Thursday, Feb 15, 2018

صفحه نخست » رامین سیدامامی: مادرم را تهدید کردند که درباره مرگ پدرم با رسانه‌ها حرف نزند

Kavous_Seyed_Emami.jpgرادیو فردا ـ فرزند کاووس سیدامامی٬ فعال محیط‌زیست که هفته گذشته در زندان نیروهای امنیتی درگذشت، می‌گوید ماموران قضایی به مدت سه ساعت مادرش را بازجویی و تهدید کردند که درباره مرگ همسرش با رسانه‌ها حرف نزند و گرنه او را هم بازداشت می‌کنند.

روز ۲۱ بهمن اعلام شد که کاووس سید امامی، استاد دانشگاه امام صادق و مدیرعامل موسسه «حیات وحش میراث پارسیان» دارای تابعیت دوگانهٔ ایرانی‌- کانادایی، دو هفته پس از بازداشت، در زندان درگذشته است.

آقای سیدامامی چهارم بهمن دستگیر و دو هفته بعد خبر درگذشت وی تحت عنوان «خودکشی»٬ به همسرش اطلاع داده می‌شود.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

رامین سیدامامی در یادداشتی در بلاگ شخصی‌اش جزئیات بیشتری از اتفاقات پس از مرگ پدرش می‌دهد و می‌گوید که دادسرای ناحیه ۲۷ روز جمعه ۲۰ بهمن‌ ۱۳۹۶، «مادرم را احضار کرد و بهش گفتن برای "دیدن همسرت" بیا و قبل از اعلام مرگ کاووس سه ساعت ازش بازجویی و تهدید کردن و در آخر هم ازش تعهد کتبی گرفتن که هیچ حرفی با رسانه‌ها نزنه و الا خودش رو هم می‌گیرن».

وی افزوده است: «این‌گونه تهدیدها به آزار کاووس پس از دستگیریش باعث شده بود که تا اون زمان سکوت کنیم. از همین دادسرا مادرم رو به همراه عمویم، کامران، بردن به سردخونه و جسد پدرم رو بهشون نشون دادن».

فرزند این فعال محیط‌زیست گفته است: «در دادسرای ناحیه ۲۷ من و برادرم در حضور وکیل‌هامون با آقایی به مدت دو ساعت دیدار کردیم که با ما همکاری کرد. وکلا درخواست دیدن مستندات ــ فیلم داخل سلول یا به گفته خودشون "سوئیت" و محتویات پرونده ــ رو کردن. من تنها عضو خانواده بودم که فیلم رو دیدم. می‌خوام اینجا تاکید کنم که بر خلاف گزارش‌های پراکنده، عموی من فیلم رو ندیده. همچنین هیچ‌یک از عموهای من با رسانه‌ها صحبت نکردن و حرفای نقل شده از اونا درست نیست».

این بخش از اظهارات رامین سیدامامی به معنای تکذیب گزارشی است که خبرگزاری‌ تسنیم- نزدیک به سپاه پاسداران- به نقل از عموی وی منتشر کرده بود.

بر اساس روایت این خبرگزاری‌، کامران سیدامامی- برادر کاووس- گفته بود: «بنده و همسر مرحوم، جنازه را دیده‌ایم و با اصرار معاون دادستان که "جنازه را نگاه کنید و همه موارد را بررسی کنید"، این کار را کرده‌ایم و به‌جز آثار حلق‌آویزشدن که روی جنازه معلوم است و این موضوع در فیلم زندان هم کاملاً مشخص است، هیچ مسئله دیگری وجود ندارد و خودکشی از طریق حلق‌آویز کردن کاملاً مشهود است».

رامین سیدامامی در بخش دیگری از یادداشت خود با اشاره فیلم مربوط به سلول پدرش نوشته است: «آنچه که در فیلم دیده میشه اینه که پدر من عصبی و بی‌قراره. با خودِ واقعیش زمین تا آسمون فاصله داره. مدام از یک طرف سلول به طرف دیگه میره. پریشونه. قاطعانه میتونم بگم که اون مردی که با پای خودش و به تنهایی به اتاق مجاور میره، که به ما گفتن "دستشوییه"، در اوضاع روحی خوبی نیست. هفت ساعت بعد جسدی رو از همون اتاق بیرون میارن. تقاضای وکیل‌ها برای دیدن این سلول رد شد».

وی افزوده که صبح ۲۴ بهمن‌ همراه با چند عضو خانواده به پزشک قانونی کهریزک رفته‌ و «پیکر کاووس رو پس از اینکه دوباره با رئیس مرکز دیدار کردیم تحویل گرفتیم. گواهی‌ای که این مرکز به ما داده دلیل مرگ را "در حال بررسی" عنوان کرده».

آقای سیدامامی تاکید کرده که «خواسته ما پیش و بیش از هر چیز روشن شدن دلایل دستگیری پدرم، شرایط بازجویی از او، و رویت پرونده امنیتی اوست».

عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران، علت مرگ کاووس سیدامامی را «خودکشی» اعلام کرده است.

رامین سیدامامی همزمان با انتشار گزارش خود، در توئیتی نیز از لغو مراسم ترحیم پدرش از سوی مسجدی که قرار بوده این مراسم در آنجا برگزار شود٬ خبر داد.

وی نوشته که «از مسجد الرضا تماس گرفتن و گفتن که نمی‌شه مراسم یادبود پدرم فردا در اونجا برگزار بشه»

آقای سیدامانی توضیح بیشتری درباره جزئیات این مکالمه و علت مخالفت با برگزاری این مراسم از سوی مدیریت مسجد یا نهادهای امنیتی ارائه نکرده است.

پیکر این فعال محیط زیست٬ ظهر سه‌شنبه ۲۴ بهمن در گورستان امامه واقع در ۴۰ کیلومتری تهران به خاک سپرده شد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy