Monday, Apr 30, 2018

صفحه نخست » اگر ایالات متحده تصمیم بگیرد از برجام خارج شود، آیا "نرمش قهرمانانه" تکرار خواهد شد؟

VOI_042918.jpgصدای اسرائیل، نزدیکان وزیر خارجه جدید آمریکا به صراحت می گویند که پرزیدنت ترامپ، در کنار تلاش برای اصلاح یا لغو برجام، بیشترین بخش از تلاش خود را قصد دارد روی مساله برنامه های موشکی حکومت ایران متمرکز سازد.

منابع خبری آمریکایی می گویند که از دیدگاه مایک پمپئو نیز، موشک های بالیستیک رژیم ایران که اسرائیل را در تیررس خود دارند، یگانه وسیله حمل بمب اتمی رژیم ایران، برای حمله به کشورهای دیگر می باشد و اگر این توان از رژیم ایران سلب شود، اهمیت بمب اتمی نیز در ابعاد زیاد خنثی خواهد شد.

مایک پمپئو در مقام رئیس سرویس امنیت خارجی ایالات متحده (سی آی ای) بارها گفته بود که برنامه های موشکی رژیم ایران، امنیت اسرائیل را به شدت تهدید می کند و امنیت دیگر کشورهای خاورمیانه را نیز به خطر می اندازد و باید آن را متوقف ساخت.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

کشورهای اروپایی نیز با ایالات متحده در مورد لزوم متوقف ساختن برنامه های موشکی ایران، همخوانی دارند. ولی کارشناسان می گویند که این تحریم ها باید آنقدر شدید باشد که در ظرف مدتی کوتاه، رژیم را به زانو در آورد.

این واقعیت که رژیم کره شمالی نیز بالاخره به فشار جهانی تسلیم شده و حاضر گردیده، دست کم به طور موقت، برنامه های اتمی خود را متوقف سازد، بر شدت فشار جهانی علیه حکومت ایران می افزاید.

واقعیتی که رژیم ایران را بیش از پیش زیر فشار می گذارد، اتهامات از جانب عربستان سعودی در مورد حملات موشکی از جانب حوثی های یمن می باشد. عربستان حتم می داند که این موشک را رژیم ایران در اختیار حوثی ها قرار داده و امنیت عربستان را به طور مستقیم و در ابعاد گسترده به خطر انداخته و بنابراین، ساخت موشک در حکومت ایران باید متوقف شود.

مهلتی که پرزیدنت ترامپ در مورد لغو برجام تعیین کرده، درست دو هفته دیگر به پایان می رسد و تا آن هنگام کشورهای اروپایی باید مشخص کنند که تا چه حد توانسته اند رژیم ایران را به اصلاح برجام و توقف برنامه های موشکی آن متقاعد کنند.

ولی از آن جا که رژیم ایران تاکید کرده که در این دو مورد حیاتی، کوچکترین نرمشی نشان نخواهد داد، بسیاری از تحلیلگران خروج ترامپ از برجام را حتمی می دانند - و آن گاه است که رژیم ایران باید تصمیم بگیرد که آیا به تهدیدهای خود را در مورد ازسرگیری غنی سازی اورانیوم و خروج از معاهده بین المللی منع گسترش سلاح های اتمی عملی خواهد ساخت، و یا یک بار دیگر "نرمش قهرمانانه" نشان خواهد داد و به قول اروپائیان، "قورباغه را قورت خواهد داد و دَم بر نخواهد آورد".

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy