Monday, May 7, 2018

صفحه نخست » ایرانسل: فیلترشکن استفاده کنید باید پول بیشتری بدهید

Iransel.jpgاعتماد ـ در حالی که چند روزی از اجرای فیلترینگ تلگرام می‌گذرد و برخی از کاربران با استفاده از فیلترشکن‌های مختلف سعی در بازگشایی این اپلیکیشن دارند به تازگی دومین اپراتور تلفن همراه کشور اعلام کرده است که اگر مشترکی از فیلترشکن استفاده کند تعرفه وی به صورت آزاد محاسبه خواهد شد.

اتفاقی که موجب شد تا کاربران توییتر در قالب پستی از وزیر بپرسند: «آقای وزیر خبردارید چه اتفاقی درایرانسل و احتمالا سایر سرویس‌ها در حال افتادن است؟ ایرانسل اعلام کرده درصورت استفاده ازفیلترشکن، باوجودخریداری بسته اینترنت، هزینه رابراساس تعرفه آزاد محاسبه خواهدکرد! درسکوت دولت، به راحتی به خود حق می‌دهندکه حقوق مصرف‌کننده را خدشه‌دار کنند.»

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

موضوعی که به سرعت به یکی از پربحث‌ترین پست‌های توییتر تبدیل شد و حتی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات را نیز به واکنش برانگیخت و محمدجواد آذری جهرمی در پستی که در این باره منتشر کرد، نوشت: «من تشکر می‌کنم از اطلاع‌رسانی شما، از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی خواستم شکایت شما از شرکت ایرانسل را تا پایان روز یکشنبه رسیدگی کند و در صورت تخطی از مقررات حقوق مصرف‌کنندگان اعاده شود. گزارش این رسیدگی تا پایان روز یکشنبه طی اطلاعیه‌ای منتشر خواهد شد.»

البته هرچند که تا لحظه انتشار این گزارش هنوزاطلاعیه‌ای از سوی سازمان مقررات حقوق مصرف‌کنندگان منتشر نشده است اما این دومین بار است که ایرانسل برای مشترکین خود اطلاعیه صادر می‌کند که در صورت استفاده از فیلترشکن تعرفه‌های تخفیفی آنها اعمال نشده و به صورت آزادباید هزینه‌های خود را پرداخت کنند.

یازدهم اردیبهشت ماه سال گذشته بود که ایرانسل روی سایت خود و در بخش مربوط به تغییر شرایط و ضوابط خرید اینترنت همراه در ‌بندی اعلام کرده که: «آدرس آی‌پی‌های استفاده شده در بسته محتوایی بر اساس اطلاعات دریافتی از شرکت‌های مذکور بوده و در صورت تغییر آنها، ترافیک شبکه به‌صورت عادی محاسبه می‌شود و ایرانسل مسوولیتی در قبال این تغییر نخواهد داشت؛ همچنین در صورت استفاده از نرم‌افزارهای تغییر‌دهنده آی‌پی‌های داخلی (وی پی ان یا فیلترشکن) در زمان استفاده از اینترنت، حجم مربوط به ترافیک ملی مورد استفاده قرار نخواهد گرفت و درنتیجه امکان اعمال تخفیف ترافیک ملی وجود نخواهد داشت.»

این اپراتور پیش از این نیز اعلام کرده بود که اگر کاربران بدون خرید بسته و با تعرفه آزاد، از یکسری وب‌‌سایت‌های ایرانی دیدن کنند، تعرفه مصرف آزاد آنها نصف محاسبه می‌شود و این به شرطی است که‌ آی‌پی شما ایرانی باشد و از نرم‌افزارهای تغییر‌ آی‌پی استفاده نشود (وی‌پی‌ان و فیلترشکن) چون در این صورت آی‌پی شما کاملا تغییر خواهد کرد و امکان تشخیص اینکه شما ایرانی هستید از بین می‌رود. به طور مثال در بسته ویژه ۵+۱ که توسط این اپراتور معرفی شده، اگر سیستم قادر به شناسایی ‌آی‌پی شما نباشد، یک گیگابایت رایگان برای شما محاسبه نخواهد شد و طبق روال همیشگی حجم مربوطه از بسته عادی شما کاسته خواهد شد.

در هر حال طبق اطلاعات به دست آمده، افزوده شدن این بند به شرایط و ضوابط ایرانسل برای خرید بسته‌های اینترنت همراه، نشان می‌دهد که در صورت استفاده از وی‌پی‌ان و فیلترشکن‌ها شناسایی‌ آی‌پی کاربران توسط سیستم با مشکل مواجه شده و در نتیجه تعرفه استفاده از ۲۱۰ سایت مذکور برای کاربر، آزاد محاسبه خواهد شد.

البته دو روز بعد از آن بود که ایرانسل واکنش نشان داد و اعلام کرد که «استفاده از VPN تغییری در بسته اینترنت ایجاد نمی‌کند.»

اما این اپراتور هنوز به محاسبه تعرفه آزاد برای استفاده از وی‌پی‌ان در روزهای اخیر واکنش نشان نداده و به نظر می‌رسد این‌بار باید با ورود سازمان‌هایی همچون تنظیم مقررات و سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان منتظر واکنشی شدیدتر با این اپراتور باشیم.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy