Thursday, Apr 26, 2018

صفحه نخست » سرورهای توزیع محتوای تلگرام در ایران از مدار خارج شد

telegram_042618.jpgرادیو فردا، «شرکت ارتباطات زیرساخت» در ایران صبح پنج‌شنبه، ششم اردیبهشت، خبر داد که «دبیر شورای عالی فضای مجازی» و «رئیس مرکز ملی فضای مجازی» به این شرکت اعلام کرده‌اند مجوز مربوط به استقرار سِرورهای شبکه توزیع محتوای پیام‌رسان تلگرام(CDN) در ایران لغو شده و از همین رو، این شرکت سِرورهای مذکور را از مدار خارج کرده است.

بنابر اطلاعیه «شرکت ارتباطات زیرساخت»، با اجرای این دستور، تبادل داده در تلگرام از این پس «تنها از طریق ارتباطات بین‌الملل کشور» راهیابی می‌شود و «ممکن است کاهش کیفیت استفاده از اين پيام‌رسان را در پی داشته باشد».

همزمان شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی در ایران از صبح پنج‌شنبه از کندی و کیفیت پائین انتقال پیام در شبکه تلگرام خبر داده‌اند.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

از سوی دیگر انتشار اطلاعیه «شرکت ارتباطات زیرساخت» موجی از واکنش‌ها را به همراه داشته است.

شماری از کاربران گفته‌اند با وجود کندی تلگرام، ترجیح می‌دهند به پیام‌رسان‌های داخلی اعتماد نکنند. حسن نمکدوست، استاد علوم ارتباطات نیز کند کردن تلگرام و بخشنامه‌های چند روز گذشته را همان «مدل ارتباطی قديم آقايان» خوانده است. شماری از کاربران نیز مخالفت تلگرام با خواسته اصلی مقام‌های جمهوری اسلامی در دسترسی به اطلاعات کاربران را دلیل لغو مجوزها دانسته‌اند.

teleg2311.jpg

در هفته‌های اخیر خبرهای ضدو نقیضی در مورد تصمیم برای مسدود شدن پیام‌رسان تلگرام منتشر شده است. این خبرها پس از آن آغاز شد که علاء‌الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس روز ۱۱ فروردین ماه اعلام کرد تلگرام تا پایان فروردین مسدود می‌شود.

خبرگزاری «خانه ملت» به نقل از علاء‌الدین بروجردی تصریح کرده بود که این تصمیم در «بالاترین سطح» حکومت و «با توجه به نقش مخرب تلگرام» تصمیم گرفته شده است.

در اسفندماه ۹۶ برخی از کانال‌های تلگرامی خبر داده بودند که در جلسه‌ای از شورای عالی فضای مجازی با حضور رهبر جمهوری اسلامی، آیت‌الله خامنه‌ای «به شدت» از رفع فیلتر تلگرام انتقاد کرده است.

با این حال حسن روحانی، رئیس جمهور و محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات مخالفت خود را با مسدود کردن این پیام‌رسان اعلام کرده‌اند.

دی‌ماه سال گذشته و در روزهای آغازین اعتراض‌های سراسری در ایران، شبکه‌های تلگرام و اینستاگرام در ایران مسدود شد و نیروهای امنیتی چند نفر از دست اندرکاران شبکه‌های اجتماعی را بازداشت کردند. با این حال با پایان گرفتن ناآرامی‌ها این دو شبکه دوباره رفع فیلتر شدند.

پس از آن شماری از مقام‌های جمهوری اسلامی اعلام کردند که مسدود شدن تلگرام به نابودی کسب و کارهای زیادی منجر می‌شود. از جمله محمدرضا بادامچی، نماینده مجلس، گفته بود فیلتر شدن تلگرام به ۲۰۰ هزار شغل آسیب می‌زند و زندگی نیم میلیون نفر را دچار اختلال مالی خواهد کرد.

تلگرام از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی در ایران است و بیش از ۴۰ میلیون کاربر ایرانی دارد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy