Wednesday, Mar 7, 2018

صفحه نخست » جنگ تعرفه‌‎ها؛ اروپا کالاهای آمریکایی بیشتری را نشانه گرفت

trump_030718.jpgبی بی سی - در حالی که دونالد ترامپ دستور تسریع در آماده‌سازی مدارک و احکام افزایش تعرفه‌ها را صادر کرده، مقام‌های اتحادیه اروپا با طولانی‌تر کردن فهرست کالاهای آمریکایی که ممکن است شامل افزایش عوارض شوند، مشغول آماده کردن خود برای اقدام‌های تلافی‌جویانه هستند.

اتحادیه اروپا یک بار دیگر تاکید کرده افزایش تعرفه صادرات فولاد و آلومینیوم به آمریکا به اقتصاد محدوده یورو آسیب خواهد زد و هزاران شغل در کشورهای اروپایی را به مخاطره خواهد انداخت.

به همین علت هم سیسیلیا مالستروم، رئیس کمیسیون اقتصادی اروپا گفته برای مقابله با افزایش تعرفه‌ها از سوی آمریکا تدابیری در نظر گرفته است؛ افزایش تعرفه واردات نوشیدنی‌هایی چون ویسکی بربن کنتاکی، آب پرتقال فلوریدا و حتی کره بادام‌زمینی و کرنبری بخشی از این اقلام هستند که اتحادیه اروپا به طور گسترده آنها را از آمریکا وارد می‌کند.

در همین حال، امروز (چهارشنبه هفتم مارس - ۱۶ اسفند) گری کوهن، مشاور ارشد اقتصادی آقای ترامپ رسما استعفاء داد.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

استعفای آقای کوهن که بالاترین مشاور اقتصادی کاخ‌سفید بود به شکست او در متوقف کردن آقای ترامپ برای بالا بردن تعرفه های آلومینیوم و فولاد تعبیر شده است.

آقای کوهن که نقش مهمی در تهیه و تصویب طرح اصلاحات مالیاتی آقای ترامپ داشت و آن را دستاورد بزرگ خود در کارنامه کاخ‌سفید خود ارزیابی می‌کرد، از کهنه‌کاران وال‌استریت و حامیان تجارت آزاد جهانی است.

او سال گذشته و پس از درگیری‌های خونین میان حامیان برتری سفیدها و مخالفانشان در شهر شارلوتزویل ویرجینیا هم علنا از موضع‌گیری آقای ترامپ که هر دو گروه را مقصر شناخته بود، انتقاد کرد.

در همین حال، امروز نشریه آمریکایی وال استریت ژورنال گزارش داد که آقای ترامپ دستور داده که متون احکام مربوط به افزایش تعرفه‌ها را زودتر نهایی و برای امضاء نزد او برده شود.

اتحادیه اروپا، یکی از بزرگترین شرکای تجاری آمریکا در چند روز گذشته نسبت به عملی شدن اظهارات آقای ترامپ واکنش جدی نشان داده و تهدید به تلافی کرده است؛ تنشی که ناظران را نسبت به شکل گرفتن جنگ تعرفه‌ها میان آمریکا و محدوده یورو نگران کرده است.

خانم مالستروم امروز گفت کمیسیون تجاری اتحادیه اروپا اقداماتی را که بنا بر معاهدات سازمان تجارت جهانی مجاز است در نظر گرفته و خود را برای رویارویی با پیامدهای احتمالی افزایش تعرفه‌های فولاد و آلومینیوم آماده می‌کند.

او گفته: "تا آنجا که من متوجه شدم، انگیزه اصلی این اقدام آمریکا برای حفاظت از اقتصاد داخلی اش معلوم نیست اما هر چه هست مرتبط به موضوع امنیت ملی ایالات متحده نیست."

اشاره رئیس کمیسیون اقتصادی اروپا به مبنای قانونی اظهارات آقای ترامپ است که بنا بر قوانین سازمان تجارت جهانی به رهبران کشورها اجازه می‌دهد در صورت تهدید امنیت ملی سرزمین‌شان، تعرفه‌های تجاری را دست‌کاری کنند.

خانم مالستروم گفته این اتحادیه در حال بررسی کالاهای مختلف تولید آمریکاست که در صورت لزوم تعرفه واردات آنها را افزایش دهد.

او گفته بحران به وجود آمده در بازار فولاد و آلومینیوم بر خلاف آنچه آمریکا طرح کرده (معاهدات ناعادلانه میان آمریکا و شرکای تجاری‌اش) مربوط به "مازاد تولید جهانی" در این زمینه است.

"ما تصریح کرده‌ایم که چنین اقدامی (افزایش تعرفه) به اتحادیه اروپا ضربه خواهد زد و هزاران شغل را به خطر خواهد انداخت و ما ناچار خواهیم بود که پاسخ قاطع و مناسبی در برابر آن اتخاذ کنیم."

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy