Tuesday, May 1, 2018

صفحه نخست » کارشناس حقوق بشر سازمان ملل از ایران خواست اجرای اعدام رامین حسین‌پناهی را متوقف کند

Ramin_Hossein_Panahi.jpgبه گزارش جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران (عضو فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر)، امروز آنیِِس کالامار، گزارشگر ویژه برای اعدام‌های فراقضایی، شتابزده یا خودسرانه از ایران خواست اجرای حکم اعدام رامین حسین‌پناهی را متوقف کند. متن اعلامیه را در زیر بخوانید.

*****
ژنو (۲ مه ۲۰۱۸) ـ یک کارشناس حقوق بشر سازمان ملل در ژنو، با توجه به گزارش‌های مربوط به برنامه‌ریزی برای اعدام کُرد ایرانی رامین حسین‌پناهی در روز پنج شنبه ۳ مه، با فوریت از ایران خواست اجرای حکم اعدام او را متوقف کند.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

آنیِِس کالامار، گزارشگر ویژه برای اعدام‌های فراقضایی، شتابزده یا خودسرانه، گفت: «دولتمردان ایران باید فوری اجرای اعدام آقای پناهی را متوقف و حکم اعدام او را لغو کنند.»

ماه گذشته، کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل باتوجه به نگرانی‌ها درباره اینکه آقای حسین‌پناهی از محاکمه عادلانه برخوردار نبوده و در زندان مورد بدرفتاری و شکنجه قرار گرفته، از دولتمردان ایران خواستند حکم اعدام او را لغو کنند (http://www.ohchr.org/EN/NewsEvents/Pages/DisplayNews.aspx...). کالامار گفت: «بسیار متأسفم که دولتمردان فراخوان‌های قبلی برای لغو اعدام آقای حسین‌پناهی و برگزاری محاکمه عادلانه برای او را نادیده گرفتند.»

به گفته‌ی گزارشگر ویژه، تنها چیزی که مجازات اعدام را از اعدام خودسرانه متمایز می‌کند رعایت کامل تضمین‌های قطعی موازین دادرسی است که به نظر نمی‌رسد در این پرونده مورد توجه قرار گرفته باشد. در این زمینه، او به گزارش‌هایی اشاره کرد که کارشناسان سازمان ملل در مورد حبس انفرادی، شکنجه و بدرفتاری با آقای حسین‌پناهی و محرومیت او از داشتن وکیل و مراقبت کافی پزشکی دریافت کرده‌اند.

آقای حسین پناهی در ماه ژوئن سال گذشته به اتهام عضویت در گروه ملی گرای کُرد کومله دستگیر شد و تا ماه ژانویه در حبس انفرادی ماند. خانواده‌ی او تا چهار ماه پس از دستگیری او هیچ اطلاعی درباره‌ی وی و محل نگهداری او دریافت نکرد. آقای حسین‌پناهی به خاطر دست بردن به اسلحه علیه دولت مجرم شناخته شد و در ژانویه ۲۰۱۸ در دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شد.

کالامار گفت: «من در مورد وضعیت آقای حسین‌پناهی با دولتمردان ایران در ارتباط بوده‌ام.»

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy