Wednesday, Apr 18, 2018

صفحه نخست » انتشار تصاویر ماهواره‌ای پایگاه‌های ایران در سوریه: اخطار حمله اسرائیل به ایران

Israel_041718.jpgیورونیوز، رسانه‌های اسرائیل جزئیاتی از «فعالیت پایگاه‌های هوایی ایران در سوریه» منتشر کردند. برخی کارشناسان این اقدام را اخطار و اعلام آمادگی تل‌آویو به تهران تلقی می‌کنند که در صورت افزایش تنش و حمله تلافی‌جویانه ایران، منافع ایران در سوریه مورد حمله قرار خواهد گرفت.

این گزارش شامل چندین نقشه و تصویر مربوط به یگان‌های پهپاد سپاه پاسداران و هواپیماهای مسافربری است که به گفته این رسانه‌ها برای انتقال سلاح و نیروی نظامی از آنها استفاده می‌شود.

ایران، سوریه و متحد اصلی آنان روسیه، پس از حمله به پایگاه تیفور (T4) در استان حمص و کشته شدن نیروهای ایرانی مستقر در آن، تل‌آویو را مسئول این حمله اعلام کردند. این در حالی است که اسرائیل تا کنون به طور رسمی مسئولیت این حمله را به عهده نگرفته است.

تهران پس از این حمله از «انتقامی سخت» سخن گفت اما مشخص نکرد که چگونه و چه وقت این اقدام منسوب به اسرائیل را تلافی خواهد کرد.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

رسانه‌های اسرائیل روز سه‌شنبه با انتشار تصاویر ماهواره‌ای از پنج پایگاه هوائی سوریه، این پایگاه‌ها را محل استقرار نیروهای ایرانی و هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) و ترابری معرفی کرده و همچنین نام سه فرمانده سپاه پاسداران که در پروژه‌های موشکی ایران فعالیت می‌کنند را نیز اعلام کردند.

انتشار تصاویر ماهواره‌ای پایگاه‌های ایران در سوریه؛ اخطار حمله اسرائیل به ایران

در همین زمینه رادیو اسرائیل هم نوشت:

در روزهای اخیر گزارش های متعددی انتشار یافته بود که ارزیابی می کند سپاه پاسداران ایران ممکن است برای انتقام گیری به یک اقدام جنگی و غافلگیر کننده علیه اسرائیل دست بزند. برخی کارشناسان نظامی می گویند که در دراز مدت، درگیری نظامی بین حکومت ایران و اسرائیل غیرقابل جلوگیری می باشد.

آگاهان می گویند که افشاگری روز گذشته رکن اطلاعات ستاد ارتش اسرائیل، در مورد مراکز استقرار نیروهای سپاه پاسداران، از جمله به این هدف بود که به رژیم ایران گوشزد شود که اسرائیل از محرمانه ترین جزئیات جنگی در سوریه آگاهی دارد و مراکز استقرار سپاه پاسداران و مکان انبارهای اسلحه و تجهیزات نظامی آن را به خوبی می داند و قادر است آن ها را نابود کند.

این افشاگری همچنین به این هدف بود که دنیا با خطرات استقرار سپاه پاسداران در سوریه آشنا گردد و برای جلوگیری از ماندن این نیرو در سوریه اقدام کند.

همچنین، اسرائیل می خواست به روسیه گوشزد کند که عملیات اخیر در خاک سوریه که به اسرائیل نسبت داده می شود، برای جلوگیری از ماجراجویی های سپاه پاسداران و به خطر انداختن امنیت اسرائیل بوده است.

در مورد پایگاه هوایی تی - ۴ در خاک سوریه که به اسرائیل نسبت داده شد، و ارزیابی گردید که انبار پهپادهای اطلاعاتی و جنگی سپاه پاسداران در آن قرار داشته، برخی منابع خبری اسرائیلی، امروز (چهارشنبه) فاش کردند که این مکان، در واقع محل استقرار سامانه ضد هوایی سپاه پاسداران بوده که انهدام آن، برای انجام عملیات دفاعی اسرائیل، در صورتی که مورد حمله قرار گیرد، یک مرحله ضروری می باشد.

یک منبع خبری از داخل ایران، امروز به گزارشگر رادیو پیام اسرائیل گفت در روزهای اخیر صدها نفر از افراد سپاه پاسداران و فرماندهای آن ها با هوایپماهای مسافری رهسپار سوریه شده اند. یکی از این افسران، به دوست خود در خارج از ایران که مایل نیست نامش برده شود، گفت: «من می روم تا شهید شوم».

در روزهای اخیر گفته شده که بعید می نماید حکومت ایران به طور مستقیم با اسرائیل وارد نبرد شود، بلکه به همان شیوه جنگ نیابتی ادامه خواهد دارد. به موجب این گزارش، حکومت ایران به حزب الله دستور خواهد داد برای انتقام جویی نسبت به بمباران پایگاه تی - ۴ ، اسرائیل را هدف حملات موشکی قرار دهد.

ولی برخی کارشناسان، این احتمال را نیز بعید می دانند، زیرا اسرائیل از پیش هشدار داده که واکنش اسرائیل نسبت به چنین حمله ای آنقدر شدید و کوبنده خواهد بود که ممکن است موجب نابودی حزب الله و ویرانی لبنان گردد.

شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب الله لبنان روز گذشته به تقلید از فرماندهای سپاه پاسداران گفته بود که اقدام اسرائیل در حمله به پایگاه نظامی در سوریه، "بی پاسخ نخواهد ماند".

در این میان اعلام شد که به علت ادامه بحران جنگی در مرزهای شمالی و شمال شرقی اسرائیل که در همسایگی لبنان و سوریه قرار دارند، جنگنده های اف -۱۵ اسرائیل در مانور نظامی مشترک در ایالات متحده شرکت نخواهند کرد و در اسرائیل خواهند ماند. زیرا هر لحظه ممکن است به حضور آن ها نیاز باشد. ولی شماری از هواپیماهای جنگی دیگر اسرائیل که قرار بود در این رزمایش شرکت کنند، به آمریکا پرواز خواهند کرد.

وزیر دفاع اسرائیل، اویگدور لیبرمن در روزهای اخیر چند بار گفته است که اسرائیل هیچ محدودیتی را در برابر تهدیدهای امنیتی از خاک سوریه تحمل نخواهد کرد.

دو تحلیگر اسرائیلی به نام های یگال کرمون و خانم ایلت ساویون در ارزیابی خود در وبسایت مِمری در اورشلیم نوشتند که حکومت ایران اکنون خود را بر سر یک دو راهی احساس می کند و باید تصمیم خود را بگیرد. زیرا پس از ضربه ای که در پایگاه هوایی تی - ۴ متحمل شده، احساس می کند که باید از خود واکنش کوبنده نشان دهد. ولی در همان حال می داند که هرگونه واکنشی از این قبیل، ممکن است به یک جنگ گسترده و همه جانبه مبدل شود که آینده رژیم ایران را سخت بخطر اندازد.

این دو تحلیلگر یادآوری کردند که در ماه های گذشته نیز چندین حمله هوائی در خاک سوریه به اسرائیل نسبت داده شده که در آن ها پایگاه ها و امکانات جنگی متعلق به سپاه پاسداران ایران نیز در کنار تجهیزات ارتش سوریه آسیب دیده، ولی هیچگونه عملیات انتقام جویانه از جانب حکومت ایران علیه اسرائیل صورت نگرفته است. البته این واقعیت نمی تواند نشانگر واکنش بعدی حکومت ایران باشد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy