Monday, May 7, 2018

صفحه نخست » روحانی: خروج آمریکا از برجام می‌تواند برای ما دو سه ماه مشکل ایجاد کند

rouhani_050818.jpgرادیو فردا، همزمان با جلسه غیر علنی مجلس ایران دربارهٔ تبعات خروج احتمالی آمریکا از برجام، رئیس‌جمهور ایران گفت که این اقدام احتمالی می‌تواند دو یا سه ماه «مشکلاتی» را برای ایران به وجود آورد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، حسن روحانی روز سه‌شنبه، ۱۸ اردیبهشت، گفت که ممکن است هر زمانی «شرایطی استثنایی» پیش بیاید.

وی اضافه کرد: «ممکن است دو ماه یا سه ماه درگیر آن مشکل باشیم اما از آن عبور خواهیم کرد».

سخنان آقای روحانی درحالی بیان شده که قرار است دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، شامگاه سه‌شنبه به وقت ایران تصمیم ایالات متحده دربارهٔ آینده برجام را اعلام کند.

آقای روحانی روز دوشنبه نیز خروج احتمالی آمریکا از برجام را یک «معضل کوتاه‌مدت» خوانده بود که جمهوری اسلامی می‌تواند «به خوبی» از آن عبور کند.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

او همچنین اعلام کرده بود که برنامه ارزی دولت «در راستای آمادگی برای مقابله» با خروج آمریکا از برجام بوده‌است.

سخنان آقای روحانی در حالی بیان شده که دولت به رغم بخشنامه‌های دولتی و فشارهای پلیسی در کنترل قیمت ارزهای خارجی موفق نبوده و براساس گزارش‌ها قیمت دلار به هفت هزار تومان رسیده و قیمت ارزهای کشورهای همسایه ایران از جمله لیر ترکیه و درهم امارات نیز در برابر واحد پول ایران افزایش قابل توجهی یافته‌است.

همچنین به گفته کارشناسان بازگشت تحریم‌های آمریکا مشکلات متعددی را برای اقتصاد ایران به وجود خواهد آورد.

در همین حال مجلس شورای اسلامی روز سه‌شنبه برای بررسی تأثیرات خروج احتمالی آمریکا از برجام جلسه غیر علنی برگزار کرد.

به گفته بهروز نعمتی، عضو هیئت رئیسه مجلس، در این جلسه علی لاریجانی به عنوان رئیس مجلس و عضو شورای عالی امنیت ملی سناریوهای مختلف در مقابل خروج احتمالی آمریکا از برجام را توضیح داده‌است.

آقای نعمتی به جزئیات سخنان رئیس مجلس اشاره‌ای نکرده‌است.

قدرت‌های اروپایی در هفته‌های اخیر تلاش‌های زیادی انجام داده‌اند که آقای ترامپ را متقاعد کنند تا در برجام بماند و حتی بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا، را راهی آمریکا کرده‌اند تا آخرین رایزنی‌ها را در این زمینه انجام دهد.

ولی رئیس‌جمهوری آمریکا تصمیم گرفته پیش از ضرب‌الاجل اعلام‌شده قبلی تصمیم خود را اعلام کند.

در همین حال علی مطهری، نایب رئیس مجلس، روز سه‌شنبه گفت که در صورت خروج آمریکا از برجام، ایران باید چند ماه به کشورهای اروپایی مهلت دهد تا «ضمانت قوی» دهند که در «مقابل آمریکا می‌ایستند».

وی اضافه کرد: «اگر اروپایی‌ها بخواهند ما را دو سه سال معطل نگه داشته و بین زمین و آسمان معلق نگه دارند به نظرم بهتر است ظرف یکی دو ماه از برجام خارج شویم».

مقام‌های جمهوری اسلامی پیش از این نیز بدون اشاره به جزئیات تهدید کرده‌اند که واکنش ایران به خروج آمریکا از برجام شدید خواهد بود.

درهمین حال حسین سلامی، جانشین فرمانده سپاه پاسداران، خبر داده بود که این نهاد به دولت پیشنهاد کرده تا به مقامات غربی اعلام کند، ایران از برجام و پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، «ان‌پی‌تی» خارج می‌شود و فعالیت‌های اتمی خود را «به شکل نامحدودی» از سرخواهد گرفت.

چهار شرط رئیس‌جمهور آمریکا برای ماندن در توافق اتمی «دسترسی فوری» بازرسان بین‌المللی به تمامی مکان‌ها و تأسیسات ایران، دائمی شدن محدودیت‌های هسته‌ای، تضمین به عدم نزدیک شدن به سلاح هسته‌ای، و محدودیت برنامه موشک‌های بالیسیتک ایران هستند.

مقامات جمهوری اسلامی اعلام کرده‌اند که این شرایط را نمی‌پذیرند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy