Tuesday, May 15, 2018

صفحه نخست » اعتراض بازاریان در ایران گسترده می‌شود؛ اعتصاب در سه بازار بزرگ تهران و ۳ مرکز استان (+عکس، ویدئو)

bazar.jpgکیهان لندن ـ بازاریان تهران و چند شهر بزرگ ایران روز دوشنبه، ۲۴ اردیبهشت ماه، دست به اعتصاب گسترده زدند. بازاریان عباس آباد تهران و بازار دانشجو مشهد در حالی از روز شنبه ۲۲ اردیبهشت اعتصاب خود را آغاز کرده بودند که نخستین اعتصاب بازاریان از نیمه فروردین ماه و از شهر بانه آغاز شده بود.

اعتصاب در شهر تهران با هماهنگی بازاریان از روز شنبه ۲۲ اردیبهشت ۹۷ و طی فراخوانی که از چند روز پیش در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود آغاز شد و در ابتدا کسبه بازار عباس آباد که بورس پوشاک است اعتصاب کردند.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

همزمان با اعتصاب بازاریان بازار عباس آباد در شهر مشهد کسبه خیابان دانشجو نیز دست به اعتصاب زدند. بسیاری از طلافروشان مشهد نیز روز یکشنبه به اعتصاب پیوسته و مغازه‌های خود را تعطیل کردند.

این اعتصاب‌ها که در اعتراض به بحران‌های اقتصادی موجود به ویژه علیه ادامه روند افزایشی بازار ارز رخ داده در روز دوشنبه، ۲۴ اردیبهشت، ابعاد وسیعتری پیدا کرد.

در تهران کسبه بازار علاءالدین، بازار کویتی‌ها و همچنین بازار بزرگ تهران به اعتصاب کسبه بازار عباس آباد پیوستند:

نمایشگر ویدیو
00:00
00:12
نمایشگر ویدیو
00:00
00:14

همچنین اعتصاب در بازار طلافروشان و بازار دانشجوی مشهد ادامه دارد. بازار طلافروشان اردبیل و بخشی از بازار طلافروشان اهواز نیز به اعتصاب پیوسته‌اند:

نمایشگر ویدیو
00:00
00:32

کسبه معتقدند وعده‌های دولت برای سامان دادن به بازار ارز تحقق نیافته و از سوی دیگر بحران اقتصادی موجب رکود در کسب و کار آنها شده است.

این اعتصاب که به صورت خودجوش توسط بازاریان تهران برنامه‌ریزی شده به شدت در حال گسترش است. در بخشی از توضیحی که کسبه درباره اعتصاب خود در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند آمده است «با روحیه بالا و تسلیم نشدن در مقابل مشکلات و تساهل و مسامحه در رابطه با همدیگر و احترام گذاشتن به همدیگر و گوش کردن نظرات همدیگر و کمک و همیاری ما می‌توانیم این حرکت را به پیش برده و نقش خود را در راستای پیشبرد این موضوع ایفا کنیم.»

کسبه معترض که دست به اعتصاب زده‌اند پیش‌بینی می‌کنند به زودی بازاریان شهرهای بیشتری به این اعتصاب خواهند پیوست.

جرقه اعتصاب اخیر از یک ماه پیش و توسط بازاریان شهر بانه زده شد. بازاریان این شهر از نیمه فروردین‌ماه تا کنون در اعتراض به بسته شدن بازارهای مرزی در اعتصاب بسر می‌برند و برخوردها و فشارهای نیروهای امنیتی به کسبه این شهر موجب شکستن اعتصاب نشده است. بسیاری از بازاریان به وزارت اطلاعات احضار و یا در تماس تلفنی مأموران وزارت اطلاعات تهدید شدند اما حاضر نشدند اعتصاب خود را پایان دهند. همچنین برای روزهای پی در پی جوّی امنیتی بر شهر بانه حاکم شد و حتی اینترنت این شهر برای جلوگیری از مخابره اخبار و فشار به مردم قطع بود.

چند روز پس از آغاز اعتصاب در بانه بازاریان شهرهای مرزی شمال غرب کشور از جمله مریوان، مهاباد، سردشت، پیرانشهر و جلفا نیز در همراهی با بازاریان بانه دست به اعتصاب زدند. حالا در اعتراض به نوسانات شدید نرخ ارز که تأثیرات تعیین‌کننده بر چرخه‌ی اقتصاد دارد و علاوه بر گرانی و تورم، کار و کاسبی مردم را مختل می‌کند، بازاریان تهران و شهرهای دیگر نیز دست به اعتصاب زده‌اند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy