Tuesday, Feb 27, 2018

صفحه نخست » عربستان سعودی دوباره از سعد حریری دعوت کرد!

hariri_022718.jpgرادیو فرانسه - سعد حریری نخست‌وزیر لبنان از سوی عربستان سعودی دعوت شده که به ریاض سفر کند. نزدیک به چهار ماه قبل، وقتی اقامت سعدحریری در عربستان بدون دلیل مشخص به درازا کشید، گفته شد که مقامات سعودی سعد حریری را به زور نگاه داشته‌اند.

نزدیک به چهارماه بعد از استعفای سعد حریری که به طور غیرمنتظره طی اقامت وی در ریاض اعلام شد، دعوت رسمی عربستان روز دوشنبه ٢۶ فوریه/٧ اسفند دوباره به دست او رسید. این استعفا بعداً از سوی نزدیکان حریری "اجباری و تحت فشار عربستان" توصیف شد. هرچند حریری شخصاً هیچگاه چنین ادعایی را تأیید نکرد اما به هرحال او بعد از بازگشتش به لبنان که با پشتیبانی امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه میسر گردید، استعفای خود را پس گرفت و به صدارت بازگشت.

این بار سعد حریری تأیید کرده است که با نزار عولا، فرستادۀ عربستان در بیروت دیدار داشته و آقای عولا از او دعوت کرده که به ریاض برود. دفتر سعد حریری اعلام کرد که نخست‌وزیر لبنان در "اسرع وقت" به این خواستۀ عربستان پاسخ مثبت خواهد داد. دفتر نخست‌وزیری می‌افزاید: "هدف اصلی عربستان اینست که لبنان تماماً از استقلال و حاکمیت ملی خود بهره ببرد". نزار عولا در بیروت با میشل عون رئیس جمهوری لبنان نیز ملاقات کرد. عون هم به این مناسبت گفت که لبنان خواهان حفظ "بهترین روابط" با عربستان است.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

نفوذ حزب‌الله در لبنان و رقابت عربستان و ایران باعث شده بود که در یک سال اخیر روابط ریاض و بیروت سرد گردد.

فرستادۀ عربستان در حالی به بیروت سفر کرده که کمتر از سه ماه به انتخابات پارلمانی لبنان باقی مانده است. این انتخابات از سال ٢٠٠٩ به بعد در لبنان برگزار نشده است. قدرت‌های خارجی مثل عربستان و ایران معمولاً تلاش می‌کنند که در پارلمان لبنان طرفداران بیشتری داشته باشند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy