Thursday, Mar 15, 2018

صفحه نخست » استفاده از تجاوز جنسی به‌عنوان سلاح جنگی‌

war_031518.jpgرادیوزمانه، در آغاز هشتمین سال جنگ سوریه، سازمان ملل با انتشار گزارشی اعلام کرده که تمام طرف‌های جنگ از خشونت‌های جنسی و تجاوز به زنان و مردان به عنوان «سلاح» استفاده کرده‌اند. جرایم نیروهای دولتی به‌مراتب بیشتر است.

سازمان ملل در گزارشی تفصیلی نیروهای دولتی سوریه و شبه‌نظامیان متحدش را متهم کرده که به‌منظور مجازات نیروهای اپوزیسیون به زنان، دختران و مردان آن‌ها تجاوز کرده و یا آن‌ها را مورد خشونت جنسی قرار داده‌اند. نیروهای مخالف نیز دست به چنین اعمالی زده‌اند اما موارد آن «به‌مراتب کمتر بوده است».

سازمان ملل چنین اقداماتی را جنایت علیه بشریت نامیده و گفته است گروه «دولت اسلامی» (داعش) و دیگر گروه‌های افراطی نیز زنان و مردان را اعدام کرده و دختران آن‌ها را مجبور کرده‌اند که با افراد خود ازدواج کنند و یا مردان را به رابطه‌های همجنس‌گرایانه وادار می‌کردند.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

کمیسیون تحقیق سازمان ملل درباره جنایات جنگی در سوریه این گزارش را پنج‌شنبه ۱۵ مارس / ۲۴ اسفند در حالی منتشر کرده که جنگ سوریه وارد هشتمین سال خود شده. این گزارش ۲۹ صفحه‌ای بر اساس مصاحبه با ۴۵۴ نفر از بازماندگان و نزدیکان قربانیان، شاهدان عینی، متخلفان، وکلا و کارکنان پزشکی تهیه شده است.

بر اساس این گزارش، نیروهای دولتی سوریه غیرنظامیان از هر دو جنسیت زن و مرد را در هنگام بازرسی خانه‌ها و عملیات زمینی و یا در پست‌های بازرسی و بازداشتگاه‌ها مورد تجاوز قرار داده‌اند. جوان‌ترین قربانی این اعمال یک دختر ۹ ساله است.

در گزارش سازمان ملل آمده است: «تجاوز به زنان و دختران در ۲۰ شعبه دولتی اطلاعات سیاسی و نظامی و تجاوز به مردان و پسران در ۱۵ شعبه ثبت شد.»

کارشناس‌های مستقل که زیر نظر پائولو پینهیرو، رئیس کمیسیون شورای حقوق بشر سازمان ملل فعالیت کرده و از سال ۲۰۱۱، سال آغاز جنگ سوریه، فهرست محرمانه مظنونان جنایات جنگی را جمع‌آوری می‌کنند، در این گزارش نامی از فرد دیگری نبرده‌اند اما گفته‌اند که «شمار بسیاری» از موارد تجاوز توسط افسران بلندپایه سوریه را مستند کرده‌اند.

مناطقی که در آن‌ها تجاوزها صورت گرفته‌اند حلب، درعا، حمص و دمشق و همچنین زندان نظامی صیدنایا و بخش اطلاعات ارتش و نیروی هوایی در فرودگاه نظامی مزه عنوان شده است. مناطق اخیر همه در اطراف دمشق هستند.

به‌گفته سازمان ملل «از خشونت جنسی علیه زنان و مردان برای وادار کردن به اعتراف، استخراج اطلاعات، مجازات و ایجاد رعب و وحشت در میان مخالفان استفاده شده است.»

قربانیان دچار شرم‌زدگی، افسردگی و ناتوانی شده، از سوی خانواده‌های خود طرد شده‌ و یا مجبور به سقط جنین شده‌اند.

کارشناس‌های سازمان ملل «هیچ مدرکی از اقدامی منظم و برنامه‌ریزی‌شده» از سوی گروه‌های مسلح برای استفاده از خشونت جنسی به‌منظور ایجاد ترس پیدا نکرده‌اند، اما گفته‌اند که چنین رویدادهایی در قالب فرقه‌گرایی یا انتقام‌گیری رخ داده است.

در تمام دوران جنگ سوریه، کارشناس‌های سازمان ملل موارد اتهامی از گروه‌های افراطی و تروریستی درباره اعمال «مجازات‌های قرون وسطایی در مورد مردان متهم به همجنس‌گرایی» دریافت کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، زنان متهم به زنا، توسط گروه جبهه فتح‌الشام، از طریق سنگسار کشته شده‌اند و مردان همجنس‌گرا توسط افراد جبهه النصره از ساختمان مرتفع به پایین پرتاب شده‌اند.

جنگ سوریه هم‌اکنون در دو جبهه اصلی جریان دارد. از یک سو نیروهای دولتی سوریه و متحدانش به غوطه شرقی، منطقه تحت کنترل شورشیان حمله کرده و مناطقی از آن را به ‌تصرف خود در آورده‌اند و از سوی دیگر ارتش ترکیه وارد خاک سوریه شده و به عفرین، منطقه تحت کنترل کردها حمله کرده است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy