Tuesday, Apr 24, 2018

صفحه نخست » رضاشاه در خبرهای سراسر ایران می‌گردد، شکوه میرزادگی

Shokouh_Mirzadegi.jpgاین روزها یکی از مهمترین خبرهایی که بین ایرانیان می‌گردد، «پیدا شدن جسد مومیایی شده رضاشاه» است. این خبر، به ویژه پس از گذشت سه ماه از اولین تظاهراتی که در دی ماه، مردم فریاد زدند: «رضاشاه روحت شاد»، برای مردمان زیادی با اهمیت و هیجان انگیز است.

جنازه رضاشاه، پس از مرگش در جزیزه موریس، به شکل مومیایی شده به ایران منتقل شد و در آرامگاهی که مخصوص او ساخته بودند، به خاک سپرده شد. پس از انقلاب به دستور خمینی نماینده او، حجت الاسلام خلخالی، که ماموریت ویرانگری‌ها و کشتارها را بر عهده داشت، آرامگاه رضا شاه را منفجر و ویران کرد. و اکنون جسد مومیایی شده احتمالی رضا شاه درست در همان محل پیدا شده است.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای‌شهر تهران همچنین گفته است که: «می‌گویند شاید جنازه ایشان باشد. در هر صورت باید بررسی شود و کارشناسان نظر دهند و جنازه هر کسی باشد چون مومیایی است جنبه تاریخی دارد و باید مراقبت شود. نظر نهایی را کارشناسان بخش میراث فرهنگی و دی‌ان‌ای و پزشکی قانونی خواهند داد. به نظرم جنازه باید در همان محدوده دفن شود و مثل بقیه اموات صاحب قبر باشد. اتفاق خاصی نیفتاده، بالاخره او فوت کرده و حالا مجددا جنازه‌اش اگر کشف شده باشد باید همانجا دفن شود و مثل بقیه مردم دارای قبر باشد.»

اما رییس سازمان میراث فرهنگی شهر ری و برخی دیگر از مسئولین یا مدعی‌اند که از موضوع خبر ندارند، و یا جسد را متعلق به رضاشاه نمی‌دانند. رییس میراث فرهنگی ری به خبرنگاران گفته است که: «جسد کشف شده باقی مانده از یک جسد طبیعی است، هیچ جسد مومیایی در این منطقه به دست نیامده است، حتی چهره آن قابل تشخیص نبوده و شایعه پخش شده در خصوص مومیایی در این منطقه به دست نیامده است و شایعه در خصوص بقایای این جسد صرفا ساخته شده فضای مجازی است».

از سویی ابوحمزه، کارشناس تاریخ ری به شهروند گفته است که: «منطقه‌ای که عملیات در آن انجام می‌شد، جنازه دیگری دفن نبوده است. در منابعی هم که من به آن مراجعه کرده‌ام، گفته شده در آن نقطه فرد دیگری که مومیایی هم شده باشد دفن نشده، بنابراین اگر این جسد مومیایی شده باشد صد در صد مربوط به پهلوی اول است.

باید توجه داشت که در زمان انقلاب اسلامی خلخالی نتوانسته بود جسد را پیدا کند، حتی شایعه کردند که محمدرضاشاه جسد را با خودش به خارج برده است. (به نظر می‌آید از آنجایی که اجساد مومیایی شده را برای دور نگاهداشتن از حرارت در عمق بیشتری از یک قبر معمولی قرار می‌دهند، ویرانگران نتوانسته بودند جسد را ببنند) به این ترتیب احتمال این که جسد پیدا شده متعلق به رضا شاه باشد زیاد است؛ چرا که همانطور که ابوحمزه گفته است، قبل از انقلاب در آن محوطه {در جایی که اکنون جسد پیدا شده} هیچ جسد دیگری جز جسد رضا شاه دفن نشده بود. و اکنون نیز تنها جسدی که پیدا شده همین جسد مومیایی شده است.

پس از خبر پیدا شدن جسد مومیایی شده، شاهزاده رضا پهلوی در توئیتی به خبر کشف احتمالی جسد رضاشاه پهلوی واکنش نشان داد و در توئیتر خود نوشت: «اخبار مربوط به پیدا شدن پیکر مومیایی شده رضاشاه در شاه عبدالعظیم را از نزدیک دنبال می‌کنم. فعلا در حال بررسی موضوع هستیم و در انتظار مشخص شدن واقعیت امر در روزهای آینده می‌مانیم. در عین حال به مقامات مسوول، نسبت به هرگونه پنهانکاری و عدم شفافیت در این خصوص هشدار می‌دهم».

آن چه مسلم است اگر که جسد مومیایی شده، همانگونه که کارشناسان معتقدند، از آن رضاشاه باشد، سازمان میراث فرهنگی موظف است حفظ و نگاهداری از آن را به عنوان یک میراث تاریخی بر عهده بگیرد. اگر چه از این حکومت و میراث فرهنگی ویرانگرش، نمی‌شود چنین توقعاتی داشت.

این مقاله پیش از این در سایت [نجات پاسارگاد] منتشر شده است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy