Thursday, May 3, 2018

صفحه نخست » پتک حکومت بر سر صنعت گردشگری

tourism_050318.jpgمجتبی احمدی - شبکه بیان

جهت‌گیری‌های افراطی و سیاست‌های غلط خارجی جمهوری اسلامی نه‌تنها بر صنعت گردشگری که بر تمام ابعاد اقتصادی، فرهنگی و علمی ایران اثر منفی گذاشته و شهروندان ایرانی را از بسیاری از امکانات مادی و معنوی محروم کرده است.

شاید همین افراط‌گرایی‌هاست که سالانه دو میلیون 500 هزار ایرانی برای تفریح به ترکیه سفر و جیب هتلداران و شرکت‌های هواپیمایی ترکیه را با میلیاردها دلار ارز پر می‌کنند. ماه گذشته معصومه آقاپورعلیشاهی، نماینده مجلس با انتقاد از خروج ارز از کشور گفته بود «طی ک سال 2017، 10 میلیارد دلار ارز به مقصد هتل‌های ترکیه از کشور خارج شده است.»

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

چندی پیش، اردشیر اروجی، مدیرکل سابق دفتر آمار و برنامه‌ریزی سازمان میراث فرهنگی در گفتگویی با رسانه‌ها اعلام کرده بود که «سالانه 9 میلیون نفر گردشگر از ایران خارج می‌شود و تنها 2 میلیون و 500 هزار ورودی گردشگر به ثبت می‌رسد.»

این آمار ناامیدکننده دلایل فراوانی دارد که بدون شناسایی آن‌ها هرگز نمی‌توان نسخه‌ای برای درمان صنعت گردشگری ایران پیچید. اردشیر اروجی درباره دلایل عقب‌ماندگی ایران در حوزه گردشگری گفته بود که مجمع جهانی اقتصاد در سال 2015 میلادی گزارشی در زمینه گردشگری منتشر کرد که آمارهای موجود این گزارش، بیانگر نیازهای ایران برای دستیابی به درآمدهای مستمر و مناسب در این حوزه است.

او در تشریح این موضوع تصریح کرده بود که به عنوان نمونه در تعاملات بین‌المللی، جایگاه ایران 116، خدمات سفر120، منابع فرهنگی 37، بهداشت و سلامت 93 و در ارتباط با صنایع وابسته و نیروی آموزش‌دیده، رتبه ایران حدود 120 احصاء شده است.

آمارهای اعلام‌شده از سوی این مقام سابق در حوزه گردشگری، بیانگر فاجعه‌ای است که حکومت ایران برای صنعت گردشگری رقم زده است. بر هیچ‌کس پوشیده نیست که ایران می‌تواند با دارایی‌های طبیعی و تاریخی خود سهم بالایی در جذب گردشگران خارجی داشته باشد؛ البته اگر آزادی‌ها و امکانات مورد نیاز گردشگران فراهم شوند.

نبود آزادی‌های طبیعی و سطح نازل امکانات تفریحی باعث شده است اغلب، گردشگران مسن و بازنشسته به ایران سفر کنند. این دسته از گردشگران صرفاً برای آشنایی با فرهنگ مردم و بازدید از آثار تاریخی پا به ایران می‌گذارند. این در حالی است که حکومت می‌توانست با تأمین شرایطی که دیگر کشورها هم فراهم کرده‌اند، سهم بالایی از بازار 2600 میلیارد دلاری صنعت گردشگری داشته باشد و رونق و اشتغال را به کشور بازگرداند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy