Tuesday, May 8, 2018

صفحه نخست » ارزیابی رادیو اسرائیل از نتایج انتخابات در لبنان

lebanon_050818.jpgپیروزی رژیم ایران (حزب الله) و شکشت عربستان (المستقبل)

گزارش اختصاصی "رادیو پیام اسرائیل" - ارزیابی ها در اسرائیل پیرامون پیامد انتخابات پارلمانی در لبنان آن است که در این کشاکش، حکومت اسلامی ایران پیروز شده و عربستان سعودی شکست خورده است. از دیدگاه تحلیلگران اسرائیلی، گروه حزب الله لبنان و حتی تا حدود زیادی اعضای جنبش شیعه "اَمَل" عاملان اجرای خواسته های رژیم ایران در لبنان به شمار می آیند و گروه المستقبل، به رهبری سعد حریری، از حمایت عربستان سعودی برخوردار هستند.

نتایج غیرنهایی انتخابات لبنان نشان می دهد که حزب الله و امل بسیار تقویت شده اند و با ائتلاف با یکدیگر، از اکثریت کرسی های پارلمانی برخوردار هستند.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

حزب المستقبل در این رقابت شکست خورد و حتی از شمار کرسی های آن در پارلمان کاسته گردید - و این در حالی که بسیاری از مردم لبنان با فتنه گری های حزب الله علیه اسرائیل و در دخالت جنگی در سوریه بسیار ناراضی هستند.

در سال های اخیر، مرتبا از شمار مسیحیان لبنان کاسته می شود و اهل تسنن نیز از سرزمین خود مهاجرت می کنند و این امر موجب افزایش نفوذ حزب الله می شود - به ویژه آن که نرخ زاد و ولد شیعیان در لبنان بسیار بالاتر از اقلیت های دینی دیگر است.

تحلیلگران می گویند که اگر سعد حریری در مقام نخست وزیر باقی بماند، اداره کردن امور، برایش بسیار دشوارتر خواهد بود. زیرا حزب الله با برخورداری از اکثریت پارلمانی، می تواند بسیاری از نقشه های او را خنثی کند.

سعد حریری سه ماه پیش هنگامی که از ریاص دیدن می کرد، کناره گیری از نخست وزیری لبنان را اعلام کرد. ولی گفته شده که این ادقام وی در اثر فشار عربستان، و به هدف مبارزه با حزب الله صورت گرفته و سعد حریری بالاخره به لبنان بازگشت.

برخی تحلیلگران می گویند که عربستان از ادامه توجه به لبنان منصرف شده و علاقه ای به دخالت در امور آن کشور را ندارد. اگر این ارزیابی درست باشد، به مفهوم آن است که راه برای حکومت ایران، به هدف تسلط هرچه بیشتر بر اوضاع سیاسی در لبنان هموار می شود.

شماری از رسانه های همگانی دولتی در ایران نیز پیروزی انتخاباتی حزب الله را جشن گرفتند و آن را یک دستاورد بزرگ برای جمهوری اسلامی ایران دانستند.

شب گذشته و امروز (سه شنبه) درگیری های خشونت باری بین جناح حزب الله با جناح المستقبل در بیروت رخ داد و تنش در آن کشور کاملا به چشم می خورد.

احتمال می رود که حزب الله این بار، در جریان برپایی دولت جدید لبنان، وزارتخانه های مهم تری را برای خود طلب کند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy