Tuesday, Feb 27, 2018

صفحه نخست » هشدار مشاور نظامی خامنه‌ای درباره امکان تنش ایران و همسایگان بر سر آب

drought_022718.jpgسرلشکر پاسدار یحیی رحیمصفوی مشاور نظامی آیتالله علی خامنهای، رهبر ایران، درباره امکان بروز تنش میان ایران و همسایگانش بر سر آب هشدار داده است.

بی بی سی - آقای رحیم صفوی امروز هشتم اسفند (۲۷ فوریه) در همایش "دیپلماسی آب و فرصت‌های هیدروپولیتیک غرب آسیا" در دانشگاه خوارزمی گفته است: "ایران یکی از خاص‌ترین کشورهای دنیا از لحاظ هیدروپولیتیک است و در منطقه‌ای واقع شده که در آینده‌ پرمناقشه‌ترین منطقه در حوزه آب خواهد بود".

مشاور نظامی آیت‌الله خامنه‌ای گفته "ایران با ۱۵ کشور همسایه است که با ۱۲ کشور از آنها حوزه آب‌ریز مشترک دارد که این رودخانه‌های مرزی می‌توانند موجب تعامل و یا تنش بین ایران و سایر کشورها باشند".

به گفته آقای رحیم صفوی "یکی از دلایل حضور آمریکایی‌ها در افغانستان تأثیرگذاری بر حکومت این کشور جهت اعمال سیاست‌هایی در حوزه آب‌های مشترک بین ایران و افغانستان بود".

این مقام نظامی هشدار داده است که "کشور افغانستان در آینده سرمنشأ مناقشات آبی است".

موقعیت جغرافیایی و وسعت ایران به گونه‌ای است که بیش از ۴۰ رود با گذر از این کشور به ممالک همجوار می‌رود. آب کمتر از ۱۰ رودخانه هم از کشورهای مرزی وارد ایران می شود.

آقای رحیم صفوی میزان خروج آب از این رودخانه ها را حدود ۱۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب اعلام کرده و گفته حدود ۷ میلیارد مترمکعب آب از ایران وارد عراق می‌شود.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

با سرعت گرفتن روند خشکسالی در ایران، مدتی است این موضوع در ردیف مسائل امنیتی ایران قرار گرفته و مقام های مختلف درباره خطرات فراگیر شدن بحران اظهار نظر می‌کنند و هشدار می‌دهند.

مشاور نظامی آقای خامنه‌ای گفته است که "ایران به‌ دنبال صلح در منطقه غرب آسیاست که یکی از مسائل مهم در این حوزه تعامل با سایر کشورها در حوزه آبهای مشترک است".

عباس عراقچی، معاون وزارت خارجه ایران، هم از سخنرانان این همایش بوده و خواستار مشخص شدن سهم هربخش از حکومت در دیپلماسی حفط و تامین آب برای ایران شده است.

آقای عراقچی گفته خاورمیانه "به سمت خشکسالی کامل پیش می‌رود و تا سال ۲۰۲۵ این کشورها از جمله ایران خشکسال شناخته می شوند... سیاست‌های کلان ما در جهت جلوگیری از خروج آب از کشور است، البته نه اینکه باعث تشنگی همسایگان شویم".

معاون وزارت خارجه ایران موضوع کشت فراسرزمینی را مطرح کرده و گفته در این مدل، "ما کالاهایی که نیاز به آب زیاد دارد را به کشورهایی ببریم که آب زیادی دارند و در آنجا زمین‌هایی را در اختیار بگیریم و با استفاده از آب در آنجا اقدام به تولید کنیم. الان با حدود ١١ کشور توافق داریم که کشت فراسرزمینی کنیم و وزارت خارجه موفق شده زمین‌هایی را در اختیار بگیرد".

آقای عراقچی گفته علیرغم این اقدام "متاسفانه هیچکدام [از زمین ها [ به بهره‌برداری نرسیده و هماهنگی داخلی نبوده یا نشده و به هر حال نهادهایی که این زمین‌ها را در اختیار گرفتند نتوانستند استفاده کامل را کرده و کالای لازم را تولید کنند".

او به محل این زمین ها و نهادهای ایرانی که موفق به استفاده از آن نشدند، اشاره‌ای نکرده است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy