Tuesday, Apr 24, 2018

صفحه نخست » یک زن به دلیل اعتراض به کتک زدن دختر جوانی توسط گشت ارشاد بازداشت شد

policeWomen_042418.jpgرادیو فردا، نسرین ستوده وکیل دادگستری خبر داد که یک زن ۴۸ ساله به نام مینو حسن‌آبادی، به دلیل اعتراض به کتک زدن یک دختر جوان توسط ماموران «گشت ارشاد»، به طرز «خشونت‌آمیزی» بازداشت و برای او پرونده قضایی تشکیل شده است.

در ویدئوی منتشر شده از کتک زدن یک دختر توسط ماموران «گشت ارشاد» کشمکش لفظی یک دختر جوان با چند مأمور «گشت ارشاد» دیده و شنیده می‌شود که ناگهان دست‌کم یکی از مأموران زن به سوی دختر جوان حمله‌ور می‌شود و این دختر بی‌حال روی زمین می‌افتد.

در همین حال این وکیل دادگستری در مصاحبه با رادیو فردا گفت که این دختر و همراهانش هم‌سن فرزندان این زن بوده‌اند و او در یک واکنش طبیعی مانند یک مادر به ماموران تذکر داده و از آنان خواسته که به خشونت علیه این دختران پایان دهند.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

به گفته خانم ستوده، ماموران «گشت ارشاد» در واکنش به این تذکر، این زن را مورد «ضرب‌وشتم» قرار داده و او را به بازداشتگاه نیروی انتظامی در خیابان وزرا منتقل کردند.

وی همچنین گفت که این زن برای «ساعات طولانی» دربازداشت بوده و برایش در دادسرای شعبه ششم ناحیه ۲۱ تهران پرونده قضایی تشکیل شده است.

خانم ستوده اعلام کرد که وکالت این زن را پذیرفته است.

ه گفته این وکیل دادگستری، مینو حسن‌آبادی کُرد است و ماموران «دین و مذهب او را نیز مورد توهین قرار داده‌اند». اشاره خانم ستوده می‌تواند به سنی بودن این زن باشد.

انتشار ویدئوی کتک خوردن یک دختر جوان از مأموران «گشت ارشاد» موجی از اعتراض‌های گسترده و انتقاد معاون حقوقی رئیس‌جمهوری ایران و برخی از نمایندگان مجلس را به دنبال داشته است.

در همین حال طیبه سیاوشی، نماینده تهران در مجلس، خبر داده که این مامور از خدمت تعلیق شده است.

با این حال نسرین ستوده گفت که تا زمان اعلام شدن خبر تعلیق این مامور به صورت رسمی و همراه با مدارک، «با شک و تردید به آن نگاه می‌کنم».

وی تاکید کرد که خبر تعلیق این مامور با موضوع تشکیل پرونده برای مینو حسن‌آبادی تعارض دارد.

خانم ستوده همچنین گفت که ماموران برای «پرونده‌سازی» برای این زن، اعلام کرده‌اند که او «با برنامه قبلی» در محل این درگیری حضور داشته،در حالی که او در حال عبور از آن محل بوده است.

پیش از این خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران و روزنامه کیهان اتفاقات رخ داده برای این دختر جوان را «برنامه‌ریزی‌شده» و «تصنعی» خوانده‌ بودند.

در همین حال به گفته سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی در جلسه این کمیسیون اعلام کرده که به زودی «واقعیات پشت پرده را روشن خواهد کرد».

صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه نیز ضمن حمایت از اقدام ماموران گشت ارشاد گفته که «نیروی انتظامی به هیچ عنوان نباید یک قدم هم عقب‌نشینی کند... زیرا در این صورت سنگ روی سنگ بند نمی‌شود و راه بر عمل و اقتدار نیروی انتظامی برای تأمین امنیت کشور بسته خواهد شد».

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران از سال‌ها پیش برای مقابله با آنچه گسترش «بدحجابی و پوشش‌های مختلف غربی» در ایران می‌نامند، طرحی با عنوان «گشت ارشاد» راه‌اندازی کرده‌اند که یکی از وظایف آن، مقابله با پوشش‌های به توصیف آنها «نامتعارف» است.

با این حال، بر اساس گفته‌های برخی مقام‌های قضایی و انتظامی، این طرح جنجالی که مخالفان بسیاری دارد، کارایی چندانی نداشته‌ است. از جمله وزیر کشور ایران اذعان کرده که «شدّت و حدّتی» که پس از انقلاب در مورد حجاب به کار رفته، به نتیجه مورد نظر نرسیده است.

در همین حال پروانه سلحشوری، رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی، روز دوشنبه خواستار ارائه گزارشی مستند از نتایج عملکرد ۱۳ ساله گشت ارشاد شد.

کتک زدن این دختر از سوی ماموران «گشت ارشاد» حدود یک ماه پس از پرت کردن مریم شریعتمداری یکی از معترضان به حجاب اجباری از پست برق رخ داده است.

مأمور پلیس پس از پرت کردن مریم شریعتمداری از روی پست برق، الفاظی رکیک درباره شهروندان حاضر در محل که نسبت به این اقدام او معترض بودند، به کار برد.

پس از آن حسین رحیمی فرمانده نیروی انتظامی تهران، به معترضان حجاب اجباری هشدار داد که پلیس «هیچ تعارفی» در برخورد با آنها ندارد.

رهبر جمهوری اسلامی نیز معترضان به حجاب اجباری را که به دختران خیابان انقلاب مشهور شده‌اند، «فریب‌خورده» خوانده و حرکت آنها را «حقیر» و نتیجه «تبلیغات پرحجم دشمنان و هزینه‌های سرسام‌آور آنان» دانسته بود.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy