Thursday, May 24, 2018

صفحه نخست » ۲۱ روز تا روسیه؛ هدف، صعود از گروه مرگ است

wcWire_052318.jpgایران وایر، «کارلوس کی روش» سرمربی تیم ملی ایران همچنان مهم‌ترین شخصیت فوتبال ایران برای رسانه‌ها است. شبکه تلویزیونی sporx ترکیه به بهانه حضور تیم ملی فوتبال ایران در ترکیه سراغ این مربی رفته تا با او گفت و گو کند. کی روش در مقدمه این مصاحبه این‌گونه معرفی شده است: «دستیار سابق الکس فرگوسن در منچستریونایتد که از او به‌عنوان معمار فوتبال نوین پرتغال و شیاطین سرخ نیز نام برده می‌شود سابقه هدایت اسپورتینگ لیسبون، رئال مادرید و تیم ملی پرتغال را نیز در کارنامه دارد حالا به عنوان سرمربی ایران گام به استانبول گذاشته تا شاگردانش را به مصاف ترکیه ببرد، جدالی که کی روش از آن به‌عنوان آزمون مهم در آستانه جام جهانی نام می‌برد.»

سرمربی ایران حرف‌هایش را با ابراز تأسف برای عدم حضور تیم ملی ترکیه در جام جهانی روسیه آغاز کرده که طبیعی هم به نظر می‌رسد؛ او با رسانه‌ای ترکیه‌ای هم‌کلام شده. اما وقتی سراغ تیم خودش می‌رود می‌گوید: «شک نکنید گروهی که ایران در آن قرار گرفت گروه مرگ جام جهانی است چون هر چه نگاه کنید گروهی دشوارتر از این گروه را نخواهید دید. رقابت سخت و دشواری پیش روی ما است که برای موفقیت در آن باید با دو برابر توانمان به میدان برویم چون هدف ما صعود از این گروه و رفتن به دور دوم برای اولین بار در تاریخ فوتبال ایران است. ما تیمی داریم که می‌تواند دست به کارهای بزرگ بزند و الان هم ایمان داریم که صعود از گروه شدنی است.»

تکلیف فوتبال ایران هنوز با موضع‌گیری و تفکر کی روش روشن نیست. او گاهی از خلق یک شگفتی حرف می زند و فردای همان روز، با جملاتی ناامید کننده، نوید شکست و حذفی زودهنگام را می‌دهد. او حالا به شبکه ورزش ترکیه گفته است: «ایران تاکنون چهار بار حضور در جام جهانی را تجربه کرده است اما طعم صعود را نچشیده به همین خاطر هدف ما این است که تاریخ را از نو بنویسیم و به هدفی جدید برسیم. می‌خواهیم غیرممکن‌ها را ممکن کنیم چون در فوتبال همه‌چیز دست‌یافتنی است و تنها نیاز به هوش و ذکاوت در کنار تلاش و پشتکار دارد بنابراین ایمان داریم صعودمان از گروه مرگ شدنی است.»

گزارشگر ترکیه‌ای از سرمربی ایران پرسیده چه تیم‌هایی را شانس مسلم قهرمانی می‌داند؟ کی روش گفته است: «پرتغال به‌عنوان آخرین قهرمان اروپا به روسیه می‌آید و این یعنی آنها یکی از مدعیان قهرمانی هستند. درست مثل آلمان، اسپانیا، فرانسه و حتی برزیل که این بار با تیمی منسجم و بهتر راهی جام جهانی خواهد شد. البته در کنار این تیم‌ها نباید به‌سادگی از کنار انگلیس، آرژانتین و سوئیس عبور کرد، تیم‌هایی که انگیزه‌های زیادی برای جبران سال‌های گذشته و ادوار مختلف جام جهانی دارند.»

بحث خودبه‌خود به «کریستیانو رونالدو» می‌رسد. یکی از دو نابغه و یکی از بهترین بازیکنان سال‌های اخیر فوتبال جهان که هم باید مقابل تیم ملی ایران قرار بگیرد، هم زمانی شاگرد کی روش بوده و هم اینکه با خود او هموطن است. کی روش در مورد رونالدو سخت حرف می‌زند: «پرتغال بازیکنانی در اختیار دارد که من خیلی خوب آنها را می‌شناسم از جمله کریستیانو رونالدو که در حال حاضر بهترین بازیکن جهان قلمداد می‌شود. این یک واقعیت است که ما باید با یکی از پرستاره‌ترین تیم‌های تاریخ پرتغال در روسیه مواجه شویم و این نیست که ما فقط رونالدو را مهار کنیم بلکه باید برای کل این تیم برنامه ریزی داشته باشیم.»

از او می‌خواهند مقایسه‌ای بین رونالدو و مسی داشته باشد که البته نه کاری معقول است و نه ساده. کی روش این‌گونه پاسخ می‌دهد: «مقایسه مسی و رونالدو منصفانه نیست چون هر دو این بازیکنان بهترین‌های جهان فوتبال هستند. به نظرم این مقایسه بیشتر به مقایسه یک شاه و یک شاهزاده شبیه است. همان‌طور که در جهان به شاه و شاهزاده نیاز است در دنیای فوتبال هم به ظهور بازیکنانی همچون مسی و رونالدو نیاز بود چون فوتبال با چنین پادشاهان و شاهزادگانی جذاب‌تر می‌شد همین‌طور بازیکنی مثل محمد صلاح که این رشته را بسیار زیباتر کرده است.»

نقشه مراکش برای بردن ایران و صعود

«سعید شیبا» ستاره سابق و سرشناس تیم ملی مراکش که با این تیم سابقه حضور در جام جهانی ۱۹۹۸ را در کارنامه دارد در گفت‌وگو با سایت «کوره» ابراز امیدواری کرده، تیم ملی کشورش در بازی نخست مقابل ایران پیروز شود. او گفته: «همیشه اولین بازی‌ها مهم‌ترین مسابقات است. فکر می‌کنم هیچ‌کدام از مسابقات اندازه دیدار اول با ایران سرنوشت‌ساز نخواهد بود. من بر این باور هستم که با پیروزی در این دیدار به دور بعد راه پیدا خواهیم کرد.»

بازیکن سابق تیم ملی مراکش از سرمربی کنونی این کشور تمجید کرده و گفته است: «هرو رنارد به خوبی توانسته تفکر پیروزی را در بین بازیکنان مراکش به وجود آورد. ما تیم خوبی هستیم و باید از توانایی‌های فردی و گروهی بازیکنان به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم. مربی ما نشان داده تخصص خوبی در این زمینه دارد و می‌توان به او اعتماد کرد.»

خط خوردن کاوه، انفجار بمب بود

«فلیچه ماتزو» سرمربی باشگته «شارلروا» بلژیک از خط خوردن نام «کاوه رضایی» مهاجم اول تیمش شگفت‌زده شده است. او به خبرنگاران گفته: «انتخاب نشدن کاوه برای جام جهانی غیرقابل درک است. باشگاه این موضوع را روز شنبه متوجه شد و من صبح یکشنبه از این موضوع مطلع شدم. این موضوع بی‌تردید یک ضربه برای او بود. مثل یک بمب کوچک برای او بود. ما خیلی ناراحت هستیم؛ هم او و هم باشگاه. ما نمی‌توانیم بفهمیم بازیکنی که در یک فصل ۱۶ گل زده، پشت سر بازیکنانی قرار بگیرد که ۵ یا ۶ گل زده‌اند. من دلیل آن را نمی‌دانم که این یک بی‌عدالتی بزرگ در حق این پسر است.» منظور سرمربی شارلوا از بازیکنی که در این فصل ۵ گل زده، «سردار آزمون» بود.

از خط خوردن مائورو تا خودکشی برای مائورو

خط خوردن «مائورو ایکاردی» از فهرست تیم ملی آرژانتین غم‌انگیز بود، اما دور از ذهن هم به نظر نمی‌رسید. همه می‌دانند «لیونل مسی» ستاره پرنفوذ تیم ملی آرژانتین، مخالف حضور ایکاردی در جمع ملی پوشان این کشور است. ایکاردی این فصل برای اینترمیلان ۲۹ گل زد و همراه «ایموبیله» آقای گل «سری آ» فوتبال ایتالیا شد.

درحالی‌که رسانه‌های ایتالیایی خبر از شرایط روحی نامناسب مهاجم آرژانتینی باشگاه اینترمیلان ایتالیا می‌دهند، «واندا نارا» همسر و مدیر برنامه‌های مائورو در حساب توییتر خود نوشت: «چند باشگاه بزرگ هستند که آماده پرداخت رقم فسخ قرارداد ایکاردی هستند که رقم بسیار بالایی است، اما با توجه به ارقامی که در فوتبال امروز رد و بدل می‌شود، برای جذب بازیکنی همچون ایکاردی این رقمِ قابل‌توجهی نیست. رقم فسخ قرارداد مائورو ۱۱۰ میلیون یورو است، اما تنها محدود به چند هفته در ماه ژوئن می‌شود.»

بعد از این خبری که همسر و مدیر برنامه مهاجم ۲۵ ساله منتشر کرد، یکی از هواداران اینتر در پاسخ به توئیت او نوشت: «اگر ایکاردی در اینتر نماند، من خودم را می‌کشم و شما می‌مانید و وجدان‌تان.»

حالا «واندار نارا» که متوجه خطرناک شدن خروج احتمالی همسرش از اینتر شده، در پاسخی کوتاه برای این هوادار نوشته است: «آرام باش. مائورو در اینتر می‌ماند.»

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy