام که هیچ‌یک از این اشخاص مطرح پول جمع‌آوری‌شده را به متولی مربوطه بدهند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy