Thursday, Apr 5, 2018

صفحه نخست » نشنال اینترست: نقشه سیاسی خاورمیانه در حال دگرگونی عظیم است

middleEast_040418.jpgایران اینترنشنال، نشریه آمریکایی نشنال اینترست در شماره روز چهارشنبه ۱۵ فروردین ماه در تحلیلی می‌نویسد با آب شدن یخ‌ روابط اعراب و اسرائیل از زمان تأسیس «کشور یهود» در ۷۰ سال پیش، خاورمیانه در حال تجربه تغییرات عظیم ژئوپولتیکی می‌باشد.

در این گزارش آمده است که شاید ما شاهد عادی شدن روابط میان اسرائیل و چندین کشور مهم عربی باشیم. و همه این تغییرات مهم را مدیون ایران هستیم.

روز ۲۲ اسفند نمایندگان رسمی کشورهای عربستان سعودی، قطر، بحرین، عمان و امارات متحده عربی همراه با چند کشور دیگر در یک نشست یک روزه در واشنگتن برای بررسی بحران فزاینده شرایط انسانی در نوار غزه شرکت کردند.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

این کنفرانس با حضور و سخنرانی جرد کوشنر، مشاور ارشد دونالد ترامپ در امور خاورمیانه آغاز به‌کار کرد. اما مهمترین نکته این کنفرانس حضور یک هیأت اسرائیلی در آن بود که برای نخستین بار در تاریخ روابط اعراب و اسرائیل نمایندگان رسمی این دولت‌های مسلمان عربی و هیأت دولتی کشور یهود در کنار هم حضور و به بحث و بررسی پرداختند. این نشانه کوچکی از یک تغییر عظیم است که در راه می‌باشد.

به گفته این گزارش پرواز مستقیم هواپیمایی هند از دهلی نو و گذر آن از حریم هوایی عربستان سعودی برای فرود در فرودگاه بن‌گوریون اسرائیل در هفته پیش نیز یکی دیگر از نشانه‌های ذوب شدن یخ‌های روابط میان اعراب و اسرائیل است.

از آن هم مهمتر، پرواز همزمان و در کنار یکدیگر جنگنده‌های اسرائیل و اماراتی در مانور INIOCHOS ۲۰۱۸ در هفته گذشته در یونان بود. به دنبال آن روز سه شنبه گذشته شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی نیز در نیویورک با نمایندگان فدراسیون سازمان‌های یهودی مقیم آمریکا دیدار و گفتگو کرد. شاهزاده عربستان سعودی اکنون رسما حق حیات کشور اسراییل را به «رسمیت شناخته است».

نشنال اینترست می‌افزاید که همسویی استراتژیک اعراب و اسرائیل امری جدید نیست. آن‌ها در واکنش به افزایش نفوذ ایران در منطقه و همچنین سقوط بهای انرژی از سال ۲۰۱۴ به این سو این اتحاد نانوشته را به‌وجود آورده‌اند. اما آنچه که اکنون جدید و بی‌سابقه است، اعلام رسمی این اتحاد و پیامدهای حاصله از آن است که در هفته‌ها و ماه‌های آینده نقشه سیاسی خاورمیانه را دگرگون خواهد کرد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy