Friday, Apr 27, 2018

صفحه نخست » آغاز محاکمه متهمین حملات داعش در تهران

tehranISIS_042718.jpg

رادیو فردا، نخستین جلسه رسیدگی به اتهامات هشت متهم حمله به مجلس ایران و آرامگاه آیت‌الله خمینی در ۱۷ خرداد ماه ۹۶، روز شنبه هشتم اردیبهشت، در دادگاه انقلاب تهران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضائیه، در جلسه روز شنبه دادگاه قرائت کیفرخواست هشت نفر از اعضای این گروه به پایان رسید.

در این باره قاضی دادگاه، ابوالقاسم صلواتی، گفته است که این پرونده ۲۶ متهم دارد و کیفرخواست بقیه اعضای گروه در جلسات دیگر قرائت خواهد شد.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

او همچنین گفته است که روز یکشنبه اتهامات اولین متهم پرونده در دادگاه «بررسی خواهد شد».

ساختمان مجلس و آرامگاه آیت‌الله خمینی در تهران روز ۱۷ خرداد ۹۶ هدف دو حمله همزمان قرار گرفتند که ساعاتی بعد گروه حکومت اسلامی، داعش، مسئولیت آنها را بر عهده گرفت. در این حمله ۱۷ تن کشته و بیش از ۵۰ تن نیز زخمی شدند.

مقام‌های امنیتی و قضایی ایران پس از این حمله از دستگیری ده‌ها تن از افراد مظنون به ارتباط با گروه داعش در مناطق مختلف ایران خبر دادند.

خبرگزاری میزان، در گزارش خود از دادگاه روز شنبه، خبر داده است که همه متهمان حاضر در این دادگاه در فاصله زمانی ۱۷ خرداد تا سوم تیر ۹۶ بازداشت شده‌اند.

در زمان این حادثه وزارت اطلاعات ایران بدون اشاره به نام خانوادگی، نام مهاجمان کشته شده در این حملات را رامین، قیوم، فریدون، ابوجهاد و سریاس اعلام کرده بود.

گرچه برخی وب‌سایت‌ها و خبرگزاری فارس اعلام کردند که فردی از او به نام سریاس یاد شده، در فیس‌بوک صفحه داشته و نام کامل او سریاس صادقی است.

منابع امنیتی ایران همچنین از دستگیری یک زن ایرانی خبر داده بودند که به گفته آنها نقش «هدایت» عاملان حمله به آرامگاه آیت الله خمینی را به عهده داشته است.

پس از آن مقام‌های امنیتی اما درباره نام و وضعیت این شخص سخن نگفته‌اند.

در همین حال نماینده دادستان اعلام کرد که چهار نفر از اعضای این گروه درعراق بوده و در بهمن ۹۵ به ایران وارد شده بودند.

بر اساس ادعای نماینده دادستان، سه نفر از این افراد به همراه دو نفر دیگر به مجلس و آرامگاه آیت‌الله خمینی حمله کرده‌اند.

«حضور در گروه داعش»، «قاچاق مهمات و اسلحه جنگی»، «جعل سند و شناسنامه» و«حمل و نگهداری سلاح جنگی» از جمله اتهام‌های مطرح شده درباره این هشت نفر است و آنان به «افساد فی الارض» نیز متهم شده‌اند که می‌تواند برایشان حکم اعدام را به دنبال داشته باشد.

در گزارش منتشر شده در خبرگزاری میزان نام اختصاری برخی از متهمان این پرونده اعلام شده که بر اساس آن «س. م.» متهم ردیف اول، «ر. ب.» متهم ردیف دوم، «م. م» متهم ردیف چهارم، «س. ع.» متهم ردیف پنجم و«ع. ب.» متهم ردیف هشتم پرونده است.

مقام‌های جمهوری اسلامی قبل و بعد از حملات به مجلس و آرامگاه آیت‌الله خمینی نیز بدون اشاره به جزئیات از بازداشت ده‌ها نفر از افراد گروه‌های مسلح خبر داده و مدعی شده‌اند که این افراد وابسته به گروه داعش بوده‌اند.

در واکنش به حمله تهران، سپاه پاسداران روز ۲۸ خرداد ۹۶ اعلام کرد که به تلافی حملات تهران یکی از مراکز گروه حکومت اسلامی در دیرالزور سوریه را هدف موشک‌های خود قرار داده است.

شمار موشک‌های شلیک‌شده شش فروند اعلام شد و سپاه پاسداران این عملیات را «موفقیت‌آمیز» دانست، گرچه روزنامه هاآرتص به نقل از مقام‌های نظامی اسرائیل نوشت که از مجموع موشک‌های شلیک شده تنها دو موشک به اهداف مورد نظر اصابت کرده‌اند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy