Saturday, Feb 3, 2018

صفحه نخست » ۵۰۰۰ نفر بازداشت شدند، ۴۹۳ نفر هنوز زندانی اند

Iran-protest2323.jpgسحبانیوز سایت حقوق بشر ایران - علیرضا رحیمی، نماینده‌ مجلس که عضو هیات بازدیدکننده از زندان اوین بوده است، طی یادداشتی اعلام کرد که در جریان اعتراضات دی ماه ۴۹۷۲ نفر بازداشت شدند که ۴۹٣ نفر آن ها هنوز زندانی اند. پیش از این رقم بازداشت شدگان حدود ٣۷۰۰ نفر اعلام شده بود. در جریان این اعتراضات بیشتر از بیست نفر در خیابان ها و تعدادی نیز در زندان ها کشته شده اند که ارقام متفاوتی در مورد قربانیان داخل زندان ها اعلام شده است.

علیرضا رحیمی در یادداشت خود نوشت: «پس از چند هفته انتظار بالاخره بازدید با تاخیر نمایندگان مجلس از اوین با حضور رییس و مدیران سازمان زندانهای کشور و معاون وزیر اطلاعات و مقامات قضایی و اجرایی زندان اوین انجام شد. در عصر دهم بهمن و حدود یکماه پس از اعتراضها و حوادث دیماه گروه ۱۱ نفره نمایندگان مردم از دو کمیسیون امنیت ملی و قضایی وارد محوطه زندان اوین شدیم. فضای سرد و تلخ محوطه زندان هر تازه واردی را به سکوت و تامل وا می‌دارد. بلافاصله و مستقیما وارد سالن جلسات دفتر زندان شدیم که رییس سازمان زندانها و معاونین وی و نیز مقامات قضایی و اجرایی زندان اوین منتظر ورود ما و تشکیل جلسه بودند.

با دو دوربین فیلمبرداری و دو عکاس کل مذاکرات و بازدید پوشش داده می‌شد. تراکم همراهان و افرادیکه هیات نمایندگان را در بازدید اسکورت می‌کردند تعجب برانگیز بود. حدود ۵۰ نفر در کل جریان بازدید نمایندگان مجلس را همراهی می‌کردند. در آغاز جلسه و قبل از بازدید رییس سازمان زندانها ضمن اعلام برخی آمارهای مرتبط با حوادث دیماه، مشکلات بودجه ای و نیازهای سازمان زندانها را برشمرد و درخواست توجه نمایندگان مجلس به بودجه سازمان زندانها را داشت و رقم بدهی بالای صد میلیارد تومانی سازمان را به دستگاهها و شرکتهای مختلف اعلام کرد. طی تذکری اعلام کردم نمایندگان از مشکلات سازمان زندانها اطلاع دارند و موضوع این جلسه و بازدید از زندان را به بودجه سازمان و تقاضای حمایت بودجه ای مجلس منحرف نکنید.

اهم مواردی که رییس سازمان زندانها در گزارش خود اعلام کرد:


آمار کل زندانیان حوادث دیماه ۴۹۷۲ نفر بوده که ۹۴/۷۳ درصد آن مرد و ۵/۲۷ درصد زن بوده اند. ۵۰ درصد افراد بازداشتی بین ۱۹ تا ۲۵ سال و ۲۷ درصد بین ۲۵ تا ۳۲ سال بوده اند.

از کل بازداشت شدگان ۴۵۳۴ نفر آزاد شده و ۴۳۸ نفر همچنان در باز داشت هستند. (علاوه بر این تعداد ۵۵نفر نیز در بازداشت وزارت اطلاعات هستند)
باقیماندگان در بازداشت مربوط به استانهای همدان خوزستان فارس اصفهان و تهران هستند.


از تهران ۷ نفر بازداشتی باقیمانده بود که ساعاتی قبل از بازدید ما ۳ نفر از آنها آزاد شده و ۴ نفر بازداشتی باقیمانده هستند.

(دو نفر نیز از بازداشتی های تهران در اختیار وزارت اطلاعات میباشند که جمعا شش نفر می باشند) مجموعا ۴ مرد و دو زن از استان تهران بابت حوادث دیماه در بازداشت موقت بسر می برند.

بازداشتی هایی که هنوز آزاد نشده اند قریب به اتفاق در انتظار تعیین تکلیف قضایی وضعیت خود هستند.


محل واحد اجرای احکام زندان را تخلیه کرده و به محل نگهداری و بازجویی بازداشت شدگان حوادث دیماه اختصاص داده اند و هم اکنون محل نگهداری متهمین عادی و موقت است.


در طول حوادث ۴۷ نفر از مقامات قضایی و مسئولین سازمان زندانها بصورت شبانه روزی در زندان حضور داشتند.


محل نگهداری زندانیان حوادث دیماه و محل حادثه مرگ سینا قنبری و اندرزگاه شماره ۴ و نیز بند ویژه وزارت اطلاعات مورد بازدید هیات قرار گرفت.

همه گفتگوها با زندانیان در حضور مسئولین و همراهان انجام گرفت.

قبل از بازدید از زندان فیلم ضبط شده توسط دوربینهای منصوبه در محوطه سرویسهای بهداشتی مربوط به حادثه مرگ سینا قنبری ( که به اشتباه معروف به فیلم خودکشی شده) برای نمایندگان پخش شد و توضیحات مبسوطی نیز ارائه گردید.
بدلیل اهمیت موضوع مرگ سینا قنبری، درخصوص این فیلم و توضیحات ارائه شده و نیز بازدید از محل مرگ ای

شان جداگانه خواهم نوشت.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy