Sunday, May 6, 2018

صفحه نخست » واشنگتن‌ پست: تندروهای ایرانی و آمریکایی در انتظار پایان برجام

wp_050618.jpgایران اینترنشنال، روزنامه واشنگتن‌ پست در سرمقاله روز شنبه ۱۵ اردیبهشت خود نوشت که تندروها همزمان در تهران و واشنگتن در انتظار پایان توافق هسته‌ای نشسته‌اند.

این سرمقاله می‌افزاید: «اکنون ما وارد آخرین فاصله زمانی باقیمانده پیش از اعلام تصمیم احتمالی ترامپ برای خروج آمریکا از توافق هسته‌ای شده‌ایم. انتخاب‌ اخیر جان بولتون و مایک پمپئو در کابینه ترامپ، احتمال این را که ترامپ تهدید خود را عملی ساخته و از این توافق خارج شود بسيار بیشتر کرده است».

این روزنامه ومی‌افزاید: «همزمان برخوردهای نظامی میان ایران و اسرائیل در خاک سوریه شرایط را خطرناک‌تر کرده به‌طوری که آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل هشدار داده است که خروج آمریکا از این توافق می‌تواند به یک جنگ تمام‌عیار در خاورمیانه منجر شود».

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

جامیل جافر از مقامات دولت بوش حتی از ترامپ خواسته است «بدون توجه به تأیید کنگره، بلافاصله پس از خروج آمریکا از این توافق در هفته آینده، همه تحریم‌های گذشته علیه ایران را دوباره برقرار کند».

مارک دوبووتیز از بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها نیز می‌گوید «وقتی ایرانی‌ها از قدرت آمریکا احساس ترس و وحشت کنند، آنها یا عقب‌نشینی می‌کنند یا عملیات خود در منطقه را متوقف می‌کنند».

در سرمقاله واشنگتن پست آمده است که در صورت خروج آمریکا از برجام، دولت حسن روحانی توانایی مقاومت در مقابل خواست تندروهای ایرانی برای اقدام متقابل و خارج ساختن ایران از این توافق را نخواهد داشت.

این در حالی است که اقتصاد ایران در حال سقوط روزافزون است و مخالفان روحانی در میان تندروهای حکومتی و سپاه پاسداران در حین ادامه جنگ‌های نیابتی در منطقه و دستگیری ایرانی‌های دوتابعیتی دولت را متهم می‌کنند که در مقابل غرب و آمریکا ضعف و ناتوانی از خود نشان می‌دهد».

ایلان گولدنبرگ از مرکز امنیت نوین آمریکا می‌گوید: «در صورت پایان توافق هسته‌ای، ما با دنیایی روبرو خواهیم بود که در آن ایران گام به گام به‌سوی بمب هسته‌ای می‌رود، هیچ فشاری روی آن نیست و هیچ علاقه‌ای هم به مذاکره ندارد. این بدین معناست که تا چند سال دیگر، آمریکا تنها دو گزینه در مقابل خود دارد: یا حمله نظامی به تأسیسات هسته‌ای ایران یا کنار آمدن با ایران هسته‌ای».

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy