Tuesday, May 22, 2018

صفحه نخست » کی‌روش با چه کسی تسویه کرد؟

Carlos_Queiroz.jpgشرق ـ کارلوس کی‌روش قبل از رفتن به ترکیه برای برپایی اردوی تیم ملی ایران در این کشور رفتار دوگانه‌ای داشت؛ او که بعد از بازی با ازبکستان در گوشه‌ای از زمین ورزشگاه آزادی نشست و با اخم به آنچه در یکی، دو هفته و شاید یکی، دو ماه گذشته رخ داده بود فکر کرد، در دیدار با ریاست‌جمهوری ایران چهره‌ای دیگر از خودش نشان داد و با روی گشاده در دیدار با حسن روحانی حاضر شد. بااین‌حال او احتمالا در تمام این مدت در اندیشه این بوده که چطور به انتقاداتی که از او شده پاسخ دهد؛ چه انتقادات فنی و چه انتقاداتی که از سوی مخالفانش مطرح شده و جنبه اخلاقی داشته است. او که از یک سو برای دعوت‌نکردن سیدجلال حسینی و وریا غفوری به فهرست ۲۴ نفره ایران برای جام جهانی تحت فشار بوده، از سوی دیگر باید پاسخی هم برای منتقدانی پیدا می‌کرد که او را متهم کرده‌‌اند عده‌ای را با «رابطه» و نه از روی توانایی به تیم ملی برده است. به‌این‌ترتیب، قبل از سفر به ترکیه شاید بهترین زمان برای کی‌روش بود که نسبت به اتفاقات رخ‌داده و صحبت‌های مطرح‌شده واکنش نشان دهد. او درست در بخش CIP فرودگاه امام خمینی و پیش از پرواز به ترکیه با «فارس» صحبت کرد تا به‌نوعی با آنها که از او انتقاد می‌کردند تسویه‌حساب کند.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید


تفاوت در دیدگاه


بخش اول صحبت‌های کی‌روش درباره فهرست ۲۳نفره تیم ملی بود؛ فهرستی که کی‌روش می‌گوید مجبور بوده قبل از سفر به ترکیه تکلیفش را مشخص کند وگرنه بدش هم نمی‌آمده که با ۴۶ بازیکن به اردو برود. «واقعا اعلام نهایی فهرست تیم ملی و اینکه پس از اعلام هر فهرستی انتقادها و نقدهایی به ما می‌شود از بدیهیات است. خود من هم حتی نسبت به اعلام این فهرست انتقاد دارم، اما کاری نمی‌شود کرد، زیرا طبق قوانین و بنا بر مسائل لجستیکی و به‌لحاظ تعداد بازیکنانی که ما باید معرفی کنیم فقط ۲۳ بازیکن می‌توانند در تیم ملی حضور داشته باشند و مطمئن باشید اگر قانون به من اجازه می‌داد که ۴۶ بازیکن را به تیم ملی دعوت کنم، بدون‌شک این فهرست تیم ملی دچار تغییرات می‌شد». کی‌روش با طبیعی‌دانستن انتقادها نسبت به این فهرست سعی کرد نشان دهد در همه‌جای دنیا وقتی فهرست تیم ملی اعلام می‌شود عده‌ای ناراضی هستند.

پرده‌برداری از خط‌خوردن وریا و سیدجلال


بخش مهم صحبت‌های کی‌روش مربوط به خط‌زدن وریا غفوری، دفاع راست تیم ملی و باشگاه استقلال و البته سیدجلال حسینی، کاپیتان و مدافع باشگاه پرسپولیس بود. کی‌روش برای خط‌زدن وریا و سیدحسین حسینی، دروازه‌بان استقلال، مستقیما وینفرد شفر، سرمربی آلمانی تیم استقلال را نشانه رفت و خط‌زدن این دو نفر را گردن او انداخت. «سیدحسین حسینی، دروازه‌بان استقلال ۸۷۳ دقیقه گل نخورد، خب وقتی چنین رکوردی زده بود و کلین‌شیت‌های خودش را حفظ کرد، یکباره با تصمیم سرمربی استقلال دیگر برای این تیم بازی نکرد که خود من هم شوکه شدم... درباره وریا غفوری هم باید بگویم که هیچ مربی‌ای به اندازه من وریا را نمی‌شناسد و بنده این اختیار را برای خودم قائل هستم که درباره این بازیکن صحبت کنم، چون قبل از اینکه وریا بخواهد به استقلال برود، من این بازیکن را به تیم ملی دعوت کردم. در آن زمان وریا غفوری دفاع راست بسیار خوبی بود و بنده بیش از یک ماه پیش او را صدا کردم و به او گفتم: پسرم ما در تیم ملی نیازی به وینگر راست نداریم، تو باید در دفاع راست بازی کنی. چون بازیکنانی مثل علیرضا جهانبخش، کریم انصاری‌فرد و قلی‌زاده در وینگر راست هستند و من چنین نفراتی را در این پست دارم. من به وریا تأکید کردم که در تیم ملی به یک دفاع راست محکم نیاز دارم، اما وقتی در تیم استقلال و با تصمیم وینفرد شفر او از پست دفاع راست به هافبک راست تبدیل می‌شود، این دیگر به سرمربی این تیم برمی‌گردد». کی‌روش البته برای نبردن سیدجلال حسینی دلیل دیگری رو کرد؛ او گفت با وجود اینکه احترام زیادی برای سیدجلال قائل است، ترجیح داده به بازیکنان جوان تیم ملی نیز که هم‌پستی سیدجلال هستند، احترام بگذارد: «الان ما جام جهانی و در آینده جام ملت‌های آسیا را در پیش داریم. باید در چنین وضعیتی فضایی بسازیم تا نفرات جوان‌تر به تیم ملی بیایند و در آینده کمک‌حالمان باشند. باید با نفراتی مثل مجید حسینی، مرتضی پورعلی‌گنجی، خانزاده، روزبه چشمی و بازیکنان جوان دیگر، رو به جلو حرکت کنیم. با تمام احترام قلبی‌ای که برای سیدجلال حسینی قائل هستیم، مخصوصا خودم، ولی همین احترام را باید برای نسل آینده فوتبال ایران نیز داشته باشیم». البته فارغ از این داستان عده‌ای هم ماجرای خط‌خوردن سیدجلال را مربوط به سفر او به امارات می‌دانند؛ سیدجلال که برای بازی رفت تیم پرسپولیس مقابل الجزیره در یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا محروم بود به جای رفتن به ساختمان «پِک» و شرکت در برنامه‌های تیم ملی ترجیح داد پرسپولیس را در سفر به امارات همراهی کند.


دلال کیست؟


بخش اصلی صحبت‌های کی‌روش به نظر می‌رسد تسویه‌حساب شخصی است؛ او که این اواخر توسط عده‌ای متهم به «دلالی» شده و چنین اتهاماتی را به‌صورت غیرمستقیم شنیده، سعی می‌کند در صحبت‌هایش دلال واقعی را به زعم خودش معرفی کند. او ابتدا به این مورد می‌پردازد که یک نفر در اردوی تیم ملی، ساعت یک‌و‌نیم صبح دو بازیکن را که قصد داشتند به استقلال بروند، پرسپولیسی کرد. این دو بازیکن از قرار معلوم علیرضا بیرانوند و وحید امیری بوده‌اند، اما برای فهمیدن اینکه آن شخص که توانسته خودش را به اردوی تیم ملی و اتاق این دو نفر برساند، کیست، باید پاسخ کی‌روش را شنید. «دیگر من در تیم ملی نمی‌خواهم که ساعت ۱: ۳۰ بامداد اشخاصی دوستانشان را به اردوی تیم ملی بیاورند. آن اتفاق که یک اتفاق شعبده‌گونه بود، جایی که بدون اطلاع من به اتاق بازیکنانم رفتند و با آنها قرارداد امضا کردند. من این‌گونه ایجنت‌ها را که به‌اصطلاح به آنها دلال گفته می‌شود و می‌خواهند در تیم ملی فعالیت کنند، قبول نخواهم کرد و نخواهم پذیرفت... امیدوارم این موضوع مشخص شود که چه کسی به‌عنوان یک دلال در فوتبال ایران چنین کارهایی را انجام می‌دهد. اینها افرادی بودند که آقای هدایتی را به تیم ملی معرفی کردند. اینها (دلال) دوستان آقای هدایتی بودند، تا زمانی که من در تیم ملی هستم دیگر چنین اتفاقاتی رخ نخواهد داد، به‌همین‌دلیل یکسری از افراد من را دوست ندارند، ولی برای من ایرادی ندارد و باعث افتخارم است که چنین افرادی من را دوست ندارند». به نظر می‌رسد این صحبت‌های کی‌روش مخاطب خاصی دارد: علی کریمی. اسطوره پرسپولیس که در آن زمان در اردوی تیم ملی بود و نزدیک‌ترین فرد به حسین هدایتی. اینکه کی‌روش بحث را به اینجا کشانده، طبیعتا تسویه‌حساب شخصی‌اش با علی کریمی بوده که این اواخر بارها در پست‌های تند اینستاگرامی‌اش، با طعنه، کی‌روش را با لفظ «آقا دلاله» یاد کرده بود. کریمی در گذشته در مصاحبه‌ای عنوان کرده بود به‌واسطه رابطه‌اش با هدایتی توانسته بود پاداش عقب‌افتاده کی‌روش و بخشی از مخارج تیم ملی را تأمین کند.

واکنش مجازی غفوری و جلال حسینی به خط‌خوردن بحث‌برانگیز
فهرست تیم ملی به مجلس رسید

کارلوس کی‌روش با انتشار فهرست ۲۴نفره تیم ملی، ایران را حیرت‌زده کرد. سیدجلال حسینی، وریا غفوری، حسین حسینی و کاوه رضایی خط‌خورده‌های بزرگ فهرست تیم ملی‌اند. در این میان حذف نام جلال حسینی و وریا غفوری از فهرست مسافران روسیه برای خیلی‌ها باورنکردنی است. کاپیتان پرسپولیس و دفاع راست استقلال از بهترین‌های لیگ ایران در فصلی که گذشت، بودند و پیش‌بینی می‌شد این دو بازیکن در ترکیب اصلی تیم ملی در جام جهانی قرار بگیرند. خط‌خوردن جلال حسینی و غفوری با واکنش قابل‌توجه مردم و کارشناسان روبه‌رو شد. از روز یکشنبه که مشخص شد این دو بازیکن خط خورده‌اند، اکثر کارشناسان تعجبشان را از این موضوع ابراز کردند. در این میان بیشتر کارشناسان ضمن حمایت از جلال و وریا تلاش کردند فضا را ملتهب نکنند و عنوان کنند انتخاب نفرات از اختیارات سرمربی است. بااین‌حال بودند کسانی که موضع تندتری اتخاذ کردند. روزنامه پیروزی خط‌خوردن کاپیتان قرمزها را تسویه‌حساب کی‌روش با برانکو و پرسپولیس دانست. حمیدرضا گرشاسبی هم صحبتی مشابه انجام داد و خط‌خوردن حسینی را به مسائل باشگاهی ارتباط داد. او دیروز در جمع خبرنگاران گفت: «کسی انتظار نداشت با این همه زحمتی که سیدجلال برای تیم ملی کشیده او خط بخورد اما به‌هرحال وظیفه همه ما حمایت از تیم ملی است و فکر می‌کنم تا این لحظه کنارگذاشتن این چهار بازیکن قطعی نشده اما نظر شخصی‌ام نه به‌عنوان سرپرست باشگاه پرسپولیس بلکه به‌عنوان یک شهروند می‌گویم و آن اینکه وقتی سیدجلال گل پیروزی ما را به الجزیره زد، دلم لرزید که او از تیم ملی خط می‌خورد. به‌عنوان سرپرست باشگاه پرسپولیس درباره کی‌روش صحبت‌هایی دارم، تیم ما بهترین دفاع، بهترین حمله، بهترین تیم و بهترین گل‌زن را در اختیار دارد اما سزاوار نبود که هفت بازیکن ما این‌طور تحلیل بروند». استقلالی‌ها هم حسابی از خط‌خوردن وریا غفوری شاکی‌اند. چند پیش‌کسوت استقلال به این موضوع اعتراض کردند. در این میان بحث خط‌خوردن بازیکنان به مجلس هم کشیده شده است. مدیرکل ورزش و جوانان استان کردستان دیروز از پیگیری این موضوع با نمایندگان مجلس خبر داد.
حامد جولایی دراین‌باره به ایسنا گفت: «خط‌خوردن وریا غفوری جامعه ورزشی را شوکه کرده و بر همین اساس برای دلیل این امر، پیگیری‌های لازم با مسئولان استان و نمایندگان مجلس انجام شده است. وریا غفوری به همراه چند بازیکن دیگر در لیست انتظار سرمربی هستند و امیدوارم با پیگیری‌هایی که انجام خواهیم داد، وی دوباره به تیم ملی بازگردد. با توجه به شرایط فعلی این حس را داریم که سیدجلال حسینی و وریا غفوری دوباره به بدنه تیم ملی اضافه شوند و امیدواریم با پیگیری‌های همه‌جانبه این مهم اجرائی شود». حسن زمانی عضو هیئت‌مدیره استقلال هم عنوان کرد این موضوع را امروز از مجلس پیگیری می‌کند. به‌هرحال اعتراض به فهرست تیم ملی از طریق مجلس از آن اتفاقات کم‌سابقه در دنیاست. واضح است اگر مصدومیتی برای بازیکنان هم‌پست جلال حسینی و غفوری پیش نیاید، امکان ندارد کارلوس کی‌روش اعتنایی به این صحبت‌ها داشته باشد و در فهرست بازیکنان ایران تغییری ایجاد شود. در فضای مجازی هم در دو روز گذشته غوغایی به پا شد. در کنار اعتراض‌های فراوان، بازنشر چند لطیفه درباره فهرست تیم ملی هم جلب توجه می‌کرد. تنها واکنش خود این دو بازیکن هم در فضای مجازی دیده شد. وریا غفوری بدون آنکه صحبتی داشته باشد با انتشار یک «استوری» ناراحتی خود را از خط‌خوردن بروز داد. جلال حسینی هم با «لایک‌کردن» متن علی کریمی که در حمایت از او و انتقاد از کی‌روش نوشته شده بود، نشان داد چقدر از حذف‌شدن از تیم ملی عصبانی است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy