Sunday, May 13, 2018

صفحه نخست » در پاسخ به مسعود بهنود و نظر ایشان در باره روز زن؛ ف. م. سخن

D5A81148-D719-4574-90E0-976A65E313C9.jpegآقای مسعود بهنود در آخرین برنامه ی ویدئویی شان با نام «هزار داستان» به موضوع «کشف حجاب» در زمان رضا شاه پرداخته اند و این که این روز در ایران به عنوان روز زن نامگذاری شده بود. ایشان معتقدند انتخاب این روز به عنوان روز زن جای تامل دارد چرا که این کار -یعنی کشف حجاب- به دست پلیس و به زور صورت گرفته و چون خودِ زنان، نقش آفرین در این صحنه نبوده اند و نامگذاری روز زن بر این روز مناسب نیست و بهتر بود که روز داده شدن حق رای به زنان در زمان محمد رضا شاه پهلوی به عنوان روز زن نامگذاری می شد.

من بر خلاف جناب استاد بهنود، نه تنها این روز را در تاریخ ایران بسیار مهم می دانم، بلکه آن را عجیب ترین و حیرت انگیز ترین تصمیم رضا شاه نیز می دانم.

در یک کشور واقعا از هم پاشیده، در یک کشور هر کی هر کی و ملوک الطوایفی، در یک کشور که هر کس ساز خود را می زند و کار خود را می کند، رضا شاه، آزادی زن از قید حجاب را که مقدمه آزادی او در همه ی زمینه های اجتماعی ست، در صدر اولویت ها قرار می دهد و با اراده ای باور نکردنی، به تحقق آن همت می گمارد.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

اگر او در دوران ما می زیست، حتما اهل فکری پیدا می شد که به او بگوید:
«آقای رضا شاه! آخر این چه موقع کشف حجاب و دادن آزادی به زنان است؟! مملکت را فلاکت گرفته و شما می خواهید حجاب از سر زنان بر دارید؟! کارهای واجب تری برای انجام هست جناب پادشاه!»

مگر همین امروز، صد سال بعد از رضا شاه، تا حرکتی برای مبارزه با حجاب اجباری صورت می گیرد، یک عده که تعدادشان هم کم نیست، نمی گویند که این کار در اولویت مبارزات (!) اپوزیسیون نیست؟!

کار رضا شاه در آن زمان واقعا عجیب و شگفت انگیز بود. جالب ترین موضوع هم این بود که او به طور ریشه ای به این موضوع پرداخت نه به صورت ظاهری.

حجاب یک بیماری و یک ویروس خطرناک بود که تا اعماق سلول های جامعه نفوذ کرده بود و آن ها را آلوده کرده بود. رضا شاه به این بسنده نکرد که زنان، بدون حجاب به خیابان بیایند. رضا شاه ممنوعیت بی حجاب بودن را فقط در فرمان های مذهبی ندید. رضا شاه کاری کرد که خانواده و مردان خانواده، و حتی زنانی که حجاب را در اثر سال ها تحمیل بر اساس استکهلم سیندروم «دوست می داشتند» و آن را «انتخاب خود» می دانستند، مجبور شوند دست از آن بر دارند و همه ی این کارها در عرض ۶ سال صورت گرفت. در سال ۱۳۲۰ دوباره حجاب بر سر زنان رفت و زنان بی حجاب، خصوصا در جاهای دور افتاده کشور، مورد آزار و اذیت قرار گرفتند ولی رضا شاه کاری کرد که دیگر زنان ما به وضع سابق خود باز نگشتند و امروز هم اگر به دنبال حق «آزادی پوشش» هستند به خاطر ریشه گرفتن فکر آن در زمان رضا شاه و محمد رضا شاه است.

آری. این روز، روز بزرگی بود شایسته ی روز زن نام گرفتن.

ویدئوی «هزار داستان» با عنوان «کشف» در کانال تلگرام آقای بهنود:
https://t.me/behnouddastan/279

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy