Thursday, Feb 22, 2018

صفحه نخست » آمریکا درخواست پناهندگی حدود صد اقلیت مذهبی از ایران را رد کرد

USA_Refugees.jpgبی بی سی ـ رسانه های آمریکایی گزارش می دهند که دولت آمریکا درخواست پناهندگی حدودا ۱۰۰ ایرانی که جزو اقلیت های مذهبی هستند را رد کرده است.

این تصمیم با واکنش اعضای کمیته حقوق بشر مجلس نمایندگان روبرو شده که از وزارت امنیت ملی خواسته اند درباره آن توضیح دهد.

نشریه "سیاست خارجی" (فارین پالیسی) گزارش می دهد که این گروه از پناهندگان که عمدتا مسیحی هستند برای بیش از یک سال در وین، پایتخت اتریش، منتظر دریافت ویزای آمریکا بوده اند و اکنون با خطر اخراج از اتریش به ایران مواجهند.

این درحالی است که دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، نحوه برخورد ایران با اقلیت های مذهبی را محکوم کرده و به خصوص قول داده بود به رفع مشکلات مسیحیان در خاورمیانه کمک کند.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

اقلیت های مذهبی ایران تحت قانونی به نام "متمم لوتنبرگ" درخواست ویزای آمریکا کرده اند که با هدف اعطای پناهندگی به اقلیت های ستم دیده مذهبی تنظیم شده است.

گزارش می شود که تا پیش از به قدرت رسیدن آقای ترامپ، به اکثریت قریب به اتفاق این متقاضیان ویزا داده می شد. متقاضیان پیش از رسیدن به وین بررسی های اولیه را طی می کنند و بعد به درخواست وزارت خارجه آمریکا برای آنها ویزای ترانزیت اتریش صادر می شود.

نشریه "سیاست خارجی" می نویسد که این فرآیند در گذشته چند هفته تا چند ماه وقت می برد اما اکنون در دوره آقای ترامپ تقریبا متوقف شده است. گروه های حقوق بشر گفتند که این کار ممکن است ناقض قوانین آمریکا باشد.

وزارت خارجه آمریکا گفته است که تصمیم رد درخواست ویزای این گروه را وزارت امنیت ملی رد کرده. یک مقام این وزارتخانه به نشریه "سیاست خارجی" گفت که درخواست پناهندگی این گروه از ایرانی ها در پی دریافت اطلاعات از سایر وزارتخانه ها و سازمان های دولتی رد شد.

این مقام که از او نام برده نشد همچنین گفت که آمریکا و اتریش در حال بررسی گزینه های ممکن برای این پناهندگان از جمله اسکان آنها در کشوری دیگر هستند.

ابراز نگرانی نمایندگان

رندی هالتگرن، نماینده جمهوری خواه و جیمز مک گاورن، نماینده دمکرات کنگره که از روسای کمیسیون حقوق بشر تام لانتوس هستند نسبت به این تصمیم ابراز نگرانی کرده اند.

آنها نوشتند: "بعد از سال ها پذیرش فوری و موفق اقلیت های دینی از ایران به آمریکا براساس برنامه لوتنبرگ، وزارت امنیت ملی باید اطلاعاتی درباره علت رد ویزای آنها به کنگره ارائه کند."

آنها نوشتند که امنیت و ایمنی این گروه باید در اولویت باشد: "کسانی که درخواست پناهندگی دارند تحت هیچ شرایطی نباید به ایران بازگردانده شوند، جایی که با خطر بازداشت و شکنجه مواجهند."

ایران آزار اقلیت های مذهبی را تکذیب می کند.

این دو نماینده گفتند که برنامه لوتنبرگ باید ادامه پیدا کند و وزارتخانه های خارجه و امنیت ملی باید "همه تلاش ها برای ادامه پذیرش هزاران اقلیت دینی از ایران" را ادامه دهند.

آنها قبلا در نامه ای به مایک پنس، معاون رئیس جمهور آمریکا، نوشته بودند که متقاضیان ایرانی در اتریش شامل افراد سالخورده و ناتوانی می شود که "سخت بتوان تصور کرد تهدیدی امنیتی" برای آمریکا هستند.

نشریه "سیاست خارجی" می نویسد که براساس برنامه لوتنبرگ از سال ۲۰۰۴ تاکنون حدود ۳۰ هزار ایرانی در آمریکا پناهندگی گرفته اند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy