Thursday, Apr 12, 2018

صفحه نخست » گفت‌وگوی تلفنی پوتین با نتانیاهو درباره حضور نظامی ایران در سوریه

Putin_Netanyahu.jpgرادیو زمانه ـ ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه چهارشنبه ۱۱ آوریل با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل درباره بحران سوریه تلفنی گفت‌وگو کرد. پوتین از نتانیاهو خواست به تمامیت ارضی سوریه احترام بگذارد. نتانیاهو در پاسخ گفت اسرائیل نمی‌تواند بپذیرد که ایران در سوریه پایگاه نظامی داشته باشد.

دوشنبه ۹ آوریل/ ۲۰ فروردین فرودگاه نظامی تیفور در حوالی حمص در نزدیکی شهر باستانی پالمیرا هدف ۸ موشک قرار گرفت. پدافند هوایی ارتش سوریه ۵ موشک را رهگیری و منهدم کرد، اما سه موشک به این پایگاه هوایی اصابت کرد و ۱۴ نفر از جمله چند ایرانی کشته و مجروح شدند.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

خبرگزاری اینترفاکس به نقل از وزارت دفاع روسیه گزارش داده بود که جنگنده‌های شکاری نیروی هوایی اسرائیل از آسمان لبنان حمله موشکی به قرارگاه پهپادهای ایرانی مستقر در سوریه را انجام داده بودند.

ابتدا تعداد کشته‌شدگان ایرانی ۴ نفر اعلام شد، اما بعد از مدتی خبرگزاری‌های داخلی تعداد کشته‌شدگان را ۵ نفر اعلام کردند. صبح سه‌شنبه جنازه ۶ نفر از کشته‌شدگان ایرانی در سوریه به تهران منتقل شد.

علی اکبر ولایتی، مشاور خامنه‌ای در امور بین‌الملل سه‌شنبه ۱۰ آوریل/ ۲۱ فروردین وارد دمشق شد. به گزارش المیادین، ولایتی بلافاصله بعد از ورود به فرودگاه دمشق در واکنش به حمله موشکی اسرائیل به پایگاه نظامی تیفور در حمص جمع خبرنگاران گفت: «این حمله جرم است و این جنایت بی‌پاسخ نمی‌‌ماند.»

کرملین با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده که در گفت‌وگوی تلفنی شامگاه چهارشنبه ۱۱ آوریل، رئیس جمهور روسیه با نخست‌وزیر اسرائیل، پوتین از نتانیاهو خواست کاری نکند که سوریه بی‌ثبات بشود. پوتین به نتانیاهو گفت اسرائیل می‌بایست به استقلال و تمامیت ارضی سوریه احترام بگذارد.

دفتر نتانیاهو اعلام کرده که نخست‌وزیر اسرائیل در پاسخ، به رئیس جمهور روسیه گفته است که اسرائیل اجازه نمی‌دهد ایران در سوریه حضور نظامی داشته باشد.

میخائیل بوگدانف، معاون وزیر خارجه روسیه سه‌شنبه ۱۰ آوریل/ ۲۰ فروردین سفیر اسرائیل در روسیه را برای پاسخگویی درباره حمله به پایگاه تیفور احضار کرده بود. اسرائیل مسئولیت این حمله را تاکنون به عهده نگرفته است.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، بنیامین نتانیاهو شامگاه چهارشنبه در مراسمی که برای قربانیان هولوکاست برگزار شد، گفته است:

«اسرائیل هر گونه تعرض به خود را در نطفه خفه می‌کند و به آن با قدرت پاسخ می‌دهد. لذا برای سران ایران پیامی دارم: اراده ما را امتحان نکنید.»

ارتش اسرائیل در مرز با سوریه و لبنان به حالت آماده‌باش کامل درآمده است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy