Thursday, May 17, 2018

صفحه نخست » بزرگترین شرکت کشتیرانی جهان فعالیت خود با ایران را متوقف کرد

Maersk_1.jpgرادیو زمانه ـ «مرسک»، بزرگترین شرکت کشتیرانی جهان، می‌گوید با خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌های این کشور علیه ایران، این شرکت دیگر نمی‌تواند با ایران مبادلات تجاری کند.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

سورن سوکو، مدیرعامل ابرشرکت مرسک پنج‌شنبه ۱۷ مه / ۲۷ اردیبهشت در کپنهاگ در این‌باره چنین توضیح داد: «با توجه به سیاست تحریم‌های جدید آمریکا [علیه ایران]، اگر شرکتی بخواهد همزمان در آمریکا فعالیت کند، دیگر نمی‌تواند با ایران همکاری کند.»

شرکت کشتیرانی مرسک دانمارکی است و بزرگترین ناوگان کشتیرانی جهان با بیش از ۶۰۰ کشتی باری و ظرفیت ۳,۸ میلیون کانتینر محسوب می‌شود.

بخش بزرگی از واردات ایران، از جمله واردات مواد غذایی و نیز کالاهای مصرفی چون خودرو، از طریق دریا و به وسیله شرکت‌هایی مانند مرسک صورت می‌گیرد و خودداری شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی از تجارت با ایران، ممکن است تأمین بخشی از نیازهای غذایی کشور را با مشکل مواجه کند.

شرکت مرسک یک بار در سال ۲۰۱۲ (۱۳۹۱) که تحریم‌های جهانی در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران از سوی آمریکا و اروپا اعمال شده بود، فعالیت خود در ایران را متوقف کرد و یک بار هم پیش از آن در تیرماه ۱۳۹۰ ارائه خدمات در بنادر امام خمینی، بندر عباس و عسلویه را. این اقدام در پی تحریم یک شرکت مدیریت بنادر در ایران به نام «تاید واتر» توسط دولت آمریکا صورت گرفت. آمریکا این شرکت را متهم به همکاری با سپاه پاسداران کرده بود.

سه سال پیش کشتی تجاری متعلق به شرکت مرسک با پرچم جزایر مارشال توسط واحدهای نیروی دریایی سپاه پاسداران در آب‌های ایران به مدت ۹ روز توقیف شد. سازمان بنادر و دریانوردی ایران در بیانیه‌ای گفته بود توقیف این کشتی به دلیل اختلاف حقوقی شرکت پارس طلائیه و شرکت مرسک صورت گرفت. مقام‌های ایرانی پیش از آن اعلام کرده بودند که این کشتی به شرکت‌های ایرانی بدهی داشته و این بدهی را نپرداخته است.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه به اتحادیه اروپا پیشنهاد کرده که پس از خروج آمریکا از برجام، در شرایطی که معاملات تجاری شرکت‌های اروپایی با ایران دشوار شود، اتحادیه اروپا این شرکت‌ها را مورد حمایت قرار دهند. مکرون در نشست روز گذشته سران کشورهای اروپایی در صوفیه بلغارستان از این پیشنهاد به‌عنوان «حق حاکمیت تجاری» اروپا یاد کرد.

با این حال در چنین شرایطی، امروز (پنج‌شنبه) وزارت نفت ایران با کنسرسیوم نفتی «پرگس» تفاهم‌نامه‌ای برای توسعه میدان نفتی کرنج امضا کرد.

این کنسرسیوم متشکل از چندین شرکت انگلیسی، ایرلندی، فیلیپینی، اماراتی و نروژی است که توانسته با وزات نفت جمهوری اسلامی به توافق برسد.

هیچ یک از طرفین تا به حال جزئیات این توافق را فاش نکرده‌اند، اما خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) گفته است که با این قرارداد تولید روزانه نفت ایران ۲۰۰ هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت.

رسانه‌های خارجی از «معامله کلان» این کنسرسیوم با ایران خبر داده‌اند.

سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا شامگاه چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت/ ۱۶ مه در اجلاس صوفیه توافق کردند که با وجود خروج آمریکا از برجام، به تعهدات خود در توافق هسته‌ای با ایران عمل کنند. اکنون بحث بر سر اقدامات عملی برای حفاظت از شرکت‌های اروپایی‌ در برابر تحریم‌های آمریکاست.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy