Saturday, Feb 3, 2018

صفحه نخست » احمد خاتمی: اعدام کنید

ahmad_e_khatami111.JPGاحمد خاتمی: حکم کسی که علیه حاکم عادل اسلامی به خیابان بیاید اعدام است

رادیو فردا: احمد خاتمی، خطیب نماز جمعه این هفته تهران، با اشاره به اعتراضات اخیر گفت: «در فقه ما کسی که علیه حاکم عادل اسلامی به خیابان بریزد، بزند، بکشد و آتش بزند، باغی [سرکش] است و حکم باغی در فقه ما اعدام است؛ که در قرآن مجید به صراحت آمده است.»

او افزود که این حرف او بر اساس «برخی خطبه‌های نهج‌البلاغه و سخنان امام علی»، امام اول شیعیان، است و در ادامه خواستار «خشم مقدس» در قبال کسانی شد که وی «لیدرهای اغتشاش» می‌نامد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، احمد خاتمی روز جمعه ۱۳ بهمن با انتقاد از آزاد شدن بخشی از معترضان اعتراضات اخیر از حبس، گفت: «مسئول محترم مصاحبه می‌کند که همه آزاد شدند، این ناز کردن آنها است در حالیکه باید تنبه شوند.»

احمد خاتمی در مورد معترضان بازداشت‌شده اعتراضات اخیر اضافه کرد: «آنهایی که بازی و فریب خوردند، تنبه شوند و بیدارشان کنیم و تعهد دهند که دیگر شیطنت نکنند و دیگر سیاهی‌لشکر اغتشاشاگران نشوند، نه اینکه نازشان کنیم.»

بیش از صد شهر ایران در ماه‌های اخیر شاهد تجمع‌های اعتراضی علیه وضعیت اقتصادی و سیاست‌های حکومت بود. در این اعتراضات که شعارهای تندی علیه رهبران و سیاست‌های داخلی و منطقه‌ای جمهوری اسلامی سر داده شد، هزاران نفر بازداشت شدند و کشته شدن بیش از ۲۰ نفر نیز تأیید شد.

برخی مسئولان پیش از این از آزاد شدن جمعی از بازداشت‌شدگان خبر دادند و عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران، نیز روز ۱۶ دی‌ماه اعلام کرد که ظرف ۴۸ ساعت گذشته ۷۰ نفر از بازداشتی‌های اعتراضات اخیر با تکمیل تحقیقات و اخذ ضمانت آزاد شده‌اند.

غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه، نیز در مورد بازداشت‌ها در جریان اعتراض‌ها گفته بود: «اگر هم در اغتشاشات خیابانی، دستگیری صورت گرفت، تأکید شد که در ابتدا به زندان نروند تا سوء سابقه هم برایشان درست نشود؛ چراکه افرادی ممکن است دستگیر شوند که فریب خورده، بیگناه و مجرم باشند».

حال خطیب نماز جمعه این هفته تهران از این روند انتقاد کرده و می‌گوید: «مسئول محترم مصاحبه می‌کند که همه آزاد شدند، این ناز کردن آنها است در حالیکه باید تنبه شوند و به آنها هشدار داده شود که فکر نکنند که کار خوبی کردند چون اغتشاشگر هر کس که باشد، دانشجو، طلبه یا غیرطلبه، هر که اغتشاش کند باید پایش را بخورد.»

احمد خاتمی افزود: «حرف این است که اگر می‌خواهید رأفت کنید، رأفت کنید اما نازشان نکنید، یک جوری که آدم احساس کند تنها دغدغه بعضی‌ها آزادی اغتشاشگران است. آمدند به خیابان گول خوردند، علیه نظام شعار دادند و شهر را شلوغ کردند. باید بفهمند که بد کردند، پس رأفت آری، اما همراه با تنبه.»

درخواست احمد خاتمی، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس خبرگان، برای اعدام افراد مختلف در زندان‌ها در حالی اعلام می‌شود که از تعداد معترضان زندانی آماری در دست نیست.

محمود صادقی، نماینده مجلس از تهران، تعداد بازداشتی‌ها را ۳۷۰۰ تن اعلام کرده بود و نهادهای حقوق بشری نیز از «هزاران» زندانی خبر می‌دهند و می‌گویند که تنها بخش کمی از این تعداد آزاد شده‌اند. همچنین مواردی از «خودکشی» در زندان در میان بازداشتی‌ها گزارش شد.

قتل معترضان در زندان در جمهوری اسلامی مسبوق به سابقه است و در سال ۱۳۷۷ بسیاری از معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آن سال در پی دستگیری به بازداشتگاه کهریزک در جنوب تهران منتقل شدند که طبق گزارش‌ها شرایطی بسیار نامناسب داشت.

بنا بر گزارش‌های رسمی حکومت ایران، در این بازداشتگاه محسن روح‌الامینی و دست‌کم سه نفر دیگر به نام‌های امیر جوادی‌فر، محمد کامرانی و رامین آقازاده قهرمانی کشته شدند.

پیش از آن در سال ۶۷ به دستور روح‌الله خمینی، بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، مخالفانی که تعداد آنها بین ۲۸۰۰ تا پنج هزار نفر برآورد می‌شود در زندان‌های جمهوری اسلامی تیرباران شدند.

علی مطهری، نائب رئیس مجلس شورای اسلامی، چندی پیش در ارتباط با این کشتار این‌گونه اظهارنظر کرد که «امام اگر سال ۶۷ آن برخورد تند را در مورد زندانیان مجاهد خلق کرد، یک بحث فقهی داشت.»

او در مورد اعدام‌شدگان افزود: «شاید خیلی از این افراد اصلاً نمی‌دانستند داستان چیست. از آن‌ها می‌پرسیدند که آیا توبه می‌کنید یا نه؟ طبعاً با غرور جوانی‌شان می‌گفتند نه و حکم‌شان صادر می‌شد. ممکن است تندروی شده باشد اما اصل حرف، مسئله محاربه بود.»

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy