Monday, Apr 2, 2018

صفحه نخست » انتظار کاهش نرخ نداشته باشید، بازگشت به تورم ۲ رقمی

inflation_040218.jpgرادیو زمانه، نرخ برابری دلار در نخستین روزهای سال جاری از مرز ۵۰۰۰ تومان عبور کرد. دو نماینده مجلس شورای اسلامی کاهش دوباره نرخ دلار را غیرممکن دانسته‌اند.

ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی صبح دوشنبه ۱۳ فروردین در واکنش به نوسان ادامه دار بازار ارز تنها به این نکته بسنده کرد: مصارف ارزی زیاد است. در جهت ایجاد تعادل مصرف ارزی تلاش می‌کنیم.

سیف پیشتر افزایش نرخ برابری دلار را «مقطعی» و «هیجانی» خوانده و گفته بود که پس از یک دوره زمانی کوتاه ثبات به بازار ارز باز می‌گردد. با این حال دلار در اولین روز کاری سال ۹۷ از مرز ۵۰۰۰ تومان عبور کرد.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

حال احمد انارکی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس کاهش ارزش دلار پس از تعطیلات نوروزی را «دور از انتظار» خوانده است.

او گفته است: بعد از ایام نوروز اگر دلار افزایش قیمت نداشته باشد، شاهد کاهش نرخ آن نخواهیم بود.

نرخ برابری دلار در یک‌سال گذشته بیش از ۱۵۰۰ تومان افزایش یافته است. همزمان با آن تفاوت نرخ دلار در بازار آزاد و مرکز تبادل ارزی بیش از یک هزار تومان است.

دولت و مجلس شورای اسلامی بهمن سال گذشته به منظور آنچه که کنترل بازار ارز خوانده شد، کمیته‌ای را به منظور رصد بازار ارز و نظارت بر توزیع دلار و یورو توسط بانک مرکزی تشکیل دادند.

انارکی گفته که این تصمیم‌گیری‌ها تاثیری بر بازار نداشته و تا هنگامی که مردم به سیاست‌های بانک مرکزی نداشته باشند، امکان جمع‌آوری ارزهای خانگی وجود ندارد.

براساس اظهارات نمایندگان مجلس ۲۰ میلیارد دلار ارز خانگی در ایران وجود دارد. رئیس کل بانک مرکزی قبل‌تر افزایش تقاضا خانگی برای ارز را یکی از دلایل افزایش قیمت دلار دانسته بود.

دست دولت در کار است

در پیوند با همین موضوع جبار کوچکی‌نژاد نماینده رشت در مجلس بانک مرکزی و دولت را مسئول کاهش ارزش ریال در برابر دلار دانست.

او به خبرگزاری تسنیم گفت: امیدوار است مجلس امسال از رئیس کل بانک مرکزی و رئیس جمهوری در باره افزایش نرخ دلار توضیح بخواهد.

به گفته کوچکی‌نژاد دولت به منظور جبران کسری بودجه تمایلی به کنترل بازار ارز ندارد.

پیش از این نیز برخی از نمایندگان مجلس دولت را به دستکاری بازار ارز به منظور جبران کسری بودجه متهم کرده بودند.

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت اما این اتهام را رد کرده و گفته بود که دولت کسری بودجه ندارد که بخواهد با تفاوت نرخ دلار آن را جبران کند».

بازگشت به تورم ۲ رقمی

افزایش نرخ برابری دلار در برابر ریال حالا نرخ تورم تک رقمی شده در ایران را هم تهدید می‌کند. به گفته رئیس اتاق بازرگانی تهران افزایش نرخ و بی‌ثباتی بازار ارز موجب افزایش هزینه واردات و بهای تمام شده تولید شده است.

این وضعیت موجب رشد نرخ کالا در بازار مصرف و افزایش شاخص تورم است که دولت حسن روحانی با سیاست‌های کنترلی به صورت مصنوعی آن را کاهش و به کمتر از ۱۰ درصد رسانده است.

حال اما با افزایش نرخ دلار در بازار گمانه‌زنی‌ها در باره بازگشت به نرخ تورم دو رقمی نیز شدت گرفته است. سعید لیلاز کارشناس مسائل اقتصادی همسو با دولت رشد سه تا ۴ درصدی نرخ تورم را طبیعی و لازم دانسته است.

کوچکی‌نژاد اما در باره رها شدن تورم به دلیل افزایش نرخ ارز هشدار داده و گفته است: سیاست‌های بانک مرکزی موجب افزایش قیمت و کاهش قدرت خرید مردم خواهد شد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy