Thursday, Apr 12, 2018

صفحه نخست » احتمال باطل‌شدن دلارهای خانگی

valiollah_seif.jpgشرق ـ رئیس کل بانک مرکزی برای آنکه مردم تشویق به سپرده‌گذاری ارزی شوند، می‌گوید اسکناس‌های ارزی تاریخ انقضا دارد و ممکن است پس از گذشت دوره‌ای برخی از این اسکناس‌ها قابلیت خرید و فروش در بازار داخلی را نداشته باشد.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

این گفته که تا پیش از این مسبوق به سابقه نبود، گویی برای بیرون‌کشیدن دلارهای خانگی مردم مطرح شده است. سیف از مردم می‌خواهد دلارهایشان را در بانک‌ها سپرده‌گذاری ارزی کنند و به مردم قول می‌دهد که سپرده‌شان را با همان اسکناس سپرده‌گذاری‌شده پس بدهد؛ اما مردم چقدر به قول رئیس کل بانک مرکزی می‌توانند اعتماد کنند.

پیش‌از‌این در دولت دهم وقتی نرخ ارز رشد سه‌برابری را تجربه کرد، مردم برای برداشت سپرده‌های ارزی خود به بانک‌ها مراجعه کردند؛ اما بانک‌ها حاضر به پرداخت سپرده آنها نبودند. پس از ماه‌ها مسدودماندن حساب‌ها سرانجام نظام بانکی اعلام کرد اسکناس کافی برای پرداخت ارز سپرده‌گذاران ندارد و بنابراین به جای ارز به آنها معادل ریالی، آن هم با نرخ مبادله‌ای داد.

با چنین سابقه‌ای امروز دولت می‌خواهد مردم ارزهای خود را دوباره به بانک‌ها بیاورند. هرچند محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه، هم این اقدام بانک‌ها را در آن زمان نقد می‌کند؛ اما نهایتا دولت هیچ تضمینی مانند مصوبه قانونی برای ایجاد اعتماد به مردم نداده است.

با‌این‌حال دولت برای تنظیم بازار ارز نیاز دارد بانک مرکزی وارد عمل شود.

اجرای سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز بدون فراهم‌آوردن شرایط مناسب که یکی از آنها داشتن ذخایر ارزی کافی است، کار را با مشکل مواجه می‌کند. کدهایی که در هفته‌های گذشته از بازار رسیده، نشان می‌دهد که ارز زیادی هم در دسترس نیست و بانک مرکزی با ارز پتروشیمی‌ها نوسانات را تا حدی کنترل کرده است.

به‌همین‌دلیل هم هست که سیف برای بیرون‌کشیدن اسکناس‌های دلاری مردم این بار از انقضای تاریخ اسکناس‌ها می‌گوید.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy