Friday, Mar 30, 2018

صفحه نخست » ۱۲ کشته و ۵۰۰ زخمی در درگیری تظاهرکنندگان فلسطینی با سربازان اسرائیلی

israel_033018.jpgدویچه وله - تظاهرات هزاران فلسطینی در نوار غزه به درگیری با نیروهای امنیتی اسرائيلی انجامید. دستکم ۱۲ فلسطینی جانشان را از دست دادند. فلسطینیان در"روز زمین" خواستار بازگشت به وطن‌شان هستند و اسرائيل از "عملی تحریک‌آمیز" سخن می‌گوید.

به گزارش خبرگزاری آلمان، در جریان درگیری سخت میان فلسطینیان و نیروهای امنیتی اسرائيلی در روز جمعه (۳۰ مارس / ۱۰ فروردین) دست‌کم ۱۲ نفر کشته شدند. به گزارش وزارت بهداری فلسطینیان نزدیک به ۱۱۰۰ تن دیگر نیز مجروح گشتند.

طبق اعلام وزارت بهداری فلسطینیان جوان‌ترین قربانی درگیری‌ها پسری ۱۶ ساله و فلسطینی بوده است.

به گفته مقامات فلسطینی، دیگر قربانیان این رویداد بر اثر تیراندازی سربازان اسرائيلی یا آتش توپخانه جان خود را از دست دادند.

هزاران فلسطینی در نوار غزه در روز جمعه در تظاهراتی اعتراضی علیه اسرائيل و برای بازگشت به وطن‌شان شرکت کردند. به گزارش گزارشگر خبرگزاری فرانسه، شرکت‌کنندگان در تظاهرات از جمله به سمت مرز اسرائيل راهپیمایی کردند.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

برخی از شرکت‌کنندگان در تظاهرات خود را به چند صد متری مرز اسرائيل رساندند که به شدت از آن محافظت می‌شود. آنها لاستیک‌های ماشین را به آتش کشاندند و به سمت سربازان سنگ پرتاب کردند.

سربازان با گاز اشک‌آور و تیراندازی با آنها مقابله کردند. ارتش اسرائيل حماس را مسئول بالا گرفتن کشمکش دانست و اعلام کرد که درگیری‌ها را تحمل نخواهد کرد.

پیش از این آویگدور لیبرمان، وزیر دفاع اسرائیل، با کلامی تند سخن گفته و از تظاهرکنندگان در نوار غزه خواسته بود به مرز نزدیک نشوند. آویگدور به عربی در توییتر خود نوشته بود: «هر کس که به حصار مرزی نزدیک بشود زندگی‌اش را به خطر می‌افکند.»

نشانه‌گیران و زره‌پوش

اسرائيل تظاهرات اعتراضی را "تحریک‌آمیز" خوانده و اعلام کرده بود که از "حق دفاع از خود" استفاده خواهد کرد. به ارتش دستور داده شده بود که مانع تظاهرکنندگانی شود که می‌خواهند از حصار مرزی عبور کنند.

به گزارش سایت خبری "ynet" ارتش بیش از ۱۰۰ نشانه‌گیر را در نزدیکی مرز مستقر کرده بود. اخبار دیگر حاکی از استقرار چند زره‌پوش در نزدیکی مرز اسرائیل هستند.

مناسبت تظاهرات اعتراضی "روز زمین" است که یادآور روز ۳۰ مارس ۱۹۷۶ است. در این روز اعتراضات دهقانان عرب علیه مصادره زمین‌هایشان توسط اسرائيل با خشونت سرکوب شد.

سازمان اسلام‌گرای تندروی حماس می‌خواهد در "روز زمین" با "راهپیمایی بازگشت" بر "حق بازگشت" آوارگان فلسطینی و فرزندانشان به سرزمینی تاکید کند که امروز خاک اسرائیل است.

راهپیمایی روز جمعه ۳۰ مارس سرآغاز راهپیمایی‌های اعتراض‌آمیزی است که قرار است تا میانه ماه مه ادامه یابد.

شرکت‌کنندگان در تظاهرات روز جمعه همچنین چندین چادر در منطقه مرزی بر پا کردند که قرار است تا ۷۰مین سالگرد "روز نکبت" در ۱۵ ماه مه بر پا باشد. "نکبت" نامی است که فلسطینیان به آوارگی و بیرون راندن فلسطینی‌ها از منطقه‌ای که در آن می‌زیستند و تأسیس حکومت اسرائيل در همان منطقه در سال ۱۹۴۸ اطلاق می‌کنند.

اعتراض علیه تصمیم آمریکا

تظاهرکنندگان تصاویر دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا را هم به آتش کشیدند. گشایش سفارت آمریکا در اورشلیم که قرار است در میانه ماه مه انجام گیرد نیز موجب افزایش تنش‌ها در این منطقه شده است.

آمریکا در ماه دسامبر ۲۰۱۷ اعلام کرد که اورشلیم را به عنوان پایتخت اسرائيل به رسمیت می‌شناسد و سفارت آمریکا را از تل آویو به اورشلیم منتقل خواهد کرد.

فلسطینی‌ها مایلند که اورشلیم شرقی (بیت‌المقدس) پایتخت حکومت مستقلی باشد که می‌خواهند در کنار اسرائيل تشکیل دهند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy