Thursday, Apr 5, 2018

صفحه نخست » عقب‌افتادگی شش میلیارد دلاری ایران در اهداف صادرات غیرنفتی

Export_Saderat.jpgرادیو فردا ـ رئیس سازمان توسعه تجارت می‌گوید که ارزش دلاری صادرات غیرنفتی در سال ۹۶ بر اساس برآورد اولیه گمرکات به حدود ۴۷ میلیارد دلار رسید که در همسنجی با سال ۹۵ نزدیک به ۶.۵ درصد افزایش نشان می‌دهد.

به گزارش روز چهارشنبه ۱۵ فروردین ماه خبرگزاری ایرنا، مجتبی خسروتاج افزود که بررسی صادرات اقلام صنعتی و معدنی (به استثنای میعانات گازی و پتروشیمی‌ها) حاکی از افزایش نزدیک به ۲۲ درصدی بوده است.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

اگرچه میزان صادرات غیرنفتی ایران افزایش یافته است، اما بر اساس برنامه‌ریزی دولت که در سایت سازمان توسعه تجارت نیز انعکاس داشته، اهداف صادرات غیرنفتی ایران برای سال گذشته خورشیدی ۵۳ میلیارد دلار پیش‌بینی شده بود. به عبارتی، ایران از برنامه صادرات غیرنفتی خود شش میلیارد دلار عقب افتاده است.

ایران برخی اقلام نفتی را در سبد صادرات غیرنفتی قرار می‌دهد، برای نمونه میعانات گازی که نوعی نفت‌خام فوق سبک است، پروپان و بوتان که گاز خام هستند یا قیر در لیست صادرات غیرنفتی گنجانده شده است. این اقلام نفتی سهمی بزرگ در آنچه ایران صادرات غیرنفتی می‌نامد دارند.

کل صادرات و واردات ایران

هفته گذشته صندوق بین‌المللی پول در گزارشی از وضعیت اقتصادی ایران، کل صادرات کشور اعم از نفتی و غیرنفتی، همچنین خدمات را برای سال گذشته خورشیدی ۱۰۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار برآورد کرده بود.

بر اساس گزارشی که پنجشنبه هفته گذشته در سایت رسمی این نهاد بین‌المللی منتشر شد، میزان کل صادرات ایران نسبت به سال ۹۵ حدود ۱۶ درصد افزایش یافته که بیشتر به خاطر افزایش چشمگیر قیمت نفت بوده است.

از این میزان صادرات، ۶۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار مربوط به نفت‌خام، میعانات گازی، محصولات نفتی و گاز طبیعی بوده که نسبت به سال ۹۵ نزدیک به ۱۴ میلیارد دلار افزایش یافته است.

بر اساس برآورد صندوق بین‌المللی پول، کل واردات ایران (شامل خدمات) نیز طی سال ۹۶ نسبت به سال قبل از آن بیش از ۱۵ درصد رشد داشته و به ۹۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار رسیده است. بدین ترتیب، تراز تجاری ایران در سال گذشته مثبت ۱۸ میلیارد دلار بوده است.

این گزارش پیش‌بینی کرده است که صادرات ایران در سال جاری به ۱۳۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار برسد و تراز تجاری کشور نیز مثبت ۲۷ میلیارد دلار باشد.

علت عمده افزایش صادرات و بهبود تراز تجاری، افزایش قیمت و میزان صادرات نفت و میعانات گازی ایران عنوان شده است، به طوری که به نظر می‌رسد درآمدهای ناشی از صادرات نفت و گاز ایران ۱۵ میلیارد دلار افزایش یابد.

انتظار می‌رود که میزان صادرات نفت و میعانات گازی ایران روزانه ۲۰۰ هزار بشکه افزایش یابد و به ۲.۷ میلیون بشکه در روز برسد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy