Thursday, Apr 19, 2018

صفحه نخست » عراق واردات کالای ساخت ایران را ممنوع کرد، استاندارد کالاهای ایرانی را قبول نداریم

exports_041718.jpgدولت عراق ورود ۶۳ قلم کالای ساخت ایران را ممنوع کرده است

رادیو زمانه، سهم ایران در بازار عراق تنزل یافته است. گزارش‌های گمرک جمهوری اسلامی از واردات و صادرات دی و بهمن سال گذشته نشان می‌دهد که جایگاه عراق در مقصد کالاهای ساخت ایران از رتبه دوم به سوم سقوط کرده است.

محمد‌ابراهیم رضازاده رئیس میز عراق در سازمان توسعه تجارت ایران «افزایش تعرفه» و «ممنوعیت واردات» را از دلایل کاهش روابط تجاری تهران و بغداد اعلام کرده است.

به گفته او دولت عراق اعلام کرده که تعرفه واردات کالاهای ساخت ایران را افزایش خواهد داد و برای ۶۳ قلم کالای تولید شده در ایران ممنوعیت واردات اعمال می‌کند.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

بغداد پیش از این نیز با افزایش تعرفه واردات سیمان و لبنیات حجم واردات از ایران را کاهش داد.

حمید حسینی دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق چندی پیش از اعمال این محدودیت‌ها انتقاد کرده و گفته بود: «بغداد از ورود کامیون‌های ایرانی جلوگیری می‌کند».

او از مسئولان دولتی خواسته بود تا در رایزنی با مقام‌های ارشد عراقی موانع تجاری میان تهران و بغداد را رفع کنند.

به همین منظور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری ایران اسفند سال گذشته به همراه یک هیئت تجاری به منظور گفت‌وگو با مقام‌های عراقی به بغداد سفر کرد.

حال اما رضا‌زاده گفته است: «پیش‌بینی نمی‌شود سهولتی در روابط بازرگانی با عراق ایجاد شود و حتی ممکن است موانع جدیدی به وجود بیاید».

در خبر دیگری در پیوند با همین موضوع یحیی آل‌اسحاق رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق به خبرگزاری دانشجویان، ایسنا، گفته است که دلیل ممنوعیت واردات کالاهای ساخت ایران «اختلاف نظر بر سر استاندارد است».

به گفته او عراق استاندارد کالاهای ایرانی را قبول نداشت و کالاهای صادراتی ایران باید به تاسیس موسسه استاندارد فرانسه می‌رسید تا مجوز ورود به عراق دریافت می‌کرد.

آل‌اسحاق گفته است که با رایزنی مقام‌های سیاسی دو کشور، اختلاف نظر بر سر بسیاری از کالاها برطرف شده و تنها ۶۳ قلم کالایی هنوز با مسئله تعیین استاندارد روبرو هستند.

به گفته او رایزنی‌ها برای حل این مشکل ادامه دارد و قرار است که مسئولان دو کشور در تهران در این باره گفت‌وگو کنند.

با این حال آل‌اسحاق نیز تائید کرده است که بغداد تعرفه کالاهای وارداتی از ایران را افزایش داده، اما گفته است که این سیاست به خاطر حمایت از تولید داخلی عراق اعمال می‌شود.

حجم صادرات ایران به عراق در ۱۱ ماه نخست سال گذشته ۵.۸ میلیارد دلار اعلام شده است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy