Monday, May 14, 2018

صفحه نخست » کارگران هپکو راه‌آهن شمال به جنوب را مسدود کردند

kargaran_HEPCO.jpgرادیو زمانه ـ کارگران هپکو برای دومین روز پیاپی تجمع کردند. این‌بار ریل خط آهن شمال به جنوب را بستند. پرچم‌های سیاه را به نشانه عزا به احتراز درآورند. فرماندار اراک از تشکیل جلسه اضطراری کمیته کارگری خبر داد.

کارگران هپکو مسیر راه‌آهن شمال به جنوب را مسدود کردند. دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۹۷

کارگران هپکو اراک صبح دوشنبه ۲۴ اردیبهشت برای دومین روز پیاپی تجمع کردند. آنها این‌بار مسیر راه‌آهن شمال به جنوب را در نزدیکی محل استقرار این کارخانه بستند.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

همزمان با این واقعه کارگران پرچم‌های سیاه به نشانه ماتم را مقابل در ورودی کارخانه به احتراز درآورند.

آنها در یک اقدام نمادین دیگر تصویری از یک فقره چک به مبلغ ۱۱۰ میلیون ریال در وجه سازمان خصوصی‌سازی همراه داشتند که واگذاری شرکت هپکو با ارزش کمتر از قیمت واقعی آن به شرکت هیدرو اطلس اشاره داشت.

کارگران معترض همچنین در یک پارچه نوشته دیگر ورود احمدپور و عوامل او به کارخانه را ممنوع کردند. پیش از این مدیران شرکت از ورود برخی از کارگران معترض به کارخانه را ممنوع کرده بودند.

کارگران هپکو روز گذشته، یکشنبه ۲۳ اردیبهشت هم با تجمع مقابل ساختمان شرکت به عدم تحقق وعده مسئولان دولتی و مالک جدید شرکت اعتراض کردند. همزمان با تجمع اعتراضی کارگران، یک کارگر هپکو اقدام به خودکشی کرد که همکارانش او را نجات دادند.

یکی از همکاران کارگری که اقدام به خودکشی کرد، گفته است: «ما چند ماه حقوق معوق داریم و سال گذشته هم که حتما شنیدید چه اتفاقاتی اینجا افتاد. بعد از آن درگیری‌ها بالاخره مسئولان یادشان آمد هپکویی هم وجود دارد و از آن به بعد کج‌دارومریز پول می‌گیریم و وضع بیمه‌هایمان بهتر شده اما هنوز زمین تا آسمان با وضعیت روزهای خوبمان فاصله داریم. وقتی هم که پول نباشد، زندگی آدم سیاه می‌شود».

به‌رغم این اعتراض اسدالله احمدپور مالک جدید کارخانه که یک‌سال قبل پس از سلب مالکیت از مالک قبلی سهام این شرکت را در اختیار داشت، همچنان سکوت کرده است.

کارگران هپکو اراک سال گذشته نیز چندین مرتبه در اعتراض به وضعیت حاکم بر این شرکت اعتراض کردند که در یکی از این اعتراضات ماموران امنیتی به معترضان حمله و تعدادی از کارگران را مجروح کردند.

این اعتراضات همچنین به احضار تعدادی از کارگران به نهادهای امنیتی و تشکیل پرونده قضایی برای برخی از آنان انجامید.

یکی از مدیران این کارخانه نیز کارگران معترض را «تروریست» خواند و این گروه از کارگران را به اخراج تهدید کرد.

سرکوب خشن، احضار به مراجع امنیتی و تهدید به اخراج اما مانع ادامه اعتراض کارگران نشد تا سرانجام علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه جمهوری اسلامی به منظور بررسی وضعیت هپکو و آذرآب به اراک رفت. او پس از دیدار با مسئولان محلی و تعدادی از کارگران گفت که دولت وزارت راه و شهرسازی را به قرارداد با هپکو مکلف کرده است.

به‌رغم این وعده اما تا به‌حال تغییری در وضعیت کارگران هپکو ایجاد نشده است.

یکی از کارگران حاضر در تجمع امروز گفته است: مسئولان دولتی و کارفرما نسبت به خواسته صنفی کارگران بی‌تفاوت است.

به گفته کارگران مالک شرکت هیچ تلاشی برای رونق شرکت نمی‌کند. با تغییر مالکیت هم اقدام مثبتی صورت نگرفته و قراردادهای پروژه‌ای شرکت لغو شده است و کارگران همچنان نگران دریافت حقوق هستند.

کارگران گفته‌اند که از این وضعیت خسته و صبرشان لبریز شده است و مسئولان به بهانه خصوصی‌سازی هر بلایی که می‌خواهند بر سر کارگران می‌آورند.

دبیر اجرایی خانه کارگر: دولت به صورت مستقیم وارد شود

همزمان با اعتراض کارگران فرماندار اراک به خبرگزاری فارس گفت: کمیته کارگری اراک برای بررسی این مسئله جلسه اضطراری تشکیل می‌دهد.

حسین بختیاری در عین حال «اعتراض‌های خیابانی و بستن مسیر راه‌آهن» را «بهانه به دست دشمن دادن» خواند و از کارگران خواست «مسائل صنفی را تنها از مجازی پیگیری کنند».

دبیر اجرایی خانه کارگر اما گفت: مسئولان استانی به تنهایی قادر به حل مشکلات هپکو نیستند و باید رئیس دولت به صورت مستقیم برای رفع بحران اقدام کند.

به گفته او سال قبل پس از اعتراضات چند روزه کارگران بخشی از مطالبات کارگران پرداخت شد اما مشکلات هنوز وجود دارد چرا که مالک قبلی شرکت بدهی زیادی به جای گذاشته است.

داوود میرزایی صلاحیت مالک جدید شرکت را هم محل تردید دانست و گفت که بخشی از مدیران استان و کارگران معتقدند مالک جدید هم توانایی و صلاحیت اداره شرکت را ندارد.

احمدپور مدیرعامل شرکت خانوادگی هیدرو اطلس که یک‌سال قبل جایگزین اصغر عطاردیان شد. او در آغاز کار به کارگران قول داد: مطالبات مزدی آنان را پرداخت و امکان بازگشت به کار کارگران تعدیل شده را فراهم کند.

وزیر راه: خرید از هپکو به شرط تامین بودجه

یکی از راهکارهای مسئولان دولتی پس از اعتراض گسترده کارگران هپکو در سال گذشته مکلف کردن وزارت راه و شهرسازی به سفارش تولید به این شرکت بود.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی ایران که همزمان با دومین روز اعتراض کارگران به اراک سفر کرده است، گفت: این وزارتخانه برای خرید ماشین‌آلات از هپکو بودجه ندارد و این شرکنت «باید توانایی عرضه محصولات خود را به شکل رقابتی در بازار آزاد داشته باشد».

او با بیان اینکه «وزارت صنعت و معدن در حال پیگیری مشکلات هپکو است»، تنها اظهار امیدواری کرد: «بودجه لازم برای اجرای پیشنهاد خرید ماشین‌آلات از هپکو تامین شود.»

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy