Wednesday, May 30, 2018

صفحه نخست » گفت و گوی وزیران خارجه آمریکا و فرانسه درباره فعالیت های ایران در منطقه

Pompeo.jpgرادیو فردا ـ هدر نائوت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه ۹ خرداد گفته است، مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا با ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه در باره فعالیت های ایران در منطقه به صورت تلفنی گفت وگو کرده است.

خانم نائورت در بیانیه ای گفته است: وزیر خارجه پومپئو امروز با ژان ایو لودریان صحبت کرد. آنها در خصوص گام های بعدی برای مقابله با فعالیت های بی ثبات کننده ایران در منطقه گفت و گو کردند.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اضافه کرده است: آنها همچنین خصوص همکاری های بین المللی برای ایجاد ثبات در لیبی مذاکره کردند.

این بیانیه جزییات بیشتری از مذاکرات وزیران امور خارجه آمریکا و فرانسه ارائه نکرده است.

به دنبال خروج آمریکا از توافق هسته ای با ایران، برجام، فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی می کوشند تا به راه حلی دستیابند که ضمن رفع نگرانی های آمریکا از اقدامات ایران، این توافق را حفظ کنند.

در همین زمینه، فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته بود، دلیل تلاش های اروپا برای حفظ برجام نه به دلیل منافع اقتصادی بلکه به دلیل منافع امنیتی است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا هجدهم اردیبهشت با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی پس از برجام نیز به گسترش برنامه موشک‌های بالستیک و همچنین «حمایتش از تروریسم» در منطقه ادامه داد، خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران را اعلام کرد. در همین زمینه، مقام های آمریکایی به شرکت‌ها و بانک‌های اروپایی در خصوص پیامدهای همکاری با ایران هشدار داده اند.

پس از خروج آمریکا از برجام، مایک پومپئو در راستای دستیابی به یک توافق جدید با ایران ۱۲ خواسته تعیین کرد. وزیر خارجه آمریکا گفته بود، اگر ایران رفتار خود را تغییر ندهد، آمریکا «شدیدترین تحریم های تاریخ را علیه ایران وضع خواهد کرد.»

وی همچنین هفته گذشته در کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان گفته بود که واشینگتن در هفته‌های آتی برای بررسی «گام‌های بعدی برای مقابله با برنامه‌های هسته‌ای ایران»، گفت‌وگوهایی با متحدانش، از جمله کشورهای اروپایی، خواهد داشت.

این در حالی است که مایک پومپئو از رویکرد کشورهای اروپایی در قبال ایران انتقاد کرده و گفته بود، آنها برای مقابله با برنامه‌های موشک‌های بالستیک ایران «هیچ کاری نکرده‌اند».

وزیر خارجه آمریکا تصریح کرده بود،در طول سه سال گذشته «اروپایی‌ها به ما می‌گفتند در حال آماده شدن برای مقابله با موشک‌ها هستند، اما هیچ کاری نکردند».

وزیر خارجه آمریکا همچنین با اشاره به اینکه «اروپا درباره موافقتش با برنامه‌های مقابله با تروریسم حرف‌هایی می‌زند» گفت: دولت‌های اروپایی در حمایت از ایالات متحده در «نامیدن ایران به عنوان بزرگ‌ترین حامی تروریسم هیچ کاری نکردند».

ایران اتهام «حمایت از تروریسم» را رد می‌کند و رهبر جمهوری اسلامی نیز گفته است اروپا «باید تضمین دهد» در مذاکرات مربوط به ادامه برجام درباره دو موضوع برنامه‌های موشکی و اقدامات ایران در منطقه حرفی نزند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy