Tuesday, Apr 3, 2018

صفحه نخست » نشریه هیل: چگونه ترامپ می‌تواند از طریق همسایه‌ها به ایران ضربه بزند

theHill_040318.jpgخلاصه نوشته ای از استفن بلنک، مقاله کامل به زبان انگلیسی در وبسایت نشریه هیل

ایران اینترنشنال، نشریه «هیل» در گزارشی، امروز سه‌شنبه ۱۴ فروردین، می‌نویسد،«تیم جدید شورای امنیت ملی در دولت ترامپ برای ضربه زدن به حکومت ایران و منافع آن برنامه‌ریزی کرده است. اما اگر دولت ترامپ تلاش دارد تا ایران را در منطقه منزوی کند، این استراتژی می‌تواند از طریق قطع روابط ایران با کشورهای منطقه قفقاز، به‌ویژه ارمنستان و جمهوری آذربایجان به هدف خود برسد».

به نوشته این مقاله، با آنکه دولت ترامپ برای منزوی کردن حکومت ایران و توقف سیاست‌های آن موضوع بیرون رفتن از توافق هسته‌ای را در صدر برنامه‌های خود قرار داده است، «اما یک یورش دیپلماتیک علیه این توافق به هیچ‌وجه تنها گزینه در مقابل واشنگتن نیست».

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

نشریه هیل می‌نویسد: «رابطه ایران با ارمنستان و جمهوری آذربایجان از اهمیت حیاتی برخوردار است، چرا که دو کشور درست در مرزهای شمالی و غربی ایران قرار دارند. ارمنستان یک شریک کامل با ایران است و در بسیاری امور اقتصادی و دیپلماتیک به ایران متکی است».

به گزارش این نشریه،‌«واشنگتن می‌تواند با سیاست «تشویق و تنبیه»، دولت‌های ارمنستان و آذربایجان را در همراهی با خود علیه ایران و روسیه در منطقه بسیج کند».

این گزارش در ادامه تاکید می‌کند،«البته گفتن این مسأله ساده‌تر از انجام آن است. جمهوری آذربایجان و حکومت ایران به رغم افزایش روابط تجاری میان خود هنوز به دیده تردید به یکدیگر می‌نگرند».

به نوشته این نشریه، «جمهوری آذربایجان چندین توطئه تروریستی ایران علیه خود و منافع اسرائیل را خنثی کرده است که در گذشته به روابط بحرانی میان تهران و باکو منجر شده است. حکومت ایران هم به‌نوبه خود جمهوری آذربایجان را در پشت تحریکاتی می‌بیند که در مناطق آذری زبان ایران دست به فعالیت‌های غیرقانونی و خرابکارانه می‌زنند».

از سوی دیگر، به گزارش این نشریه، «ارمنستان دقیقا به دلیل اختلافات و مناقشه خود با جمهوری آذربایجان با ایران نزدیکی ویژه‌ای دارد. ایران در طول جنگ ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر منطقه قره‌باغ از ارمنستان پشتیبانی کامل کرده، با این حال ارمنستان همواره از شکستن پل‌های ارتباطی خود با غرب و واشنگتن خودداری کرده است».

به نوشته هیل، «واشنگتن می‌بایستی با توجه به این موارد با دادن پیشنهادهای همکاری و کمک‌های اقتصادی به این دو جمهوری در قفقاز، آنها را از تهران و مسکو دور نگه دارد».

این نشریه در پایان می‌نویسد،‌«حکومت ایران از حضور نظامی و امنیتی آمریکا در جمهوری آذربایجان شدیدا نگران است. نزدیکی و همکاری‌های اقتصادی و نظامی میان آمریکا با ارمنستان و جمهوری آذربایجان در چهارچوب یک محور سه‌جانبه، هم این دو کشور ناحیه قففاز را به هم نزدیک و صلح میان آنها را بوجود می‌آورد، و هم جبهه جدیدی را از طرف واشنگتن علیه ایران و روسیه در منطقه بر پا می‌کند».

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy