Monday, Apr 30, 2018

صفحه نخست » کاخ سفید: اسناد و اطلاعات اسرائیل درباره ایران را به دقت بررسی می کنیم

Netanyahu.jpgرادیو فردا ـ اظهارات بنیامین نتانیاهو، نخست وزیراسرائیل درباره دستیابی به اسناد «محرمانه برنامه هسته ای و موشکی ایران» واکنش های بین المللی در پی داشته است. کاخ سفید روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت در بیانیه ای اعلام کرده است که این اطلاعات را به دقت بررسی خواهد کرد.

بنیامین نتانیاهو روز دوشنبه اعلام کرد که اسرائیل به «اسناد و مدارک» پیشرفت محرمانه هسته‌ای ایران دست یافته که نشان دهنده «فریب جهانیان» از سوی تهران است. این در حالی است که وزیر امور خارجه ایران می گوید، اظهارات نخست وزیر اسرائیل تکرار اطلاعات قدیمی است که قبلا توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی مورد بررسی قرار گرفته بود.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

به گفته بنیامین نتانیاهو، این اسناد «قاطعانه» ثابت می‌کند که ایران همچنان جامعه جهانی را با «بی‌شرمی فریب داده» و برنامه اتمی خود را، بعد از برجام، به نقاط پنهانی، غیر از سایت‌های هسته‌ای شناخته شده ایران منتقل کرده است.

وی از بدست آوردن «بیش از نیم تن مدرک» شامل ۵۵ هزار سند روی ۱۸۳ سی‌دی، از تحقیقات هسته‌ای مخفیانه ایران در پروژه موسوم به «عماد» از سوی اسرائیل خبر داده و بدون اشاره به نحوه کسب این اسناد٬ آن را «دستاورد بزرگ اطلاعاتی» از چیزی که «جهان تا به حال ندیده بود» نامیده است.

نخست‌وزیر اسرائیل همچنین گفته که این اسناد را در اختیار آمریکا قرار داده و به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز خواهد داد.

واکنش کاخ سفید

کاخ سفید در بیانیه ای روز دوشنبه اعلام کرده است: از اطلاعاتی که اسرائیل به تازگی منتشر کرد، آگاه است و این اطلاعات را بادقت مورد بررسی می دهد.

این بیانیه اضافه کرده است: این اطلاعات جزییات تازه و قابل‌اعتنایی درباره تلاش‌های ایران برای ساخت سلاح ها با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای ارائه می کند.

کاخ سفید در ادامه گفته است: این (اطلاعات ارائه شده) با آنچه که ایالات متحده در این باره می دانست مطابقت دارد؛ ایران برنامه هسته ای گسترده و مخفیانه ای داشت و تلاش کرده است که از چشم جهانیان و مردم خود پنهان کند ولی این تلاش ناکام بوده است.

کاخ سفید تاکید کرده است: حکومت ایران نشان داده است که از تسلیحات ویران‌گر علیه همسایگانش و دیگران استفاده می کند. ایران هرگز نباید به سلاح هسته ای دست یابد.

پیشتر دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، در همین زمینه اظهار داشت، توافق هسته ای با ایران پس از هفت سال منقضی خواهد شد و ایران می‌تواند برود و سلاح اتمی بسازد.

وی اضافه کرد که توافق هسته ای با ایران اجازه می دهد این کشور پس از هفت سال به سمت ساخت سلاح هسته ای برود و این نشان می دهد که کاری که بنیامین نتانیاهو انجام داد «درست» بود.

رییس جمهوری آمریکا با اشاره به این که تا ۱۲ مه، (۲۲اردیبهشت) در خصوص توافق هسته ای با ایران تصمیم گیری می کند، تصریح کرده است: اما این به مثابه آن نیست که برای یک توافق واقعی مذاکره نمی‌کنم.

واکنش موگرینی

در همین حال، فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در این زمینه گفته است، نخست وزیر اسرائیل در گفته هایش پایبندی ایران به برجام را زیر سئوال نبرده است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرده است که جزئیات بیانیه نخست‌وزیر اسرائیل مورد بررسی قرار می گیرد و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز می بایست در این باره اظهار نظر کند.

خانم موگرینی تصریح کرده است که که آژانس تنها نهاد بی‌طرف و بین‌المللی‌ است که وظیفه نظارت بر اجرای پایبندی ایران به تعهداتش را به عهده دارد.

در همین حال سفیر فرانسه در واشینگتن نیز گفته است، فعالیت های گذشته ایران دلیل خوبی درحمایت از توافق هسته ای ایران است و نه علیه آن.

یک سخنگوی دولت آلمان نیز گفته است، این اطلاعات را مورد بررسی قرار می دهد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy