Thursday, Apr 5, 2018

صفحه نخست » نتانیاهو: اگر روحانی از حضور تروریستی ایران در سوریه بی‌خبر است، آگاهش می‌کنیم

israel_040518.jpgرادیو فردا، نخست‌وزیر اسرائیل، روز پنجشنبه در واکنش به سخنان حسن روحانی، در خصوص حضور نیروهای خارجی در جنگ سوریه یادآور شد که «اگر روحانی از فعالیت‌های تروریستی ایران در سوریه بی‌اطلاع است، اسرائیل می‌تواند او را آگاه کند».

حسن روحانی سه‌شنبه پیشاپیشِ سفرش به ترکیه گفته بود که «دخالت‌های نیروهای صهیونیستی بر مشکلات (در بحران سوریه) افزوده است؛ آنها حاکمیت ملی سوریه را محترم نمی‌شمارند؛ برخی مناطق این کشور را بمباران و از تروریست‌ها حمایت می‌کنند».

آقای روحانی چهارشنبه در نشستی سه‌جانبه در آنکارا، پایتخت ترکیه، با میزبانی رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور این کشور، همراه با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه، در خصوص آینده سوریه گفت‌وگو کرد.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

بنیامین نتانیاهو اما در حساب توئیتر خود با نوشتن این که «مهملات (ایران) حد و مرزی ندارد»، افزوده است که «اختاپوس تروریستی ایران، اسرائیل را به ترور متهم می‌کند». به گفته او، شاخه قدس سپاه پاسداران ایران «هر روز» در «اقدامات ویرانگر در سوریه» نقش دارد.

ایران از حامیان دیرینه خاندان حاکم اسد در سوریه، در جنگ داخلی این کشور نیز در راستای بقای رژیم بشار اسد، تلاش کرده است. ایران با وجود اذعان به حضور زمینی خود و تلفات نیروهایش در درگیری‌های سوریه، مدعی است که به دعوت دولت قانونی دمشق در این کشور حضور دارد.

نشست سه جانبه آنکارا در بیانیه پایانی خود تأکید کرد که بحران سوریه راه حل نظامی ندارد.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، نیز که بعد از همراهی حسن روحانی در نشست آنکارا، شامگاه چهارشنبه برای حضور در نشست میان‌دوره‌ای وزیران خارجه جنبش عدم تعهد به باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان، رفت گفت که ایران، ترکیه و روسیه «به دنبال راه حل صلح‌آمیز برای سوریه هستند و بر تمامیت ارضی، استقلال و حاکمیت ملی سوریه اصرار دارند».

ترکیه نیز در راستای دفاع از منافع خود، به تازگی دخالت نظامی در مناطق کردنشین از جمله عفرین را گسترش داده تا به زعم خود، یک نواره امنیتی میان این مناطق با ترکیه ایجاد کند.

حضور نظامی روسیه در سوریه هم از شهریور ۱۳۹۴، در پیروزی‌های نظامی مهم سوریه و بازپس‌گیری بخش‌های مهمی از این کشور از نیروهای شورشی مختلف، نقشی اثرگذار داشته است.

بقا و تقویت حکومت بشار اسد در سوریه در حالی است که دولتمردان بسیاری در اسرائیل نسبت به سقوط او «ابراز اطمینان» می‌کردند. اسرائیل اما از سال گذشته نسبت به آنچه که «تثبیت حضور نظامی ایران در سوریه» می‌نامد، ابراز نگرانی می‌کند.

مقام‌های اسرائیلی می‌گویند که ایران «با ایجاد دالان زمینی از تهران تا ساحل مدیترانه در سوریه، می‌خواهد سوریه را به جبهه جدیدی علیه اسرائیل مبدل کند و هزاران نیروی شیعه را به منطقه ببرد تا در برخوردهای نظامی آتی علیه اسرائیل مشارکت کنند».

اسرائیل دو ماه پیش با سرنگون کردن یک «پهپاد ایرانی» که با رخنه از آسمان سوریه یک دقیقه و نیم در حریم هوایی شمالی اسرائیل پرواز کرده بود، به هدف‌های نظامی ایرانی و سوری در سوریه واکنش نظامی سهمگینی نشان داد. پیش از آن نیز حملات هوایی متعدد دیگری در سوریه به اسرائیل نسبت داده شد که اسرائیل برخی از آنها را تأیید کرد.

ایران تعلق پهپاد نفوذ کرده به اسرائیل را به نیروهای نظامی ایران در سوریه رد کرده و سوریه نیز گفته بود که پهپاد یاد شده، از سوی ارتش این کشور به پرواز درآمده و در حال شناسایی گروه‌های معارضان بود.

بنیامین نتانیاهو، در پی دیدار ماه گذشته با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در کاخ سفید، گفته بود کشورش برای «اقدامات مورد نیاز در سوریه هیچ محدودیتی ندارد» و اسرائیل و آمریکا معضلات در سوریه را به «یک چشم» می‌بینند.

اما تحلیلگران در رسانه‌های اسرائیل این روزها تأکید کرده‌اند که «پیام‌های ضد و نقیض» دولت دونالد ترامپ در خصوص ماندن نیروهای آمریکایی در سوریه یا خروج از آن کشور، اسرائیل را نسبت به تقویت بیشتر حضور ایران در سوریه نگران کرده است.

هر چند موعد مشخصی برای خروج نیروهای آمریکایی از سوریه مطرح نشده اما از تاریخ تقریبی شش ماه دیگر سخن رفته است؛ کاخ سفید گفته است درخواست دونالد ترامپ برای خروج از سوریه ایران را «گستاخ‌تر نمی‌کند»؛ اما ظاهراً این سخن با ارزیابی‌های اسرائیل در تضاد است.

آقای ترامپ بامداد چهارشنبه با بنیامین نتانیاهو گفت‌وگوی تلفنی داشت و در بیانیه کاخ سفید در خصوص این مکالمه تلفنی آمده بود که دو رهبر بر «همکاری در مبارزه با نفوذ شرورانه و اقدامات مغایر با ثبات از سوی ایران در منطقه» تأکید داشتند.

آسوشیتدپرس اما به نقل از مقام‌های آمریکایی نوشته است که مکالمه ترامپ- نتانیاهو با تنش‌هایی همراه بوده و نخست‌وزیر اسرائیل «نگرانی» کشورش را از افتادن سوریه به دامان ایران، به عنوان «دشمن قسم خورده اسرائیل»، بعد از خروج آمریکا از سوریه، عنوان کرده است.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، این هفته بسیار صریح‌تر از اسرائیل، از عواقب خروج آمریکا از سوریه ابرازنگرانی کرد؛ آقای ترامپ سه‌شنبه در پاسخ گفت در این صورت، عربستان باید هزینه مالی آن را بپردازد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy