Thursday, Feb 8, 2018

صفحه نخست » چه کسی دختران بسکتبال‌نویس را زندانی کرد؟

Basketball.jpgشرق - نارضایتی‌ها از حل‌نشدن ممنوعیت ورود تماشاگران زن به استادیوم‌های ورزشی کم بود که حالا باید رفتارهای ناشایست با خبرنگاران خانم این حوزه را هم به بقیه حواشی اضافه کرد. بانوان خبرنگار اگرچه تا پیش از این نیز برای پوشش خبری مسابقات با مشکل حضور در سالن‌ها مواجه بودند؛ اما فینال رقابت‌های لیگ بسکتبال باشگاه‌های کشور در تبریز، جایی بود که بی‌احترامی و بی‌توجهی به آنها به اوج خود رسید. دومین دیدار از فینال لیگ بسکتبال، سه‌شنبه بعدازظهر در شرایطی بین تیم‌های شهرداری تبریز و مهرام برگزار شد که دو خبرنگار زن روزنامه‌های ورزشی آسمان آبی و گل، به دست مأموران یگان ویژه، ابتدا از سالن بیرون و سپس در اقدام عجیبی در اتاقی محبوس شدند. این برخورد غیراخلاقی در حالی با این خبرنگاران صورت گرفت که آنها طبق روال همیشگی، با هماهنگی فدراسیون بسکتبال و باشگاه‌های مربوطه، از تهران به محل مسابقات اعزام شده بودند.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

سعیده فتحی، خبرنگار روزنامه آسمان آبی، در گفت‌وگو با «شرق» ماجرا را این‌گونه شرح می‌دهد: «اولین مسابقه فینال، بعدازظهر دوشنبه برگزار شد. ما مثل همیشه رفتیم و در جایگاهی که خود مسئولان حراست سالن مشخص کرده‌ بودند، نشستیم. بازی شروع نشده بود که مأموران یگان ویژه آمدند و گفتند باید از سالن بیرون بروید. ما به آنها گفتیم کارت پوشش خبری از حراست وزارت ورزش‌و‌جوانان داریم و با این کارت به همه شهرها ازجمله تهران، ماهشهر و اصفهان می‌رویم و مسابقات را پوشش می‌دهیم؛ اما آنها گفتند هیچ راهی وجود ندارد و باید سالن را ترک کنید. وسط کوارتر دوم بود که ناچار شدیم از سالن بیرون برویم. مأموران حراست گفتند باید از حراست وزرات ورزش، به‌طور کتبی به ما اعلام شود تا اجازه ورود به جایگاه خبرنگاران را داشته باشید. همان لحظه بود که تلفنی هماهنگی‌های لازم را با مدیران اداره روابط‌عمومی و حراست وزارت انجام دادیم و نامه را گرفتیم؛ اما این نامه‌نگاری‌ها زمانی انجام شد که دیگر بازی تمام شده بود».

اتفاق جنجالی در فینال دوم رخ می‌دهد که باعث می‌شود این دو خبرنگار در اتاق نماینده‌های حراست سالن زندانی ‌شوند. او ادامه می‌دهد: «درحالی‌که حراست به ما ضمانت داده بود با نامه مدیرکل حراست وزارت ورزش، می‌توانیم برای فینال دوم به سالن برویم؛ اما باز هم مأموران نیروی انتظامی آمدند و مسابقه شروع نشده بود، ما را از سالن بیرون کردند. مسئولانی که از اداره تربیت ‌بدنی تبریز آنجا بودند، دوباره به ما گفتند بیرون منتظر بمانید تا هماهنگی‌های لازم انجام شود. آنها قول دادند ما را به سالن برمی‌گردانند. مسابقه شروع شد و هیچ خبری از این افراد نشد. ما هم بیرون از سالن در سرما ایستاده بودیم و داشتیم مسابقه را از دست می‌دادیم. برای همین از یکی از مأموران حراست خواستیم اجازه بدهند ما به اتاقشان برویم که حداقل از تلویزیون بازی را ببینیم. چند دقیقه‌ای نگذشته بود و در اتاق نشسته بودیم که دیدیم یک نفر آمد و از پشت، در را روی ما قفل کرد. هر کاری کردیم، در باز نشد تا بیرون برویم. حتی یک نفر از کارمندان اداره ورزش تبریز نیز آمد و به او گفتیم در را روی ما قفل کرده‌اند؛ اما او کاری نکرد. فقط از پنجره بالای اتاق به ما چای داد و رفت. ما هم تا آخر بازی در اتاق زندانی بودیم و بعد آمدند در را باز کردند». خبر قفل‌کردن در روی این دو خبرنگار زن، در حالی به‌سرعت رسانه‌ای شد که فیلم آن نیز در شبکه‌های مجازی انتشار پیدا کرد. این فیلم که از سوی خود این خبرنگاران گرفته شده، نشان می‌دهد که در روی آنها قفل شده است.


تقصیر گردن قفل افتاد


این فیلم بازتاب منفی زیادی را بین مردم به دنبال داشت و فدراسیون بسکتبال را مجبور به واکنش کرد؛ واکنشی غیرمنطقی که تنها صورت‌مسئله را پاک کرد. فدراسیون بسکتبال که در این بیانیه تلاش کرده خود را در این موضوع بی‌تقصیر نشان دهد، اعلام کرده قفل در ایراد داشته و به همین دلیل روی این دو خانم قفل شده است.
در این اطلاعیه آمده: «در واقع بانوان اجازه ورود به سالن را نداشتند که در بازی اول این اتفاق افتاد؛ اما در دیدار دوم که رئیس فدراسیون بسکتبال در سالن حضور داشتند، در پی حمایت از بانوان خبرنگار و احترام به شأن و شخصیتشان اتاقی در اختیار دو خبرنگار گذاشته شد تا از مانیتور پیگیر تماشای بازی باشند. طبق پیگیری‌ها، قفل درِ اتاق ایراد داشته و درِ اتاق به‌هیچ‌وجه توسط کسی قفل نشده بود. به‌هرحال شهرداری تبریز میزبان رقابت‌ها بود و وظیفه حراست هم بر عهده میزبان و اداره کل ورزش‌و‌جوانان استان می‌باشد». اتفاق عجیب‌تر اما اظهارنظرهای رامین طباطبایی، رئیس فدراسیون بسکتبال است که کاملا با بیانیه‌ای که روی سایت این فدراسیون قرار گرفته، تناقض دارد. او بدون اینکه از خرابی قفل در صحبت کند، از مسائل به‌وجودآمده ابراز تأسف کرده است و تلویحا پذیرفته که قفل‌شدن در روی این خبرنگاران، تعمدی بوده است. او می‌گوید: «راه‌ندادن دو بانوی خبرنگار به ورزشگاه تبریز ناراحت‌کننده بود و از این نظر متأسف هستم. فدراسیون دیگر اجازه نمی‌دهد چنین مسائلی در بسکتبال برای رسانه‌ها رخ دهد. سالن این مسابقه استاندارد لازم را نداشت و مشکل اصلی این مکان، نبود سکوی مناسب برای حضور خانواده‌ها و به‌ویژه عدم امکانات کافی برای سرویس‌دهی مناسب به خبرنگاران و حتی ورزشکاران بود. البته توقع می‌رفت با وجود هماهنگی‌های صورت‌گرفته از طرف مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی و تأیید حراست مرکزی وزارت ورزش‌و‌جوانان، نیروی انتظامی استان آذربایجان شرقی تدبیر بهتری برای حضور بانوان خبرنگار در ورزشگاه لحاظ می‌کرد».


انجمن ورزشی‌نویسان واکنش نشان داد


ممانعت از ورود خبرنگاران زن به سالن بسکتبال تبریز، مسئولان وزارت ورزش‌و‌جوانان را زیر سؤال برده است؛ چراکه حراست این وزارتخانه با صدور کارت پوشش خبری برای خبرنگاران، زمینه ورود قانونی آنها را به سالن‌ها مهیا کرده است. گفته می‌شود محمدرضا داورزنی، معاونت قهرمانی و فریبا محمدیان، معاونت بانوان وزارت ورزش‌و‌جوانان، درصدد پیگیری این موضوع برآمده‌اند و قرار است به‌زودی نتیجه آن را اعلام کنند. سعیده فتحی در گفت‌وگوی تلفنی با «شرق» این موضوع را نیز تأیید کرد. انجمن نویسندگان، خبرنگاران و عکاسان ورزشی ایران نیز روز گذشته در حمایت از شأن و جایگاه خبرنگاران بیانیه‌ای را منتشر کرد و خواستار رسیدگی هرچه سریع‌تر مسئولان مربوطه به این موضوع شد. چند چهره شناخته‌شده مانند ترانه علیدوستی هم به‌شدت این اتفاق را محکوم کردند.
در هفته‌ای که گذشت، عکاسی از مسابقات ووشو زنان هم به چالشی برای ورزش کشور تبدیل شد؛ درحالی‌که این رقابت‌ها با پوشش کامل برگزار می‌شد، مسئولان حراستی حاضر، اجازه عکس‌برداری را به بانوان عکاس ندادند. پرتو جغتایی، عکاسی که از حضور در این مسابقات منع شده، در‌‌این‌باره می‌گوید: «من با هماهنگی فدراسیون برای عکاسی رفته بودم و از قبل همه‌چیز هماهنگ شده بود، ولی مسئولان حراست محل برگزاری رقابت‌ها به من گفتند عکاسی ممنوع است. آنها حتی به من گفتند باید عکس‌ها را از روی دوربینم پاک کنم».

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy