Tuesday, May 29, 2018

صفحه نخست » شکست ایران مقابل ترکیه، کسی چیزی از فوتبال نمی‌فهمد

queroshTurkey_052818.jpgایران وایر - شکست ایران مقابل ترکیه در بازی دوستانه، فرصتی است که «کارلوس کی روش» سرمربی تیم ملی، بازهم سراغ همان توجیهات قبلی برود: «بازیکنان ما باید در طول زمان بازی کمی بالغ‌تر باشند و بتوانند کیفیت و استعدادشان را با شرایط بازی هماهنگ کنند. این اتفاق در صورتی می‌افتاد که ما بازی‌های دوستانه بیشتری انجام می‌دادیم.» او باز هم از شرایط گلایه کرده است. توپ همیشه باید در زمین دیگری باشد.

سرمربی، مدعی می‌شود که فدراسیون فوتبال برنامه‌های او را به‌درستی پیاده نکرده و حالا باید با آماده‌سازی تیمش را در بازه‌ای کوتاه انجام دهد. «کارلوس کی روش» پس از شکست مقابل ترکیه به خبرنگاران نگفته است روزهایی که بازی دوستانه با تیم ملی ایتالیا و کرواسی از سوی وزارت خارجه هماهنگ شد، او چرا پیشنهادها را رد کرد، بازی‌های لیگ را ندید و با برای بانک‌های ایرانی سخنران شد. اما گفته است: «راجع به بازیکنانم هیچ‌چیزی نمی‌توانم بگویم، به غیر از اینکه هر روز سخت تلاش می‌کنند. آنها و کادرم لایق تمام مراتب تقدیر و تحسین من هستند.»

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

ترکیب تیم ملی ایران مقابل ترکیه عجیب بود. بازیکنان در پست‌های غیرتخصصی استفاده‌شده بودند و همین باعث شد یکی از خبرنگاران در مورد بازی ضعیف «روزبه چشمی» در پست غیرتخصصی‌اش یعنی دفاع وسط سؤال کند. کی روش گفت: «عملکرد بازیکنان در طول فصل به‌صورت دقیق و خیلی ریزبینانه آنالیز شد و طبق آن تصمیمات‌مان انجام گرفت ولی اگر بخواهیم بعد از پشت سر گذاشتن فقط یک مسابقه، تمرکز و صحبت‌هایمان را روی یک بازیکن (روزبه چشمی) ببریم و بگذاریم که البته به نظرم امشب بازی خیلی خوبی انجام داد.» او برای این که ثابت کند اشتباهی در استفاده از ۶ بازیکن در پست‌های غیرتخصصی‌شان نداشته به خبرنگاران گفت: «این سؤالات شما نشان می‌دهد دیدگاه شما (خبرنگاران) نسبت به فوتبال خیلی کوتاه است و با کمال عذرخواهی شاید شما راجع به فوتبال چیزی نمی‌دانید.»

به صورت مشخص معلوم نیست سرمربی تیم ملی نسبت به کدام برنامه اجرا نشده‌اش اعتراض دارد. فدراسیون ایران حتی بازی سیرالئونی که او به تیم ملی تحمیل کرد را هم پذیرفت، اما با چنین جملاتی بعد از شکست مقابل ترکیه صحبت‌هایش را تمام کرد: «زمانی که ما برنامه تدارک آماده‌سازی‌مان و دیدارها و تمرینات مهم را از دست دادیم، دیگر این فرصت‌ها ازدست‌رفته و الان زمان این است که دست‌هایمان را بالا بگیریم و بگوییم ان‌شاالله و امیدوار باشیم.» کی روش همین طور امروز با سایت روزنامه «مارکا» اسپانیا هم گفت و گویی داشت. او در مورد قرعه ایران گفته است: «گروه بسیار سختی است. شاید سخت‌ترین گروه جام جهانی باشد اما برنامه ما آشکار است. ما قرار است با حریفان‌مان روبه‌رو شویم و سیر صعودی داشته باشیم و از گذشته بهتر عمل کنیم. این هدف ایران است. صعود ما به جام جهانی خیلی خوب بود و توانستیم با یک عملکرد خوب به مرحله نهایی صعود کنیم. چالش ما در جام جهانی این است که بهترین ایران را به همه نشان دهیم و جنگنده ظاهر شویم.»

اما رسانه اسپانیایی از هم‌کلامی با کارلوس کی روش دنبال یک نظر خاص است. کی روش در مورد رویارویی ایران با اسپانیا چه نظری دارد؟ سرمربی تیم ملی ایران گفته است: «اسپانیا نقطه‌ضعف ندارد بااین‌حال دیدار برابر اسپانیا مانند یک بازی بسکتبال نخواهد بود. قرار نیست برابر یک تیم حاضر در NBA بازی کنیم. فوتبال به لحظات و تصمیم‌گیری‌ها بستگی دارد. فوتبال ورزشی است که می‌تواند در آن هر اتفاقی رخ دهد. فوتبال یک رشته خاص است. به خاطر همین جذاب‌ترین ورزش جهان است. در فوتبال همیشه یک تیم خاص پیروز نیست. ما با این ذهنیت در هر بازی ظاهر می‌شویم. خدایان فوتبال عادلانه عمل خواهند کرد و تیم بهتر در زمین پیروز خواهد شد.»

از او در مورد رویارویی با شاگرد سابقش یعنی «کریستیانو رونالدو» سؤال شده و او گفته است: «اتفاق خاصی خواهد بود چون ما سال‌های زیادی در کنار هم بودیم. او بهترین بازیکن جهان است ولی زمانی که توپ در زمین به گردش می‌آید تیم از همه‌چیز مهم‌تر است.» او البته در گفت‌وگو با رسانه اسپانیایی هم سعی کرده نسبت به بازیکنان شاغل در فوتبال ایران هم نقدهایی داشته باشد: «کار آسانی نیست. بازیکنانی در اختیار داریم که خارج از کشور هستند و تجربه زیادی در فوتبال بین‌المللی دارند. دیگر بازیکنان نیز در ایران پا به توپ هستند. هماهنگ کردن این دو گروه با هم ساده نیست و ما کار زیادی داریم.»

بازتاب یک شکست

شکست ایران مقابل ترکیه، در رسانه‌های اسپانیایی بازتاب وسیعی داشت. آن چه در قلم تمام گزارشگران اسپانیایی مشترک به نظر می‌رسید، ناکامی احتمالی ایران بود در روسیه.

سایت روزنامه «آس» نمایش ایران را ضعیف دانست و نوشت: «شاگردان کارلوس کی‌روش اگر می‌خواهند دیگر رقیبان خود در جام جهانی یعنی اسپانیا، پرتغال و مراکش را بترسانند باید نمایش بهتری داشته باشند.» از سویی دیگر سایت «مارکا» نیز به بازی دیشب تیم ملی فوتبال ایران پرداخت و نوشت: «شاگردان کی‌روش برابر ترکیه شکست را تجربه کردند. یکی از مشکلاتی که ایران در جام جهانی دارد، این است که باید در مرحله گروهی جام جهانی به مصاف تیم‌های بزرگی همچون اسپانیا (قهرمان جام جهانی ۲۰۱۰) و پرتغال (قهرمان یورو ۲۰۱۶) برود. تیم ملی در بازی دیشب نشان داد در کنترل توپ در وضعیت خوبی قرار دارد و این نقطه قوت شاگردان کی‌روش بود. با این حال ایران در هر دو محوطه جریمه ضعیف عمل کرد. این تیم دو گل دریافت کرد و تک موقعیت‌هایش برای گلزنی توسط احسان حاج صفی و علیرضا جهانبخش (آقای گل لیگ هلند) از دست رفت.»

امروز تولد جام جهانی است

۹۰ سال قبل یعنی درست در روز ۲۸ ماه مه ۱۹۲۸، کنگره فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) هفدهمین اجلاس سالانه خود را در آمستردام هلند برگزار کرد؛ جایی که اعضای این کنگره به اجماع تصمیم گرفتند تا تورنمنت بین‌المللی مخصوص خود را که بعدها با نام جام جهانی شناخته شد، راه اندازی کنند.

تا پیش از این، فیفا مسئولیت برگزاری المپیک را برعهده داشت، در واقع موفقیت این نهاد در برگزاری این تورنمنت که از سال ۱۹۲۰ آغاز شده بود، «ژول ریمه» رییس وقت فیفا را بر آن داشت تا مقدمات برگزاری تورنمنتی تک ورزشی (فوتبال) را فراهم آورد. دو سال بعد یعنی در سال ۱۹۳۰، نخستین دوره جام جهانی در اروگوئه برگزار شد. این تورنمنت در سال‌های ۱۹۴۲ و ۱۹۴۶ و به علت جنگ جهانی دوم برگزار نشد و حالا روسیه میزبان بیست و یکمین دوره جام جهانی فوتبال خواهد بود.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy