Sunday, Feb 4, 2018

صفحه نخست » "سه خواسته رئیس‌جمهور فرانسه" در آستانه سفر به ایران

macaron_020318.jpgدویچه وله - یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفته است که امانوئل ماکرون در آستانه سفر به ایران سه خواسته از مقامات ایران داشته است. گفته می‌شود که ملاقات با رهبر جمهوری اسلامی و طرح مسئله موشکی جزو این خواسته‌هاست.

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفته است که امانوئل ماکرون در آستانه سفر به ایران سه خواسته از مقامات ایران داشته است. گفته می‌شود که ملاقات با رهبر جمهوری اسلامی و طرح مسئله موشکی جزو این خواسته‌هاست.

جواد کریمی قدوسی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با سایت "باشگاه خبرنگاران جوان" می‌گوید که امانوئل مکرون برای سفر به ایران از مقامات ایران سه نکته را خواستار شده است:

۱. ملاقات با آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی،

۲. برگزاری یک نشست مطبوعاتی که در آن رئیس‌جمهور فرانسه اعلام کند که ایران حاضر است در موضوع برنامه موشکی پشت میز مذاکره بنشیند،

۳. تشکیل یک میز جدید برای مذاکره و تبادل نظر سه‌جانبه میان ایران، آمریکا و عربستان پیرامون مسائل منطقه، از جمله بحران یمن، حزب‌الله لبنان و سوریه.

پیش از این نیز در اوایل دی‌ماه ۹۶ کریمی قدوسی از شرط‌های امانوئل مکرون برای سفر به ایران سخن رفته بود. در پی آن بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با تکذیب این خبر گفته بود: «صحبت از داشتن شرط و شروط برای آمدن [امانوئل مکرون به ایران] بحثی انحرافی است و جاهایی که [این بحث را] مطرح می‌کنند نیت و هدف خاصی را دنبال می‌کنند.»

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا قاسمی گفته بود: «هیچ شروطی در آمد وشدها و روابط هیئت‌ها وجود ندارد و روابط دو کشور مثبت است و تعاملات بسیاری بین تهران - پاریس وجود دارد و ادامه خواهد یافت.»

با این حال تردیدی نیست که رئیس‌جمهور فرانسه بارها خواستار شفاف‌سازی برنامه‌های مناقشه‌برانگیز موشکی ایران شده و از آنچه "فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده" این کشور در منطقه خوانده می‌شود انتقاد کرده است.

رئیس جمهور فرانسه در ۱۷ نوامبر/ ۲۶ آبان در حاشیه نشست سران اتحادیه اروپا در سوئد ابراز امیدواری کرده بود ایران از "استراثژی تهاجمی" خود در منطقه بکاهد و درباره برنامه موشکی خود شفاف‌سازی کند.

در پی آن علی اکبر ولایتی در واکنش به اظهارات مکرون گفته بود: «به نفع آقای مکرون و فرانسه نیست که در موضوع موشکی و امور راهبردی جمهوری اسلامی ایران که در آن حساسیت بسیار داریم، دخالت کند؛ این دخالت‌ها جز کاستن از اعتبار دولت فرانسه نزد جمهوری اسلامی ایران خاصیت دیگری ندارد.»

از سال ۱۹۷۱ (۱۳۵۰) بدین سو این نخستین باری است که یک رئیس جمهور فرانسه راهی ایران می‌شود.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy